Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Q&A:

Kan Neil Young samle folk foran Orange Scene - og fire andre skarpe til Roskildes booker

Roskilde Festivals Anders Währen forklarer her baggrunden for bookingen af Neil Young og løfter sløret for nogle af de store navne, det ikke lykkedes festivalen at booke til i år.

Neil Young har utvivlsomt haft enorm betydning for den moderne musikhistorie, men siger han de unge festivalgæster noget i en grad, så de vil møde op foran Orange Scene, når han spiller? Foto: Torben Christensen
Neil Young har utvivlsomt haft enorm betydning for den moderne musikhistorie, men siger han de unge festivalgæster noget i en grad, så de vil møde op foran Orange Scene, når han spiller? Foto: Torben Christensen

Neil Young står øverst på plakaten. Hvorfor? Og kan han samle generationerne foran Orange?

»Han kommer snart med et nyt album og har bevist gang på gang, at han er virkelig overbevisende live. Også for nye generationer. At spille foran et ungt publikum giver virkelig noget til de store kunstnere. Vi så det med både Stones og Springsteen, og det kommer også til at ske med Neil Young. Og så synes jeg helt klart, at man kan høre hans indflydelse i tidens musik. Både i forhold til, at der er en opblomstring i roots og americana-stilen, men også på grunge- og punk-scenerne. Siden han sidst var på Roskilde i 2008, er der kommet mange nye gæster til, som aldrig har set ham før og måske heller ikke ville købe billetter til hans koncerter i Forum. Så med de her historielektioner kan vi vise noget til folk, som de ellers ikke ville se. Og de er bestemt interesserede i at se det hos os. Vi har set det til McCartney og Stevie Wonder de foregående år: Der er masser af unge mennesker, også helt foran i båsene. Mange ligger i kø hele dagen for at se disse kunstnere, som måske har haft deres første storhedstid, længe inden vores gæster blev født.«

Kan du løfte sløret for nogle af de store fisk, som det ikke lykkedes jer at fange i år?

»Ja, der er et par helt åbenlyse. Beyoncé spiller jo stadionshow i Danmark til sommer. Hende ville vi gerne have haft. Det har vi villet i nogle år, men det er altså ikke lykkedes endnu. Det samme med The Weeknd – vi ville da hellere have haft, at han spillede hos os, end at han skulle være opvarmning for Rihanna. Nu har han aflyst den tour, så på den måde er det rart nok ikke at have ham på programmet, hvis han alligevel ville have aflyst. Det er ikke sådan, at jeg tænker, at vi står svagt uden dem, men de kunne selvfølgelig have gjort det endnu bedre.«

Det er lykkedes jer at booke ret mange stærke kvindelige profiler i år. Er det et udtryk for tilfældigheder eller en målrettet indsats?

»Det er en målrettet indsats på den måde, at der er mange navne, som vi har haft som førsteprioritet fra start, og som det er lykkedes os at booke: Grimes, Chvrches, Savages og selvfølgelig PJ Harvey og Mø, som jo alle er rigtig stærke eksponenter for musikken lige nu og her. At de så tilfældigvis er kvinder, er godt, fordi det tyder på, at der er en tendens til, at der er flere og flere kvinder, der bliver markante på musikscenen. Det vil vi gerne afspejle. Men vi har ikke indført nogen kvoter. Det er ikke sådan, at vi har booket nogen af dem, fordi de er kvinder. Vi vil meget gerne fremhæve det, de kan – ikke fordi de kvinder, men fordi de laver noget fantastisk musik og er med til at trække musikken i nogle spændende retninger. Så ja, vi har været målrettet i forhold til kvaliteten af musikken, men lidt heldige i forhold til at det er lykkedes at booke så mange af dem i år. «

Hvordan har I kunnet mærke den øgede konkurrence på både live- og koncertfronten? Er det blevet sværere at booke de helt rigtige navne?

»Det har ikke som sådan været svært i år. Men vi mærker, at priserne stiger, også blandt de mindre navne. Alle turnerer mere og mere, fordi det er her, de kan tjene deres penge. Og det gør det sværere for os at præsentere noget unikt. Mange udenlandske musikere kan sagtens komme forbi Danmark to gange i løbet af en albumcyklus. Så ryger noget af nyhedsværdien. Og så kan vi klart mærke, at der kommer flere og flere festivaler. Alene i Europa er der nu otte-ti store festivaler samtidig med Roskilde. Vores historie og størrelse er til vores fordel, men vi skal sørge for at være tidligt ude, ellers bliver musikerne hurtigt booket til anden side.«

Mange af årets hiphop-navne som Future, Young Thug og til dels Action Bronson har et kvindenedgørende tekstunivers. Hvordan flugter det med Roskilde Festivals værdier?

»Hvad folk beskæftiger sig med i deres tekstunivers, er man nødt til at adskille fra, hvem de er som mennesker. Det står dem frit for på en kunstnerisk måde at behandle alle mulige emner. Og hvis det kan fremstå kvindenedgørende, er det jo ikke anderledes end, at en film kan have scener, der indeholder noget kvindenedgørende. Derfor vil man jo ikke sige, at en biograf ikke må vise den film. Det er et kunstnerisk valg og et virkemiddel. Man er nødt til at have det med i baghovedet, når man hører hiphop. De afspejler et miljø, som de færdes i og er opvokset i. Det kan godt være, at det er hårdt i Atlanta. Men det betyder jo ikke nødvendigvis, at den enkelte rappers kvindesyn flugter med det, der kommer til udtryk i deres tekster.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.