Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Komponist for prins Henrik

27-årig ener i dansk musikliv, dern insisterer på at skrive melodisk musik, har fået bestilling fra hoffet på stort symfonisk værk over digte af prins Henrik. Uropførelsen af første delfinder sted i aften ved Prinsens 70 års fødselsdagskoncert i Tivoli.

»Sådan begyndte det,« siger den 27-årige komponist Frederik Magle og begynder at synge en lille melodi:

Dada-da-di-da-di-da-da.«

Der er noget både kækt og højtideligt over melodien, sådan à la hænderne i lommerne og fløjten derudad, men også med et vindstød af noget melankolsk og uafvendeligt. For der er ingen vej tilbage for den lille melodi. Den må gå videre ad veje, Gud tør kende.

I aften marcherer melodien ind i Tivolis Koncertsal som hovedtema i Frederik Magles største værk til dato for symfoniorkester, stort koncertkor og solister - i hvert fald første del af værket, som uropføres ved fødselsdagskoncerten for prins Henrik i Tivolis Koncertsal.

»Slettens vind skriger,« synger koret: »Egene vrider sig, bladløse nøgne, i grene hænger min flængede sjæl.«

Digtet er prins Henriks »Souffle le vent« - »Vindene skriger« - fra Prinsens fire år gamle digtsamling »Cantabile«. Det er det første af fire digte, som Frederik Magle har sat i musik.

Lige så kraftige følelser vokser ud af den dramatiske musik, der - stort set - er melodisk med noget skurrende i sig. Den dufter af fransk neoklassik, har rødder i melankoli og lyder tidløs - fra alle andre tider end i dag.

»Jeg er en utilsløret melodisk komponist og som sådan er min musik blevet en provokation i dagens klassiske musikliv. Jeg respekterer komponister, der skriver såkaldt avantgardemusik, men avantgarden er reaktionær, hvis den kun tillader denne ene musikretning,« siger Frederik Magle.

Kendt med hoffet
Han er bestilt af hoffet til at skrive det store symfoniske værk. Han har også spillet og komponeret musik til de to drengeprinser Nikolais og Felix' barnedåb, men kunne ikke drømme om at kalde sig hofkomponist.

Til gengæld står den 27-årige blonde, imødekommende unge mand med den sjove streg til hageskæg frem som det, han altid har villet være: Komponist.

Frederik Magle var otte år, da han debuterede som komponist uden at kunne noder. Han var 12 år, da han debuterede som organist, der knap kunne nå pedalerne men allerede den gang improvisere et vist sted ud af bukserne. Han var 16 år, da han kom på Musikkonservatoriet og 17 1/2 år, da han gik ud igen for at få tid til at skrive bestillinger fra bl.a. Lego til London Filharmonikerne.

Svært som vidunderbarn
Han har levet sit halve liv under prædikatet vidunderbarn og lidt under det:

»For folk holder sig ikke tilbage over for et barn, der er anderledes. Hvad har jeg dog ikke måttet høre på! At jeg nok blev pacet frem af mine forældre. At jeg nok skulle få andre - og underforstået mere naturlige - interesser. At det nok gik over igen. Det var konstant modstand at være den, jeg er,« siger Frederik Magle:

»Den modstand, jeg kan møde i dag, fordi jeg skriver melodisk musik, går mig mindre på. For jeg skriver den musik, jeg kan lide. Jeg prøver ikke at behage andre end mine egne ører,« siger Frederik Magle.

Ud over at vidunderbarnet er blevet voksent, har Frederik Magle valgt side i sit talent. Han vil stadig give orgelkoncerter, men færre.

»Jeg er klar til det store Houdini-nummer, hvor jeg bryder ud af båsen som orgelspillende komponist. Nu er jeg først og fremmest komponist,« siger han.

Frederik Magle bestred stadig dobbeltrollen, da han for et par år siden gav koncert ved en af prins Henriks sommerkoncerter i Fredensborg Slotskirke og spillede et orgelværk med det lille livskraftige tema, som han synger igen: Dada-da-di-da-di-da-da.

På fransk og dansk
I en samtale efter koncerten nævnte Frederik Magle sin idé om at sætte nogle af Prinsens digte i musik.

»Hvorfor så ikke gøre det i et stort symfonisk værk?« foreslog prins Henrik, der har bygget sine digte musikalsk op og forsynet dem med tempobetegnelse.

Og længere var der ikke fra tanke til handling og flere samtaler på Amalienborg mellem digter og komponist, bl.a. om Frederik Magles ønske om at lade solisterne synge på hver sit sprog, fransk og dansk.

»Et professionelt samarbejde, hvor jeg har fået fuldstændig frie hænder,« siger komponisten om arbejdsprocessen.

Så kom bestillingen fra hoffet til Frederik Magle, som kongehuset har kendt siden 1999, hvor han blev hentet til barndomsbyen Stubbekøbing på Falster for at give orgelkoncert, da byen fik royalt besøg.

Orgelpiben sad fast
Umiddelbart havde Frederik Magle det musikalske ansvar ved prins Nikolais dåb - og glemmer det aldrig. En tone satte sig fast i Fredensborg Slotskirkes orgel og begyndte at hyle. Det lykkedes at få tilkaldt en lokal orgelbygger, som fik stoppet hyleriet ti minutter før dåbshandlingen.

»Så det gik« noterer Frederik Magle med stille latter og insisterende blik, som fortæller noget om, hvad der får en 27-årig til at tænde på en meget snart 70-årigs fransksprogede samling kærlighedsdigte, der er inspireret af tidligere tiders troubadourer og skrevet på særegne, rimtætte frivers, som har udløst sammenligninger med »høvisk rokoko-rap«.

»Det er alvorlige, melankolske digte med et raseri indeni, som jeg også kender til. I min musik holder jeg mig ikke tilbage på nogen måde. Der er nogle ret kraftige følelser, der vil ud,« siger Frederik Magle.

Målet er et er stort symfonisk digt over fire udvalgte digte, som planlægges uropført næste år under digtsamlingens sangbare titel »Cantabile«.Første sats af »Cantabile - symfonisk digt« opføres ved fødselsdagskoncerten for prins Henrik i aften i Tivolis Koncertsal af Radiosymfoniorkestret, Radiokoret og solisterne Sine Bundgaard, sopran, og Bo Anker Hansen, basbaryton. Thomas Dausgaard dirigerer koncerten med også Gade og Carl Nielsen, Ravel og Rossini på programmet. Radioens P2 transmitterer direkte. DR-TV bringer optagelse kl. 23.15.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.