Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Musikken skal komme fra hjertet

24 unge dirigenter fra hele verden er i disse dage til karrierens måske skrappeste eksamen, når de deltager i den internationale Malko Konkurrence i DR Byen.

26-årige Nicholas Hersch fra USA dirigerer som den første deltager i Malko Konkurrencen DR SymfoniOrkestret gennem uddrag af bl.a. Wagner og Puccini.
26-årige Nicholas Hersch fra USA dirigerer som den første deltager i Malko Konkurrencen DR SymfoniOrkestret gennem uddrag af bl.a. Wagner og Puccini.

Venneparret Hilde og Finn Svendsen og Lene og Niels Wahl er mødt tidligt op i DR Koncerthuset denne mandag morgen. Det er førstedagen af den internationale Malko Konkurrence for unge dirigenter, og flere end 700 har købt billet til at overvære de første 12 af i alt 24 deltageres deltageres kamp med partitur og orkester.

»Det er spændende at følge de unge, uprøvede talenter, der er på vej op,« siger Hilde Svendsen, og hendes mand tilføjer: »Og sjovt at opleve, hvor forskellige måder, de dirigerer på. Sidste gang var der én, der brugte meget energi på at fortælle violinerne, hvordan de skulle føre buen op og ned. Men han kom nu ikke ret langt.«

»Dirigenten er jo interessant, fordi det er ham, der tegner helheden i fremførelsen, han er så at sige personificeringen af det stykke, der spilles,« siger Niels Wahl. »Og når man sidder i koncertsalen og oplever det hele live, fornemmer man meget bedre kemien mellem dirigent og orkester, og hvordan musikerne følger dirigenten.«

Malko Konkurrencen for unge dirigenter mellem 20 og 35 år blev indstiftet i 1965 og har i de forløbne 50 år udviklet sig til én af verdens største og mest prestigefyldte dirigentkonkurrencer.

Nervepirrende start

Det er også én af de få, hvor deltagerne skal dirigere et fuldt symfoniorkester. Og det kan nok give sved på panden at skulle håndtere et orkester på næsten 100 musikere og på bare 20 minutter vise alt, hvad man har lært, og krænge hele sin musikalske sjæl ud foran en jury på 17 højt estimerede medlemmer.

Første mand på podiet er 26-årige Nicholas Hersh fra USA. »Det er lidt nerve­pirrende at være den allerførste i hele konkurrencen,« siger han. »Selv om orkestret har indstuderet musikken på forhånd, er det stadig også lidt nyt for dem.«

Deltagerne har i flere måneder vidst, hvilke værker, der indgår i konkurrencen. Men først i lørdags fik de at vide, præcist hvilke uddrag på sammenlagt 13 minutter, de skal spille i første runde. Forinden har de nøjagtig syv minutters prøvetid med orkestret.

»Prøveforløbet er også en del af konkurrencen, så dommerne kan teste, hvor godt de enkelte deltagere kan disponere deres prøvetid,« forklarer konkurrencens præsident, Jacob Soelberg. »Det tæller ned, hvis de ikke holder tiden – eller ikke udnytter den fuldt ud.«

Nicholas Hersh har tydeligvis besluttet at udnytte sin prøvetid til sidste dråbe. Han leder i rasende fart orkestret gennem en række udvalgte steder i partituret, men når alligevel ikke at blive helt færdig, inden en venlig kvindestemme afbryder ham: De syv minutter er gået.

»Der var nogle problemer med noderne lige i starten, tallene på mine noder stemte ikke med orkestrets,« siger han, da han træt, men lettet igen står i Koncerthusets musikerforyer. »Jeg synes, det var hårdt at være den første, når du både skal løse tekniske problemer og samtidig gerne vil prøve at vise, hvad du kan gøre musikalsk under en prøve. Det er meget at skulle nå i løbet af kort tid. Men jeg tror nok, at jeg er tilfreds med min indsats.«

Håndværk eller kemi

Som dommer skal man selvfølgelig vurdere den rent tekniske, håndværksmæssige præstation, men forståelsen for musikken og kemien mellem dirigent og orkester spiller en mindst lige så stor rolle, forklarer dirigent Thomas Søndergaard, der er ét af de 17 danske og udenlandske jurymedlemmer.

»Hvis dirigenten har en kommunika­tionsform, der fungerer for musikerne, kan teknikken have mindre betydning. Den er ikke ligegyldig, men hvis man har nogle gode tanker om musikken og er i stand til at glemme sig selv og lytte til musikerne, så kommer der en naturlig gejst i orkestret,« siger han. »I en konkurrence som denne handler det om at finde den kandidat, der har det største talent for at kommunikere med musikerne om musikken. Hvis det lykkes at få den inderste kerne af musikken frem, er det ret ligegyldigt, hvilke fagter, der bliver gjort.«

Anders Fog-Nielsen, der sidder i juryen som repæsentant for musikerne i DR SymfoniOrkestret, er enig. Han har spillet i orkestret i 25 år og oplevet et utal af dirigenter.

»Det handler om udstråling og glæde ved musikken. Dirigenten skal have noget på hjerte,« siger han. »Selvfølgelig kan det være svært at styre et så stort orkester, hvis teknikken ikke er i orden. Men der er mange dirigenter, der kan en masse teknik, men som ikke rigtig har noget på hjerte, og det er efter min mening en tynd kop te.«

Der uddeles ikke færre end ni forskellige priser i Malko Konkurrencen. Én af dem er Børnejuryprisen, der i år uddeles af elever på Vallerødskolen i Rungsted, som følger konkurrencen både live i Koncerthuset og via internettet hjemme på skolen.

På førstedagen er det 4. b, der er taget til DR Byen, hvor de ikke bare lytter til musikken, men også får lejlighed til at møde én af dirigenterne.

25-årige Jesus Eduardo Uzcategui fra Venezuela kommer sveddryppende ud fra koncertsalen efter sine 20 minutter foran dommerne og stiller beredvilligt op til en snak med de unge jurymedlemmer.

Det er hans første internationale konkurrence, og han er fuld af begejstring:

»Det føles godt, det var fantastisk,« siger han.

Børnene vil gerne vide, om man skal træne meget for ikke bliver træt i armene af at dirigere. De har selv prøvet at dirigere hjemme på skolen inden besøget i DR Byen og fik hurtigt »tunge arme«.

Og jo, der skal trænes, også fysisk, forsikrer Jesus Eduardo Uzcategui og demonstrerer, hvordan han styrker sine overarmsmuskler ved at stå helt stille med armene strakt frem foran sig mindst fem minutter i træk.

»Armene er vigtige for en dirigent,« siger han. »Men det vigtigste ved at dirigere er at føle musikken inde i kroppen. Musikken skabes i dit hoved, og du skal føle den i din krop. Hvis du ikke kan det, har du et meget stort problem.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.