Komponist klar med opera om Darwins troende kone

Festival. Niels Marthinsen er "huskomponist" for kulturhovedstaden Aarhus og har premiere 5. april på et musikstykke om verdens begyndelse - det første af fire værker om store emner.

Portræt af komponisten Niels Marthinsen i sit hjem i Søborg. Niels Marthinsen har fået en større opgave i forbindelse med at Aarhus bliver en Kulturhovedstad.
Portræt af komponisten Niels Marthinsen i sit hjem i Søborg. Niels Marthinsen har fået en større opgave i forbindelse med at Aarhus bliver en Kulturhovedstad.

Fotografen har fået en god idé:

Niels Marthinsen kunne smide en hel masse noder op i luften og lade sig forevige med de smukke ark på vej ned igen.  Den danske komponist kigger op og ryster på hovedet.

»Ikke med mindre, du selv lægger dem i rækkefølge bagefter,« siger han træt.

Sikkert fordi han samme dag har skullet aflevere sit seneste bidrag til Aarhus som europæisk kulturhovedstad.

Han er 53 år og uddannet på musikkonservatoriet i Aarhus.

For glem bare fordommene. Selv arbejdet som komponist kræver uddannelse! Komponister kan ikke klare sig med gode ideer og bløde bølger i bohemefrisuren.

De må først have en masse konkret viden om sangere og instrumenter og moderne programmer til nodeskrivning på computeren.

Niels Marthinsen regnes endda for ekstra god til det med håndværket og underviste i mange år.

Og selv om han kan leve af sin musik, så har han længe haft mere regulære poster ved siden af.

Hans store netværk har for eksempel gjort ham til skattet konsulent i komponisternes forening. Kollegerne ringer altså ind og skal have gode råd om kontrakter, musikforlag, rettigheder, arbejdsmarkedsforhold og den slags.

»Jeg tør godt afsløre deres mest almindelige spørgsmål,« siger han.

»De har fået en bestilling. Hvor mange penge skal de tage for deres musik? Og mit svar afhænger selvfølgelig af den tid, de har brugt på det - jeg kan slet ikke se andre svar.«

Meget af hans hverdag går også med ophavsret. Niels Marthinsen taler om »good guys" og "bad guys« i musikbranchen.

En streamingtjeneste som Spotify hører til de gode, fortæller han. Virksomheder som Facebook og YouTube hører til de knap så velsete: De henter stort set alle indtægter på viden om vores adfærd på internettet. Langt over 70 procent af deres indhold er faktisk ophavsretsbeskyttet materiale og dermed amoralsk.

Komponisternes fagkonsulent kan tale meget længe om sine kampe med fagets »bad guys« og udsigterne til skarpere vilkår for de skabende.

Vi skal også lige nå verdens skabelse og arternes udvikling...

Niels Marthinsen lader et forvirret blik glide hen over sønnens Lego og datterens tegninger på væggen. Klaveret i stuens fjerne ende har musik af Bach på nodeholderen. Far selv holder til i kælderen.

Han så de musikalske muligheder i en kulturhovedstad på dansk jord allerede for fem år siden. Han vidste også, det nok ville blive enten Sønderborg eller Aarhus. Så han spillede på begge heste en tid og havde held med det.

»Rollen som europæisk kulturhovedstad er jo ikke bare en kæmpe mulighed for arrangørerne - det er også en vældig udfordring,« siger han.

»Så hvis man stiller med en fiks og færdig og nogenlunde realistisk idé, virker det stærkt tiltrækkende på dem.«

Niels Marthinsen stillede faktisk med hele fire ideer. Og de blev alle fire realiseret. I sidste sekund.

Projektet hedder »Origins2017« og består af to værker om altings begyndelse plus to om udviklingslæren.

Alt sammen kreeret i kælderen foran den mest avancerede musikcomputer i Søborg og omegn.

»Hvis man enten er meget ung eller meget gammel, så har man visse muligheder i dansk musik,« siger Niels Marthinsen.

»Jeg er hverken ung længere eller gammel endnu. Så jeg skal selv finde opgaverne og har selv lavet alt materialet og lagt budget og det hele.«

Han har skabt de tre vokalværker i tæt samarbejde med digterne og haft videnskabsfolk som konsulenter. For selv om han er levende optaget af det videnskabelige, har han ikke specielt meget forstand på det. Siger han da.

»Men da Ursula kom med sine 15 tekster - så vidste jeg med det samme, der skulle være for firstemmigt kor. For tallet 15 og tallet 4 kan noget spændende sammen.«

Forklar lige?

»Jo, altså: Fire elementer kan kombineres på 15 forskellige måder«, siger han begejstret. »Man kan... Ej, det bliver sgu for indviklet lige nu. Du kan i hvert fald finde end del matematik i de her værker.«
»Men alle de store spørgsmål vækker først og fremmest følelser: Hvor kom vi fra? Hvad skal vi egentlig her? Er der liv på andre planeter? Jeg kan ikke gøre månernes baner om Saturn anskuelige i musik - men jeg kan dele mine følelser ved kig ud i himmelrummet.«

Følelserne har endda fået en mere konkret krog i hans lille opera:

Charles Darwin og hans kone var vanvittig velhavende og havde horder af tjenestefolk. Manden i huset skulle alligevel bruge to årtier på udgivelsen af »Arternes oprindelse«. For hans hustru var dybt troende!

Komponisten bag den nye opera vrider sig nærmest af begejstring over forklaringen. Sådan et sceneri kan være guld for rutinerede operaskabere. Darwin skulle slet og ret lægge arm med konen!

Du har arbejdet uafbrudt i to år med de her projekter. Hvad nu?

Niels Marthinsen griner højt. Han har allerede en opera mere på bedding - nu om Anders Fogh Rasmussen.

»Så når jeg hører uropførelserne i Aarhus inden længe, er jeg for længst videre rent mentalt. Jeg skal nok være der til det hele og ikke gå for meget i vejen. Men de vil allerede være gamle værker for mig.«

 

Niels Marthinsens projekt hedder »Origins2017« og består af to værker om altings begyndelse og to om udviklingslæren:
Et stykke til vokalensemblet Gaia og og Århus Sinfonietta vækker universets begyndelse og afslutning til live.
En symfoni i samarbejde med Aarhus Jazz Orchestra og Susi Hyldgaard hylder solsystemet og erobringen af rummet.
Et oratorium til Aarhus Symfoniorkester fokuserer på livets udvikling.
Og en opera til Aarhus Sommeropera handler så om Darwins virke.

Han har samarbejdet med instruktøren Bent Nørgaard, med forfatterne Ursula Andkjær Olsen, Susi Hyldgaard og Pia Juul og med Peter C. Kjærgaard og astrofysikeren Anja Andersen på som konsulenter. Aarhus Symfoniorkester har været med som stærk støtte.

Værket for Gaia og og Århus Sinfonietta får premiere 5. april kl. 19.30 på Dokk1

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.