Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Jødisk fest spreder sig: »Hvis vi lever for stille, risikerer vi at forstærke eventuelle fordomme«

Jødisk Kulturfestival spreder sig i år over større dele af København. Men Dan Rosenberg Asmussen, formand for Det Jødiske Samfund, er ikke nervøs for, at øgede sikkerhedsforanstaltninger vil skygge for festen. »Der er jo snart sikkerhed omkring ethvert kulturarrangement,« siger han.

»Vi tror på, at en jødisk kulturfestival kan bane vejen for tolerance og forståelse mennesker imellem,« siger Dan Rosenberg Asmussen, formand for Det Jødiske Samfund i Danmark.
»Vi tror på, at en jødisk kulturfestival kan bane vejen for tolerance og forståelse mennesker imellem,« siger Dan Rosenberg Asmussen, formand for Det Jødiske Samfund i Danmark.

Fredag den 2. juni slår Det Jødiske Samfund for syvende gang dørene op til Jødisk Kulturfestival i København, som består af en uges fejring af den jødiske kultur i Danmark med flere end 60 arrangementer - koncerter, foredrag, filmforevisninger, byvandringer, teaterforestillinger m.m.

Omdrejningspunktet bliver som sædvanligt Det Jødiske Hus bag synagogen i Krystalgade, men i år vil festivalen i højere grad end tidligere brede sig til det øvrige København med arrangementer på bl.a. Bremen Teater, Cinemateket, Statens Museum for Kunst, Grand Teatret, Den Sorte Diamant og så langt som til Mantziusgården i Birkerød.

Det skyldes først og fremmest, at synagogen i Krystalgade, der tidligere har lagt rum til bl.a. festivalens store koncerter, p.t. er under ombygning. Men Dan Rosenberg Asmussen, formand for Det Jødiske Samfund i Danmark, ser også en vigtig pointe i, at festivalen kommer mere »ud af huset.«

»Vores dybere sigte med at lave festivalen hvert eneste år er ikke kun at pege tilbage mod det historiske, men at signalere åbenhed og give indsigt i jødisk liv i dag. Og det formål forstærkes sandsynligvis ved, at vi kommer ud flere steder i byen,« siger han.

Helt tilbage fra 1985, da islamiske terrorister sprængte to bomber i København, én ved synagogen i Krystalgade og én ved det israelske flyselskab El Al, har de jødiske institutioner måttet leve med særlige sikkerhedsforanstaltninger, som blev yderligere forstærket efter terrorangrebet i 2015. Både synagogen og Det Jødiske Hus i Krystalgade er omgivet af et højt gitter med aflåst port og sikkerhedssluse og har siden 2015 også været under politibevogtning.

Det var netop ønsket om at afbøde indtrykket af et isoleret samfund bag nogle »bøvlede« sikkerhedsforanstaltninger, der for snart syv år siden førte til den første jødiske kulturfestival i København. Siden er interessen vokset år for år, og sidste år havde festivalen tæt på 4.000 gæster.

»Fra starten har det været meningen, at festivalen skal henvende sig til alle interesserede, ikke bare medlemmer af det jødiske samfund,« siger Dan Rosenberg Asmussen.

»Vi tror på, at en jødisk kulturfestival kan bane vejen for tolerance og forståelse mennesker imellem. Hvis vi lever for stille, risikerer vi at forstærke eventuelle fordomme over for den jødiske minoritet.«

Det kan ikke undgås, at sikkerhedsaspektet også kommer til at spille en rolle i forbindelse med den kommende festival, ikke mindst fordi festivalen har spredt sig til så mange forskellige adresser rundt om i byen. Men Dan Rosenberg Asmussen er ikke nervøs for, at det kommer til at skygge for festlighederne.

»Der er altid sikkerhed omkring alle vores arrangementer, og det er vi selvfølgelig også nødt til at indtænke ved de arrangementer, der ligger uden for Det Jødiske Hus,« siger han.

»Men sagen er jo, at der snart er sikkerhed omkring ethvert kulturarrangement i et hvilket som helst land i Europa. Sikkerhedsaspektet er nærværende ved alle større arrangementer i vores samfund og må indtænkes af alle arrangører, uanset om arrangementet er jødisk eller ej.«

Festivalen åbner fredag den 2. juni med en reception i haven ved Det Jødiske Hus kl. 17-18 efterfulgt af det musikalske teaterstykke, »J O B«, iscenesat af Rolf Heim og med skuespilleren Ina Miriam Rosenbaum og musikerne Anders Singh Vesterdahl og Henrik Goldschmidt på scenen.

I ugens løb kan man bl.a. opleve det amerikanske klezmerband, The Klezmatics, flamenco-balletten »King David og Bat Sheba« samt Benjamin Koppels helt nye værk baseret på forfatteren Stefan Zweigs sidste novelle, »Verden af i går«, som han opfører sammen med Maria Carmen Koppel og det danske klezmerband, Babegenush.

Benjamin og Maria Carmen Koppel afslutter Jødisk Kulturfestival med Benjamin Koppels helt nye værk baseret på Stefan Zweigs sidste novelle, »Verden af i går«.
Benjamin og Maria Carmen Koppel afslutter Jødisk Kulturfestival med Benjamin Koppels helt nye værk baseret på Stefan Zweigs sidste novelle, »Verden af i går«.

Spørger man Dan Rosenberg Asmussen, glæder han sig især til at opleve den israelsk-iranske sangerinde, Maureen Nehedar.

»På min mors side har jeg Nordafrikansk baggrund, og derfor er jeg meget fascineret af israelsk musik med rødder i den arabiske, mellemøstlige musiktradition,« siger han.

»Men festivalen er jo meget andet end musik og teater, der er også en række debatter og foredrag, der kan gøre os lidt klogere. Og så er mad kommet til at spille en stadig større rolle i festivalen.«

Se hele programmet her.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.