Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Kritik: For lidt støtte til danske tegnefilm - amerikanerne får lov til at løbe med ideerne

De sælger millioner af billetter. Også i udlandet. Alligevel er der næsten ingen danske animations­film i biograferne. »Kultur­­parnasset ser ned på genren,« mener eks­pert, der undrer sig over, at vi lader amerikanerne løbe med vores historier.

»Terkel i knibe«
»Terkel i knibe«

Kan du nævne en dansk tegnefilm, du har set i biografen inden for de seneste par år?

Det er formentlig ret svært. Selv om mere end 60 danske virksomheder arbejder med at lave animationsfilm, så er det i stigende grad amerikanerne, der sidder på markedet.

Fra 2000 til 2015 gav Det Danske Filminstitut (DFI) kun støtte til 30 danske animationsfilm. Det svarer til to om året, og det er alt for lidt, mener Sarita Christensen, direktør i Copenhagen Bombay, som producerer dansk animation i egne studier, og næstformand i Animationscirklen.

»Når vi kigger på, hvor mange millioner, der skydes i film og produktionsmiljøet, er det sigende, at kun ti procent går til animation. Der er simpelthen noget, der ikke går op,« siger Sarita Christensen, der i 2014 var med til at stifte foreningen Animationscirklen, der skal gøre noget ved problemet.

»Denne her del af filmbranchen er alt for høflig. Man råber ikke højt. Men det arbejder vi på nu,« siger hun.

Det, som Animationscirklen vil råbe højt om, er blandt andet, at danske tegnefilm kan være noget af det, der kan sikre et bedre billetsalg i biograferne. Hvert år er seks-syv animationsfilm blandt de 25 mest sete film i biograferne, og gennem de seneste 15 år har antallet af solgte billetter været svagt stigende. I gennemsnit sælges der mere end 130.000 billetter til en animationsfilm, dobbelt så mange som til en gennemsnitlig spillefilm.

Det viser en ny undersøgelse, som Animationscirklen har foretaget. Undersøgelsen påpeger også, at det danske animationsmiljø er ved at blive rendt over ende af amerikanske filmstudier, der nu står for 77 procent af genrens billetsalg. Det ser ikke ud til at ændre sig i år, hvor der er premiere på hele 25 animationsfilm. Kun to af dem, »Next Door Spy« og »Den kæmpestore pære«, er danske. Resten kommer fra USA.

For at gøre billedet endnu mere dystert har amerikanerne stor succes med film med dansk baggrund som f.eks. »Den lille havfrue«, »Frost«, »LEGO-filmene« og »Trolls«.

»Hvorfor i himlens navn er det amerikanerne, der skal lave danske historier eller hyre danske talenter til at lave amerikanske film,« spørger Danske Biografers formand, Kim Pedersen, med henvisning til LEGO-filmene, der er lavet af danske tegnere på studier i USA.

Ifølge Sarita Christensen er der kun én vej ud af problemet: Mere støtte til danske animationsfilm.

»Jeg blev tiltrukket af animationsfilmen, fordi der var så mange muligheder med dem, og fordi de sælger så godt i udlandet. Men som det er lige nu, vil det tage mig 80 år at kunne finansiere en ordentlig dansk animationsfilm,« siger Sarita Christensen.

Henrik Bo Nielsen, der er direktør Det Danske Filminstitut, medgiver, at tegnefilm sælger billetter. Han kalder det en »fælles ambition at få flere animationsfilm på markedet«, som DFI gerne vil se nærmere på op til den kommende film-aftale.

»Vi uddanner i virkeligheden temmelig mange animatorer, der laver alt mulig andet, så det er bestemt værd at kigge på. Problemet er, at animationsfilmene har meget høje budgetter, og jeg får ikke flere midler til rådighed – tværtimod,« siger Henrik Bo Nielsen, der gerne vil se mere international medfinansiering.

»Det er en svær konkurrencesituation, så vi må bestemt diskutere, hvordan vi får mere kvalitetsindhold til børn og unge og hvordan vi kan få pengene til at skabe det,« slutter Henrik Bo Nielsen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.