Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Kunstmuseum i modvind: »Hvad er ideen med at ødelægge endnu mere natur?«

Kunstmuseet Aros er kommet i modvind på de sociale medier, efter at museet i en ny udstilling har spraymalet træer og buske med hvid og rød maling.

Billede taget af Tine Høisgaard Jørgensen, der viser Aros' nye værk: The Garden.Foto: Facebook
Billede taget af Tine Høisgaard Jørgensen, der viser Aros' nye værk: The Garden.Foto: Facebook

Det startede, da Tine Høisgaard Jørgensen tilfældigvis gik forbi en af Kunstmuseet Aros nyeste udstillinger, der var ved at opføres. Her var en gruppe arbejdsmænd i gang med at spraymale græs, buske, træer og asfalt med rød og hvid spraymaling.

Mændene var i gang med at konstruere er en del af Aros' nye udstilling kaldet »The Garden«, af kunstneren Katharine Grosse, hvor værker om natur og mennesker vises under åben himmel langs kysten syd for Aarhus.

»Jeg må sige, at jeg var virkelig chokeret. Jeg kunne ikke engang tage billeder af det i første omgang, for jeg synes jo, at det var så forfærdeligt,« siger Tine Høisgaard Jørgensen til DR Nyheder.

Men efterfølgende satte Tine Høigaard Jørgesen sig til tasterne og delte billederne af det nye værk og sin forargelse.

Efter at Tine Høisgaard Jørgensen har postet sine billeder af værket, har hun foreløbig fået over 2.400 likes, og endnu flere har delt opslaget.

»Hvad er ideen med at ødelægge endnu mere natur, end der allerede er ødelagt?« siger hun.

» Man går jo ned og ødelægger et stykke smukt og livskraftigt natur. Det er sådan et sted, hvor folk kommer rigtigt tit og går ture, har picnickurven med og kan sidde og kigge over på Marselisborg Slot. Og det ødelægger de bare,« siger hun til DR Nyheder.

Med Aros' egne ord er »The Garden« en udstilling, der »tematiserer menneskets sameksistens og syn på naturen,« og det er altså meningen, at vi skal forarges og tænke over, hvordan vi behandler naturen.

Aros har svaret igen på anklagerne og forsikrer alle om, at de har de nødvendige tilladelser, og afviser at miljøet tager skade af malingen.

»Det er et stort landskabsmaleri og land art-projekt, som handler om, hvordan vi forholder os til naturen. Det handler ikke nødvendigvis om naturbeskyttelse. Men jeg håber da, at det her gør, at folk giver sig til at stille spørgsmål ved brugen af sprøjtemidler i naturen, og hvordan vi behandler naturen,« siger Aros-chef Erlend Høyersten til Politiken.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.