Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Avantgardefestival

Musik fra udland og indlandsis

Klang er landets største festival for avantgardistisk musik og trak hundreder til Tivolis koncertsal tirsdag aften - med to unge komponister som dybt inciterende hovednavne.

James Black er herboende brite og i gang med sin uddannelse til komponist på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Han ses her med Athelas Sinfonietta Copenhagen og dirigenten Pierre-André Valade i gang med verdenspremieren på »Raus«. Foto: Dennis Lehmann
James Black er herboende brite og i gang med sin uddannelse til komponist på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Han ses her med Athelas Sinfonietta Copenhagen og dirigenten Pierre-André Valade i gang med verdenspremieren på »Raus«. Foto: Dennis Lehmann

Skal vi sige undskyld til grønlænderne?

Eller har vi i virkeligheden gjort det bedste for alle parter?

Komponisten og lydkunstneren Niels Rønsholdt stiller os spørgsmålet i »Civilizations« og svarer sådan set selv:

Vi skulle nok have opført os knap så krigerisk og helt sikkert ikke have ladet en enestående kultur gå til grunde.

Premieren på hans storværk trak hundreder af hujende musikelskere til Tivolis koncertsal tirsdag aften og kan høres på DR P2s hjemmeside måneden ud.

Musikken har været et højdepunkt i Klang – hovedstadens otte år gamle festival for vor tids avantgarde.

Den har også været en sejr for husorkestret Athelas Sinfonietta Copenhagen med dets knivskarpe udvalg af symfoniorkestrets instrumenter.

Og den har været guld for grønlænderkoret Aavaat med herrernes hvide anorakker, damernes farvefulde mønstre og hele holdets herlige engagement.

Men hele udførelsen lover først og fremmest godt for musiklivet i kongerigets sydligere egne.

Kulturen kan ikke få nok af den slags. De unge komponister tager stilling til klodens fortid og skaber musik om dens fremtid.

Også selv om man sagtens kan være uenig i deres holdninger og kalde den for alternativ historieskrivning og utopi med tilbagevirkende kraft.

Titlen på Niels Rønsholdts værk skal i øvrigt forstås som »civiliseringer«. Komponisten har taget afsæt i en fantastisk optagelse af grønlandsk trommedans anno 1906. Han holder et lærd foredrag om kvaliteterne ved god musik og fletter den gamle optagelse ind.

Men jo mere han retter den dansende shaman ind efter europæisk målestok, desto mere skrøbelig og uddøende virker inuitten. Hvorpå han selv i et dramatisk øjeblik trækker en grønlandsk anorak over hovedet. Og viser sympati med koret.

Teknikken er ikke ulig Gavin Bryars’ klassiske »Jesus’ blood never failed me yet« fra 1971. Bare noget mere bevægende og ikke det mindste sentimental. Hør den endelig!

Og hør samtidig verdenspremieren på James Blacks nye »Raus« med ham selv i hovedrollen.

Den herboende brite har bygget et inciterende stykke over sine erfaringer med ungdommens computerspil.

Komponisten reciterer de tungebrækkende lyde med stadig vildere fagter til og lader efterhånden det hele brænde sammen.

Læg mærke til de to navne! Hold øje med Niels Rønsholdt og James Black! Da man havde hørt deres uropførelser tirsdag aften, gad man godt have hørt det hele én gang til.

En aften med kig ud mod verden og blik ind mod os selv. Og hvor alle åndeligt set står på skuldrene af hinanden: Vi står på skuldrene af de gamle og bærer til gengæld traditionen fra dem videre.

Alt sammen scenograferet af Ane Lykke og flankeret af Jesper Kongshaugs skov af flotte neonfarver. Ikke at de skiftende lys nødvendigvis virker logiske eller forklarer musikken sådan en aften. Men de lægger noget til.

»Ramifications« af György Ligeti lå som åbning på det hele og blev fulgt op med »Rejsen ind i den gyldne skærm« af vor egen Per Nørgård i en langsom og blidt bølgende version.

Når arrangørerne har valgt to værker fra 1969, ligner det et klart signal:

At al musik har været ny engang og bliver klassisk på et tidspunkt. Hvis man altså giver den en chance i tide. Gør det!

Festivalen fortsætter frem til mandag – se mere på klang.dk.

 

Athelas Sinfonietta Copenhagen og Aavaat med Pierre-André Valade. 

Musik af Ligeti, Nørgård, Black og Rønsholdt.

Tivolis koncertsal, tirsdag

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.