Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Mor til dreng i omdiskuteret H&M-reklame: »Jeg synes ikke, at trøjen er racistisk«

Reklamer rammer indimellem forbi målet, og senest er den svenske tøjkæde H&M med en reklame med en sort dreng blevet beskyldt for at være racistisk. Nu taler drengens mor imidlertid ud til et svensk medie med beskeden om, at anklagerne er overdrevne.

Moderen til drengen på reklamen har taget bladet fra munden og fortæller, at hun ikke selv synes, at den er racistisk. Arkivfoto.
Moderen til drengen på reklamen har taget bladet fra munden og fortæller, at hun ikke selv synes, at den er racistisk. Arkivfoto.

H&M har i den seneste tid befundet sig i en sønderrivende shitstorm, efter en Twitter-bruger stillede sig undrende over for en reklame med en sort dreng i en hættetrøje, hvorpå der står »Coolest monkey in the jungle«.

Den svenske tøjkæde har efterfølgende været mål for et globalt bagslag, som har medført smadrede butikker i Sydafrika samt stjerner, der øjeblikkeligt opsagde samarbejdet. Men drengens egen mor, Teresa Mango, fortæller nu til svenske SVT Nyheter, at reaktionerne ifølge hende er stærkt overdrevne, og at hun ikke selv ser noget racistisk i den.

»Jeg synes ikke, at trøjen er racistisk, men jeg ved, hvad racisme er. Jeg er selv blevet kaldt en abe, og jeg forstår historien, men i denne sammenhæng ser jeg ikke koblingen. Samtidig bliver vi nødt til at respektere andres udtalelser, og hvordan vi tolker sager i livet,« siger Teresa Mango til SVT Nyheter.

Teresa Mangos søn har været barnemodel siden oktober for et modelbureau, som har H&M som kunde, og efter reklamen tog fart, har kommentarerne været hårde – også rettet mod hende selv.

»Det er svært. I starten er du stærk og ignorerer det bare, men du kan ikke ignorere alt. Det har taget hårdt på mig,« siger hun og fortæller, at hun har fået tusinder af e-mails og kommentarer.

Siden har H&M trukket reklamen tilbage med en undskyldning, hvor firmaet skriver:

»Vi er enige i al den kritik, dette har affødt – vi tog fejl af dette (reklamen red.), og vi er enige i, at selvom det er utilsigtet, passiv eller tilfældig racisme, må det udslettes, hvor end det eksisterer,« skriver firmaet i en pressemeddelelse.

I denne uge har H&M meldt ud, at de har udpeget en »mangfoldighedschef«, der skal sørge for, at virksomheden ikke ender i en lignende shitstorm igen.

Teresa Mango fortæller, at hun ikke har fortalt sin søn om hele episoden.

»Vores søn er fem år. Han har ikke lært, hvad racisme er. Og vi har ikke tænkt os at fortælle ham, hvad trøjen har ført til af reaktioner rundt om i verden. Han ved bare, at han er en superstjerne, og at alle synes, at han er sej,« siger Teresa Mango.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.