Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Kulturborgmester vil øjeblikkeligt trække støtte til Copenhagen Jazzfestival

Støtten under den københavnske jazzfestival er ved at forsvinde. Københavns kulturborgmester vil ikke støtte en kulturinstituttion, der diskriminerer. Og på Frederiksberg har et samlet kulturvalg bedt festivalen redegøre for, hvilke israelske musikere, Jazzfestivalens har hyret de seneste fem år

Koncert med tenor Bror Magnus Tødesen og sopran Lise Davidsen på Copenhagen Opera Festival fotograferet søndag den 31. juli 2016. Kulturborgmester i København Carl Christian Ebbesen (DF) holder åbningstale.. (Foto: Mathias Løvgreen Bojesen/Scanpix 2016)
Koncert med tenor Bror Magnus Tødesen og sopran Lise Davidsen på Copenhagen Opera Festival fotograferet søndag den 31. juli 2016. Kulturborgmester i København Carl Christian Ebbesen (DF) holder åbningstale.. (Foto: Mathias Løvgreen Bojesen/Scanpix 2016)

Københavns kommune bør øjeblikkeligt trække sin støtte til Copenhagen Jazzfestival.

Det mener byens kulturborgmester, Carl Christian Ebbesen (DF), efter at det er kommet frem, at festivalens leder, Kenneth Hansen, tilsyneladende har afvist den israelske musiker Alon Farber af politiske grunde.

Indtil videre har Kenneth Hansen hævdet, at der var tale om en misforståelse.

Men nye oplysninger, som Radio24syv fremsatte torsdag morgen, tyder på, at Kenneth Hansen også tidligere har afvist at mødes med Alon Farber med henvisning til, at festivalen »ikke repræsenterer kunstnere fra Israel i disse år«.

»Det er ren apartheid, og det hører slet ikke kulturlivet til. Jeg vil simpelthen ikke være med til at bruge københavnernes penge på en organisation, der vælger at diskriminere. Det skal vi ikke have i København,« siger Carl Christian Ebbesen, der vil tage sagen op med resten af Kultur- og Fritidsudvalget ved førstkommende lejlighed.

Han suppleres af Venstres Jens-Kristian Lütken, der også er medlem af Kultur- og Fritidsudvalget.

»De festivaler, vi støtter, skal ikke føre udenrigspolitik. De skal levere høj kunst og kultur af høj kvalitet til københavnerne,« siger Jens-Kristian Lütken, der mener, at festivalens ledelse har et »forklaringsproblem«.

Af samme grund vil også Lütken have en redegørelse fra Jazzfestivalens ledelse.

Den københavnske jazzfestival, der har eksisteret siden 1979, er en selvejende organisation, der får faste tilskud fra Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Statens Kunstfond og Nordea-fonden. Det er en af landets største festivaler med mere end 1.300 koncerter fordelt over ti dage hver sommer. Den ledes af Kenneth Hansen.

Det handler om sikkerhed

Hans navn kom på alles læber i marts, da en mailkorrespondance mellem festivallederen og den israelske saxofonist Alon Farber viste, at Farber var blevet afvist af »politiske grunde«.
Sagen skabte stor opmærksomhed, men blev skudt ned af Kenneth Hansen, der sagde, at alt byggede på en misforståelse.

»Alon Farber blev ikke afvist, fordi festivalen boykotter israelske musikere, men på grund af sikkerhedshensyn,« udtalte han til flere medier, og understregede, at der skulle have stået »policy« og ikke »political« i mailen til Alon Farber.

I går kom det så frem, at Kenneth Hansen også ved en anden lejlighed har afvist at mødes med Alon Farber.

Mødet skulle have fundet sted under den tyske jazzfestival »Jazzahead« senere på måneden, men også denne gang sagde Kenneth Hansen nej med henvisning til, at »Copenhagen Jazz Festival ikke repræsenterer kunstnere fra Israel i disse år«.

Dermed ser det ud til, at der er tale om lidt mere end en enkelt misforståelse, og derfor kan sagen få politiske konsekvenser. Blandt andet i Frederiksberg Kommune, der årligt støtter festivalen med 400.000 kroner.

»Vi ser på dette med meget stor alvor,« udtaler Morgen Jung, der er formand for kommunens Kulturudvalg.

Her har et enigt udvalgt netop bedt jazzfestivalen om at redegøre for de kunstnere, der har optrådt på festivalen indenfor de seneste fem år.

»I den forbindelse har vi særlig fokus på, hvor mange israelske kunstnere der er på den liste. Hvis der ikke er nogen, har festivalen et alvorligt problem,« siger Morgen Jung og understreger, at man har bedt festivalen om at aflevere redegørelsen så hurtigt som muligt.

Det krav tager jazzfestivalens bestyrelse dog roligt. Der er nemlig intet at komme efter, understreger bestyrelsesformand Anders Laursen.

»Der er en helt normal fordeling af musikere på festivalen. Vores udgangspunkt er altid kvalitet, og selvfølgelig hyrer vi blandt også de mange dygtige musikere, der kommer fra Israel,« siger Anders Laursen, der også er formand for Dansk Musiker Forbund.

Han gentager, at sagen bygger på en misforståelse.

»Vi har en aftale om at mødes med Alon Farber om en måned, så der er ingen, der nægter at mødes med nogen. Det har vi også fortalt vores samarbejdspartnere,« forklarer Anders Laursen og fortsætter:

»Der er ingen grund til, at denne sag bliver pustet sådan op. Vi har talt med alle samarbejdspartnere og forklaret dem sagen. Vi er gode til at lave festivalen, og vi har en dygtig leder. Han har fået enorm kritik alene på grund af en misforståelse«.

Samme holdning har man hos Norden-Fonden, der er festivalens største bidragsyder.

Direktør Henrik Lehmann Andersen understreger, at man har et princip om aldrig at blande sig i interne forhold hos fondens modtagere.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.