Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kommentar

Kære Northside. Drop de ligegyldige indiebands og book nogle flere kvinder, tak

Der var alt for langt mellem de kvindelige optrædende på 2016-udgaven af Northside Festival. Og det gjorde det til en ringere festival.

Det danske band Velvet Volume var et af de få kvindelige indslag på Northside Festival 2016.
Det danske band Velvet Volume var et af de få kvindelige indslag på Northside Festival 2016.

2016-udgaven af Northside Festival blev lidt af en pølsefest. Ja, undskyld udtrykket, men det blev det altså. Eller som Dennis Lyxzén, forsanger i det svenske hardcoreband Refused, råbte fra scenen i fredags: »Der er overhovedet ingen kvinder på scenen i dag. Det er en fucking skændsel! Få styr på jeres lort, Northside!«

Svensken havde helt ret. Fredag var der støvsuget for kvinder på festivalens scener. Og både lørdag og søndag var det stort set kun mænd, der stod og flottede sig foran publikum. Et hurtigt kig i programmet afslører, at der blandt festivalens i alt 41 bookinger kun er faste kvindelige medlemmer i fire af dem.

Nu er jeg ingen kønskriger, og en kommerciel festival som Northside er i sagens natur i deres gode ret til at booke præcis, som det passer dem. Det her handler heller ikke om kønskvoter. Det handler helt grundlæggende om, at Northside 2016 kunne have været en langt bedre festival, hvis bookerne havde fundet plads til noget flere interessante kvindelige kunstnere.

For de findes jo derude. Northside kan bare kigge på deres eget program fra sidste år, hvor navne som Grace Jones, FKA Twigs og Savages var med til at gøre 2015-udgaven til en af de stærkeste i festivalens historie. Fordi de kom med en anden sensibilitet, en anden kropslighed, en måde at forme og filtrere musikken, som i høj grad også udsprang af deres køn.

Det burde ikke være noget problem at finde pladsen i programmet. Igen i år var der masser af dødssyge mandlige indierockbands, som man med fordel kunne have droppet til fordel for mere spændende kvindelige artister.

Hvem køber Northside-billetter for at høre navne som The Vaccines, The Temper Trap, Twin Atlantic, Blossoms eller Coasts? Forsvindende få er min påstand. Det er håbløst bagudskuende bookinger af mandebands, som er stivnet i en cool grimasse anno 2006. Det virker meget bag om vognen. Og som det rene fyld i programmet.

Når festivalernes bookere og talspersoner skal forsvare den skæve kønsfordeling i deres programmer, lyder det ofte, at man kun booker ud fra kvalitative vurderinger. Det er som udgangspunkt et fint princip. Men mener Northsides bookere virkelig, at de fem nævnte bands her har så højt et kunstnerisk niveau, at der simpelthen ikke var nogle kvindelige musikere, som kunne have erstattet dem? Det tror jeg ganske enkelt ikke på.

Det er i virkeligheden meget simpelt: Ville Northsides bookere selv have lyst til at tage til en fest, hvor de på forhånd vidste, at der kun var én kvinde for hver ti mænd? Jeg tror det ikke.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.