Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Medieforsker: At se »X Factor« er som at se landskamp

Der er ikke så underligt, at så mange danskere gerne vil beholde »X Factor« på DRs sendeflade. Programmet har flere elementer, der tiltrækker danskerne, mener en ekspert.

Foto af publikum til X Factor-finalen i Jyske Bank Boxen i marts 2015.
Foto af publikum til X Factor-finalen i Jyske Bank Boxen i marts 2015.

Spørger man danskerne, vil 56 procent gerne bibeholde underholdningsprogrammet »X Factor« på DRs sendeflade. Blandt de 18 til 35-årige er antallet oppe på 65 procent. Det skriver Berlingske tirsdag.

Og det er ikke så overraskende at »X Factor« har fået en central plads i mange danskeres hjerter. Det mener Hanne Bruun, lektor i medievidenskab ved Aarhus Universitet.

»Landets børn, unge og ældre samles om noget, de er fælles interesserede i - nemlig musik, og det ophæver et eller andet sted alle andre forskelle,« siger hun og fortæller, at programmet er særligt populært blandt børn og teenagere, der ikke indgår i Berlingskes undersøgelse.

Ifølge forskeren er der flere elementer i underholdningsshowets set-up, som får danskerne til at prioritere programmet som et, der skal blive på DRs sendeflade.

»X Factor er lidt ligesom en landskamp. Du synes, det er sjovt at sidde og se på noget, hvor der er en konkurrencedramaturgi, hvor du kan holde med nogen - og hvor du også får aktiveret dine egne smagsløg,« siger hun og uddyber:

»Og så er der drømmen om den sociale opstigen. At man kan blive anerkendt for sine evner. Der er lidt askepotdrøm i det.«

Hanne Bruun fremhæver samtidig dommerpanelet, særligt Thomas Blachman, der »er med til at hælde en tilpas mængde af syre ned i det her ellers meget sødladne program.«

»Thomas Blachman appellerer måske særligt meget til voksne, fordi der også ligger en lidt underlig opdragerrolle hos ham i forhold til de her unge mennesker.«

Kombinationen gør programmet til et af få, der kan favne bredt i Danmark, mener Hanne Bruun.

»Det er sværere end nogensinde at samlet et publikum i dag, fordi der er så meget at vælge i mellem. Det at finde noget på tværs af smagsforskelle og livsstile, alder og køn, der samler publikum, er skide svært - og det kan X Factor,« fastlår hun.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.