Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Kongelig teaterchef undsiger chefdirigent

Det Kongelige Kapels chefdirigent Michael Boder har ikke »smækket med døren«, siger Morten Hesseldahl. Han blev fyret.

Michael Boders foreløbigt sidste produktion som chefdirigent på Det Kongelige Teater bliver »Salome« med premiere på søndag. Arkivfoto: Christian Liliendahl
Michael Boders foreløbigt sidste produktion som chefdirigent på Det Kongelige Teater bliver »Salome« med premiere på søndag. Arkivfoto: Christian Liliendahl

Bølgerne går højt på Det Kongelige Teater for tiden.

Teatrets chefdirigent siden 2012, tyskeren Michael Boder, gav tirsdag et interview til Politiken, hvor han langede hårdt ud efter husets ledelse.

Den mangler internationalt udsyn og musikinteresse, sagde han. Og derfor stopper han efter fire år på posten.

Men teaterchef Morten Hesseldahl kan ikke genkende Michael Boders udlægning af forløbet. Den tyske dirigent har ikke sagt op i vrede. Han fik bare ikke sin kontrakt forlænget.

»Det har ligget i kortene meget længe, at han ikke skulle fortsætte,« siger Morten Hesseldahl.

»Han fik det at vide mundtligt i januar 2015 og modtog det på skrift i august.«

Boder har også klaget over manglende dialog med Det Kongelige Teaters ledelse. Man har for eksempel ikke kunnet diskutere de kunstneriske visioner én eneste gang.

Teaterchefen står lige så uforstående over for den kritik.

»Vi har da diskuteret det kunstneriske mange gange,« siger Morten Hesseldahl.

»Alene sidste år på officielle møder i januar, marts og november. De møder handlede udelukkende om fremtiden. Og mere uformelt på orkestrets store turneer til eksempelvis Berlin og Birmingham. Vi har talt om det igen og igen.«

Klager fra musikerne

Michael Boders korte tid som chefdirigent har været kunstnerisk succesfuld, men ikke uden turbulens på det personlige plan.

Rygter om disciplinære udfordringer og klager fra musikerne er kendt i miljøet.

Hvad handler uoverensstemmelserne dybest set om?

»Boder ville først og fremmest noget andet med orkestret. Det Kongelige Kapel skulle slet og ret et andet sted hen,« siger Morten Hesseldahl.

På hvilken måde?

»Han fandt nedskæringen i antallet af musikere begrædelig, sådan som vi alle finder den begrædelig. Og han havde især ambitioner, der gik ud over Det Kongelige Kapels opgaver som teaterorkester. Han var ikke realistisk om dets muligheder under de nuværende vilkår. Enderne skal nå sammen.«

Michael Boder var ved redaktionens slutning ikke vendt tilbage for en kommentar. Hans foreløbigt sidste produktion som chefdirigent på Det Kongelige Teater bliver »Salome« med premiere på søndag.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.