Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Kunsten at forblive en rig avis

Anders Krab-Johansen, der overtager posten som koncernchef for Berlingske Media, er en mand med mod til både meninger og til at sætte handling bag ordene.

Arkivfoto: Jens Astrup
Arkivfoto: Jens Astrup

Studerer man hans karriere-resumé, er det næsten mærkeligt, at Berlingske Medias nye koncernchef, den 50-årige Anders Krab-Johansen, ikke tidligere har haft hyre i Berlingskes verden.

Han har ellers været vidt omkring, hvad angår hoved­hjørnestene i den danske presse. Som journalist var han i tre år på DRs ungdoms­radio, og som politisk redaktør har han udstukket linjerne på Børsen, Ritzau og TV 2 Nyhederne. På Politiken har han været nyhedschef, og stillingen, han forlader, er posten som administrerende direktør og ansvarshavende chefredaktør på Dagbladet Børsen.

Anders Krab-Johansen fik sin journalistiske uddannelse i USA, hvor han i 1994 fik en master i journalistik på Columbia University. Året efter afsluttede han statskundskab ved Københavns Universitet med en kandidatgrad.

Som forfatter har han i 2015 udgivet debat-bogen »Vi vinder, når vi vågner: Kunsten at forblive et rigt samfund«, der sætter kritiske øjne på danskernes selverklærede høje arbejdsmoral. Ifølge Berlingskes nye koncernchef er det så som så med arbejdsmoralen, idet han mener, at velfærdssamfundet har fået danskernes oprindelige stærke virkelyst til at stagnere.

»Vi er havnet i en situation, hvor alt for mange har det rart med bare at modtage overførselsindkomst eller være ansat i den offentlige sektor, hvor man går hjem, længe før man har fri, uden at man bliver trukket i løn,« sagde Anders Krab-Johansen i et interview med dagbladet Politiken i anledningen af sin bogs udgivelse i 2015.

Hermed ligger han ganske nøje på linje med Berlingskes nuværende ledere og kommentarer, men samtidig rummer bogen også et kritisk blik på mediernes dækning af velfærdssamfundet – en dækning, som fastholder landet i en form for apati, når det handler om at sætte skub i den økonomi, som skal være den faste grund under samfundet og borgerne.

»Langt størstedelen af de danske medier har en putte-nutte-tilgang til verden og holder som udgangspunkt hånden over alt, hvad der er grønt, småt, dansk, socialt og skattefinansieret, mens finanssektoren, de store investeringsbanker og virksomheder er dømt ude som skurkene. Det er et kæmpe problem, for når mediebilledet er fordrejet, bliver debatten det også,« sagde Anders Krab-Johansen til Politiken.

»Farlig fredag«

Blandt de mere overraskende oplysninger i diverse avisportrætter om Anders Krab-­Johansen finder man blandt andet, at han er født i Christianshåb i Grønland, at han har været studievært, og at han i ungdomsårene har haft en relation til BZ-bevægelsen – et portræt i Jyllands-Posten er udstyret med den stærkt bogstavrimende overskrift: »BZ’eren der blev Børsen-boss«.

Flere om Berlingske Medias nye koncernchef behandler det ildevarslende begreb »farlig fredag«, der opstod på Dagbladet Børsen, efter at Anders Krab-Johansen var tiltrådt som den øverste leder. Mere farligt var det dog ikke, end at det blot handlede om, at Anders Krab-Johansen ønskede, at medarbejdernes skriveborde skulle være ryddede, inden de gik på weekend. Siden beskrev Anders Krab-­Johansen selv beslutningen over for Jyllands-Posten som noget, der tilsyneladende både var en mentalhygiejnisk foranstaltning og intern branding.

»Det handler om at fjerne støj. Vil man gerne være et luksusbrand for medier, skal man agere som det. Og vil man have et ordentligt arbejdsmiljø, har det nogle konsekvenser,« sagde Anders Krab-Johansen til Jyllands-­Posten.

Den slags manøvrer kan få journalister til at snakke over fredagsøllen, men til gengæld kan ingen anfægte, at det lykkedes Anders Krab-Johansen at forvandle Børsen til en god forretning. Hvor andre dagblade, herunder Berlingske, i forsøget på at skaffe flere læsere kom til at forære nyhedsstoffet væk, fastholdt Anders Krab-Johansen, at artikler koster penge at producere og derfor også bør koste penge at læse. I den henseende ligger han helt på linje med Berlingske Medias belgiske ejer, Christian Van Thillo, der flere gange ved besøg i Danmark har udtrykt samme synspunkt over for Berlingske Medias medarbejdere.

Anders Krab-Johansen afløser inden længe den nuværende administrerende direktør, Mette Maix.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.