Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Krimiserie på TV3 er nyt skud i streaming-krigen

De private TV-stationer satser stadig mere på egenproduktion af serier for at konkurrere med Netflix. Thomas Bo Larsen er et af trumfkortene som skurk i ny krimiserie fra Viaplay og TV3.

Thomas Bo Larsen har en hovedrolle i TV3 og Viaplays næste skud i serie-krigen , »Advokaten«. Foto: Gaute Gunnari. 
Thomas Bo Larsen har en hovedrolle i TV3 og Viaplays næste skud i serie-krigen , »Advokaten«. Foto: Gaute Gunnari. 

Skuespilleren Thomas Bo Larsen kan godt virke lidt krigerisk i det i mange af sine roller. Måske derfor er han et af yndlingskortene, når TV3 og streaming-tjenesten Viaplay kommer med endnu et udspil i TV-krigen mod de store internationale tjenester med Netflix i spidsen.

I øjeblikket kan man se Thomas Bo Larsen i hovedrollen, som en noget presset filminstruktør i TV-serien »VENI VIDI VICI« på Viaplay, og til efteråret vender han tilbage som kriminel bagmand i krimi-serien »Advokaten« samme sted. Serien er det seneste bud på nordisk drama fra Viaplay og TV3 - og det er der en god grund til at satse på, fastslår Jacob Ludvigsen, filmredaktør på kulturmediet Soundvenue.

»Egenproduceret indhold er det, hele branchen handler om lige nu. Man skal have sit eget, fordi det brander streaming-sitet, og det skaffer nye kunder i butikken. Det er noget du har for dig selv. Og så har du også meget mere kontrol over hele processen. Netflix viste vejen og  indså hurtigt, at det langt bedre kunne betale sig for dem at styre hele fødekæden og på den måde også sidde på hele indtjeningen,« siger Jacob Ludvigsen.

»Netflix  og Viaplay producerer svimlende meget. En overgang troede man, at alt indhold  ville blive samlet et sted som Netflix, men i virkeligheden bliver det meget mere polariseret, hvor alle sites har deres egne højprofilerede serier,« konstaterer Jacob Ludvigsen,

Også Discovery Networks i Danmark, der står bag blandt andet TV-kanalerne 4, 5 og 6 og streaming-kanalen D-Play, har kastet sig ud i egenproduktionen med  den roste serie »Gidseltagningen«, der kører i øjeblikket. Og TV 2 barslede forrige år med en plan for en kraftig stigning i egenproduktion af TV-serier, og TV 2-direktør Merete Eldrup har udtrykt en forventning om, at kommende vækst skal vokse ud af stationens streaming-kanal TV 2-Play. Og her er netop seerhits som »Badehotellet« og »Mercur« vigtige kort.

Men fra Viaplays side er målet ganske ambitiøst formuleret. Herfra har man erklæret at ti nordiske TV-serier bliver sat i produktion i år, og i 2018 er yderligere ti serier i støbeskeen - i alt 50 nye serier fra nu til 2020. Omkring fyrre procent af dem vil være helt eller delvist dansksprogede.

»Vores ambition er at blive ledende i Norden på nordisk drama i løbet af tre år. Vi vil være den, der har det bedste nordiske scripted content (indhold der er lavet efter manuskript, red.), blandt både private og offentlige broadcastere,« sagde Viaplays direktør for indhold Jakob Mejlhede til Berlingske for nylig. Og ifølge Viaplays administrerende direktør, Jonas Karlén er satsningen allerede begyndt at give resultater.

 

»Vores seneste tilføjelse i originalportefølgen, VENI VIDI VICI, har fået utrolige gode anmeldelser i medierne, og vi kan se, at det øger interessen blandt kunderne og får dem til at tilmelde sig Viaplay,« skriver Jonas Karlén i en mail.

De private selskaber kan få støtte til produktionen via Public Service Puljen, der er en del af medieforliget og hvert år uddeler 42 millioner kroner. For eksempel har »Gidseltagningen« fået i alt 13 millioner og TV2s »Mercur« godt 10 millioner fra denne pulje, der styres fra Filminstutttet, hvorfra direktør for filmstøtte, Claus Ladegaard fortæller, at mængden af ansøgninger til puljen er eksploderet over de sidste halvandet år. Den øgede serie-produktion går kun i et lille omfang fra film-investeringerne, konstaterer Claus Ladegaard.

»Den store omfordeling sker indenfor TV-produktionen. Viaplay bruger jo meget store beløb på at producere drama nu, som de tidligere brugte til at producere almindeligt TV. Det hænger sammen med, at det er streamingtjenesterne, der tager kunderne fra de traditionelle satellitkanaler. Når Viaplay laver den satsning, de gør i dag, så er det fordi, de godt ved, at lineært TV er ved at uddø, og de skal skabe sig et brohovede på streamingmarkedet,« siger Claus Ladegaard.

Kvalitetsmæssigt har de fleste danskere nok stadig DR som målestok. Og selv om udviklingen er god, så er der stadig et stykke op for de private stationer, mener Jacob Ludvigsen. Pengene er stadig noget mindre end i DR, og selv om kvaliteten er på vej op, så er resultatet generelt meget svingende.

“Jeg synes Viaplay mangler det hit, der virkeligt placerer dem på landkortet. Der har været nogle udmærkede takter, men også nogle svipsere. Men streamingtjenesterne skal jo i modsætning til DR ud og tjene nogle penge og de er mere tilbøjelige til at målrette sig på markedsanalyser om, hvad folk vil have. Det kan  være en styrke et stykke af vejen, men det gør også, at noget kan virke lidt kalkuleret. Og det kan sjældent betale sig, for folk gennemskuer det. Men jeg synes, man kan se en udvikling, hvor man sætter flere penge i det, hvilket er nødvendigt, men også at man begynder at tage det mere seriøst og tager nogle rigtig dygtige kræfter ind, som man stoler på og giver frie tøjler,« siger Soundvenues filmredaktør.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.