Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kulturnyhederne

Lise Nørgaard om »Matador«-kritik: »Jeg tilslutter mig fuldstændig«

»Skam« nærmer sig enden. Lise Nørgaard bakker op om Matador-kritik. Christian Braad Thomsen langer ud efter anmelder. Kulturnyhederne er klar.

Journalist og forfatter Lise Nørgaard, der netop er fyldt 100 år, bakker sure seere op i deres kritik af DR i forbindelse med genudsendelsen af »Matador«.
Journalist og forfatter Lise Nørgaard, der netop er fyldt 100 år, bakker sure seere op i deres kritik af DR i forbindelse med genudsendelsen af »Matador«.

God mandag middag - en ny uge er begyndt, og hvilken uge! Solen skinner, og ferien nærmer sig, men ak ... ikke alle er glade.

Der er gået otte måneder, siden Bob Dylan blev tildelt Nobelprisen i litteratur, og Det Svenske Akademis omdiskuterede valg er stadig på den kulturelle dagsorden.

I sidste uge handlede det som bekendt om, at Bob Dylan tilsyneladende havde ladet sig inspirere temmelig meget af lektiehjemmesiden SparkNotes, da han skulle stykke sin nobelforelæsning sammen.

Men inden det kom frem, havde Politikens Lise Garsdal kritiseret forelæsningen, som hun ikke just mente præsenterede  »verdens mest progressive litteratursyn«.

»Uden at den identitetspolitiske rævefælde skal klappe med et voldsomt mekanisk smæk, er det da tankevækkende, at den inspirerende litterære arv, som Dylan har brugt et halvt år på at fremskrive i sin tale, er så vestlig, hvid og hankønnet. En tale »ud over det sædvanlige«? Snarere ualmindelig sædvanlig,« skrev Lise Garsdal i Politiken.

Det er faldet Dylan-forfatteren Christian Braad Thomsen for brystet.

Under overskriften »Stands dine overfladiske automatmeninger om Bob Dylan« går Christian Braad Thomsen i rette med Lise Garsdal, som han ikke mener kender Bob Dylans produktion. Dette baserer han blandt andet på, at hun beskriver Dylan som »protestsanger« og »ungdomsoprører«.

»Når Garsdal i lighed med andre Dylan-kritikere reducerer ham til »sangskriver« i modsætning til digter, er hun ikke opmærksom på, at netop sange var verdens første digteriske udtryk – og stadig er digtekunst, når Dylan lægger pen og stemme til. Lise Garsdal er et lykkeligt menneske, fordi hun endnu har Dylans rige produktion til gode. Men en forudsætning er, at hun for en tid standser sine overfladiske automatmeninger og sætter et par måneder af til fordybelse,« skriver Christian Braad Thomsen i Politiken.

Og nu til noget helt andet, hvor nogle andre er sure. »Matador« er et seerhit - også i 2017. Omkring en million mennesker ser med uge efter uge, og »Matador« topper Kantar Gallups TV-meter over de mest sete programmer på de danske TV-kanaler.

Lise Nørgaard og en udefineret gruppe af seere er dog ikke ubetinget glade for DRs valg i forbindelse med den nyrestaurerede udgave af »Matador«, der ruller over skærmen for tiden.

»Jeg tilslutter mig fuldstændig de rasende læserbreve, der har været om musikken,« siger Lise Nørgaard til dr.dk med henvisning til, at DR har modtaget en række klager over, at DR speaker ind over Bent Fabricius-Bjerre kendingsmelodi til serien.

»Jeg ved ikke, hvorfor man finder på sådan noget talentløst,« siger Lise Nørgaard og påpeger, at musikken er en del af oplevelsen.

Chefen for DR Markedsføring, Malene Birkebæk, siger til dr.dk, at DR speaker ind over kendingsmelodien for seernes skyld.

»Det gør vi, fordi der i DR – på nettet, i radioen og på tv – bliver produceret en masse ekstra-indhold om »Matador«, som vi gerne vil gøre brugerne opmærksom på,« siger Malene Birkebæk og forklarer, at man ikke bare kan vente, indtil musikken er slut, for så er mange seere allerede smuttet.

Man kan i øvrigt høre Lise Nørgaard fortælle mere om serien i DR-podcastet »Meget mere Matador«.

En anden populær TV-serie lakker mod enden. Det er selvfølgelig norske »Skam«. På fredag er det slut, og dedikerede Skam-fans har allerede taget sørgebindene på.

Meget tyder i skrivende stund på, at Skam-skaberen Julie Andem har valgt at dedikere de sidste klip af Sanas sæson til nogle af de personer, som vi ikke er kommet helt tæt på. Indtil videre har Vilde og Penetrator Chris begge fået deres eget klip, og nogle elsker det, men det er ikke alle, der er helt tilfredse med udviklingen.

Nogle må til gengæld være glade for udviklingen i Aarhus. Efter en masse ballade og utilfredshed med et kunstværk, der involverede maling af et større stykke natur i Mindeparken i Aarhus, er de naturlige farver nu ved at tage over igen.

Det er dog ikke naturens helt eget værk. Græsset er nemlig blevet klippet, og i Aarhus Kommune arbejder man i øjeblikket på at finde ud af, hvordan det kunne ske.

Fra Kunstmuseet Aros' side er reaktionen på den kontroversielle klipning af det kontroversielle værk helt entydig. Fra Aros' presseansvarlige, Anne Riis, lyder det til Århus Stiftstidende:

»Vi er meget vrede.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.

  • Musik
  • Film
  • Bøger
  • Koncerter
  • Scene
  • Kunst
  • Spil
  • Arkitektur
  • TV & Serier