Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

McDonald’s katastrofen

En McDonald’s restaurant bliver fyldt af vand. Møbler, pomfritter og den glade klovn Ronald begynder at flyde rundt. Og så er det kunst.

Det er ikke en betryggende situation. En McDonald’s, der pludselig er offer for vandmasserne og alle de velkendte rekvisitter – emballage med gule M-logoer, sugerør og sodavandsbægre - som forsvinder i et stille hav.

På samme tid er hændelsen så indiskutabelt dragende for øjet som de fleste andre ulykker.

Den dobbelthed er de ganske klar over i det danske kunstnerkollektiv Superflex. På fredag i denne uge har deres kunstfilm ”Flooded McDonald’s” (”Oversvømmet McDonald’s”) premiere på The South London Gallery i den britiske hovedstad.
I filmen har scenen, hvor burgerbutikken destrueres, en spilletid på 20 minutter.

- Projektet viser noget af det, som vi frygter mest. At være vidne til en katastrofe er på en gang knyttet til en følelse af frygt og fascination. Men muligheden for at følge en oversvømmelse minut for minut bliver sjældent givet i virkeligheden. De fleste ville nok løbe i sikkerhed, siger Bjørnstjerne Christiansen fra Superflex.

Nu får tilskuerne lov til at registrere ødelæggelsen i ro og mag.

Den amerikanske videokunstner Bill Viola har tidligere givet publikum en chance for at se, hvordan det forløber - i slowmotion – når store mængder af vand rammer mennesker.
I filmen fra Superflex er der imidlertid ingen synlige burgerkunder. Folk har allerede taget benene på nakken, da vandet kommer.

New Orleans eller klimakritik
Bjørnstjerne Christiansen lægger vægt på, at billedsekvensen skal være så åben for beskueren som muligt:

- Nogle vil tænke på oversvømmelserne i New Orleans eller tsunami-katastrofen i Thailand. Andre vil se filmen som en kommentar til klimaændringerne.

Det er i den retning, at Bjørnstjerne Christiansen selv ser filmens ærinde. Den er ikke en direkte kritik af McDonald’s. Men fastfoodgiganten er et ikon for forbrugerisme, som ethvert barn kender.

- Verdens forbrug kan have enorme konsekvenser. En af dem kan være klimaforandringer, siger kunstneren med slet skjult henvisning til, at multinationale selskaber har et ansvar for at producere deres varer med omtanke for miljøet.

Knap så fantastisk som film
Filmen taler ikke det samme visuelle sprog som traditionelle katastrofefilm. Oversvømmelsen bliver ikke fortalt i hurtige klip og med dramatisk underlægningsmusik. Begivenheden løftes ikke op til noget fantastisk. Det er realisme – så iscenesat som den nu kan være.
På galleriet i London, projiceres filmen op til et format på syv gange fire meter i et stort mørklagt rum.

- På den måde har vi prøvet at skabe en forlængelse af rummet i filmen for at forstærke beskuerens identifikation med situationen,” siger Bjørnstjerne Christiansen.

Projektet er nummer to i en serie af symbolfilm. Den første, ”Burning Car” fra 2008, viser en bil, som går op i flammer, med afsæt i gadeurolighederne i Paris i 2007.
”Flooded McDonald’s blev optaget over en uge i Thailand med et filmhold på 50 mand. Samtlige dele af den McDonald’s, der optræder i filmen, er bygget af kunstnerne stykke for stykke.

Filmen er bl.a. planlagt til at blive udstillet på Louisiana i Humlebæk fra september 2009.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.