Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Min sjæl, hvad vil du mer’

Danmarks Underholdningsorkester lever og har det ualmindelig godt!

Af Søren Schauser shx@berlingske.dk

Hurtig, hurtigere, til sidst over stok og sten! Danmarks Underholdningsorkester lever og har det ualmindelig godt.

Gruppen fik ellers lidt af et nådestød med DRs fyring af de op mod 40 musikere for tre år siden. Men den gav ikke op og har senest indgået en firårig aftale med Viborg Kommune om udbredelse af musik på folkeskoler med mere.

Og da den havde optrådt i konservatoriets stopfulde koncertsal søndag eftermiddag og fået stående ovationer og tramp i gulvet, stod det lysende klart:

At vi har brug for det orkester. Vi har brug for det, de unge musikere kan. Og vi har måske først og fremmest brug for det, de vil.

Koncerten i søndags var en fejring af de to årtiers samarbejde med Adam Fischer på dirigentpodiet. Den ungarske verdensstjerne kastede sin kærlighed på Danmark dengang i 1997 og har umærkeligt forandret hele vores musikliv.

Han har på et tidspunkt arbejdet ganske gratis med sine danskere og endda serveret hjemmelavet gullash for dem ude i kulisserne.

Belønningen for den slags kommer en eftermiddag som den i søndags: Orkestret betaler tilbage med en Ludwig van Beethovens syvende symfoni i topfart. Ikke fordi det hurtige er noget i sig selv, enhver kan jappe sig på tværs af de mange tusind toner – men fordi musikken forbliver dybt underholdende og netop ikke lyder jappet på noget tidspunkt.

Kendere har hørt den musik til bevidstløshed og hopper alligevel i sæderne. Hopper over de klokkeklare kombinationer i strygere og blæsere. Hopper over hele humøret og friskheden.

Orkestret kender også en vigtig forudsætning for overlevelse: Musikerne må finde deres niche og hverken glemme den »egentlige« underholdning eller klassisk musik af den lidt anderledes slags.

Så man fik både en vanvittig hurtig Vivaldi i søndags og et bud på Claudio Monteverdis snart 400 år gamle »Il combattimento di Tancredi e Clorinda« med tre glimrende sangsolister.

Hvad orkestrets trofaste tilhørere lige skulle med dét, vidste de måske ikke. Men lige præcis Monteverdis værk er skelsættende og spilles jo efterhånden ikke af nogen andre. Det er for eksempel historiens første værk med fire grupper af strygere – sådan som alle bruger det i dag.

Og hvis man godt gad have været med i søndags, så fat mod: Danmarks Underholdningsorkester indspiller Beethovens symfonier for tiden og releaser de lovende albums i Wiens danskbyggede musikforening om føje tid.

Min sjæl, hvad vil du mer’!

Jubilæumskoncert med Danmarks Underholdningsorkester og dirigenten Adam Fischer samt solisterne Else Torp, Zoltán Megyesi, Lucas Bruun de Neergaard, Kreeta-Julia Heikkilä og Christine Enevold i Konservatoriets koncertsal, søndag

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.