Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Iransk mesterinstruktør: Censur kan bruges kreativt

Den iranske filminstruktør Asger Farhadi forklarede ved Cannes-festivalen, hvordan censurreglerne i hans hjemland kan føre til bedre film.

Asghar Farhadi i Cannes. Foto: EPA/IAN LANGSDON
Asghar Farhadi i Cannes. Foto: EPA/IAN LANGSDON

Når de iranske filminstruktører, der i øjeblikket producerer nogle af filmverdenens mest kritikerroste film skal udtale sig om arbejdsforholdene under det iranske regime, må de bevæge sig med samme forsigtighed som en elefant på tynd is.

Det er baggrunden for den lidt mystiske tale, som den oscarvindende mesterinstruktør Asger farhadi leverede om emnet censur, da han talte til verdenspressen efter Cannes-visningen af hans seneste værk “The Past”, der er optaget i Paris med franske skuespillere. På pressemødet blev han adspurgt om han i Frankrig fandt det nemmere at arbejde end i Iran, hvor han optog sin forrige oscarbelønnede film “A Separation”

“Der findes forskellige former for censur. der er den statslige censur, og så findes der den mere farlige selvcensur, der dikterer dine indre, personlige valg. Selvcensuren er meget vanskeligere at holde i ave, da den styres af såvel sociale som økonomiske omstændigheder. Nu har jeg i to år arbejdet under friere forhold end jeg er vant til, men selvcensuren er en del af mig, og er rejst med mig til Frankrig. For mig handler det om at bruge censuren som en mulighed, og forsøger at bruge den som en kilde til kreativitet,” sagde Farhadi.

 En ny generation af iranske filminstruktører fører landets mangeårige tradition for fornem filmkunst videre, og omfatter både kunstnere i frivillig og ufrivillig eksil som Abbas Kiarostami, samt kunstnere som Farhadi, der stadig arbejder i Iran.

I Iran har styret slået hårdt ned på alt for åbenmundede instruktører, heriblandt Jafar Panahi, der sidder i husarrest i Iran, uden at det dog forhindrede ham i at færdiggøre en film, der blev vist ved filmfestivalen i Berlin i februar i år. Farhadis forrige film “A Separation” vandt i 2011 hovedprisen ved Berlins filmfestival, og i år er han avanceret til Cannes med “The Past”, der er produceret med støtte fra Frankrig.

“The Past” handler om en iransk mand, der efter fire år i Iran rejser til Paris for at blive skilt fra sin franske kone. Hun er nu kæreste med en fransk indvandrer, efter at dennes kone har forsøgt at begå selvmord og ligger i koma. Ved iranerens ankomst optrevles den sande baggrund for selvmordsforsøget, hvilket tvinger de implicerede til konstant at revidere deres opfattelser af fortidens begivenheder.

Da Asger Farhadi ikke taler fransk foregik de to måneders sceneøvelser og fire måneders filmoptagelser ved hjælp af tolk, uden at det på noget tidspunkt har hæmmet den omhyggelige psykologiske præcision, som er instruktørens varemærke.

Ifølge Farhadi er “The Past” dog ikke mindre iransk end instruktørens tidligere film.

“Jeg kan ikke ændre ved, at jeg er iraner, er filmuddannet i Iran, og fortsat vil lave film i Iran. Men at redegøre for en films nationalitet er generelt vanskeligt, og måske ikke noget man skal hæfte sig for meget ved. Bliver Garcia Marquez’s bøger mindre colombianske, hvis han skriver dem i et andet land?” sagde Asger Farhadi.

Efter oscarsucces’en med Farhadis forrige film “A Separation” modtog instruktøren en stribe tilbud fra Irans hovedfjende USA om at instruere film i Hollywood. Dette har dog endnu ikke vaft hans interesse, da tilbuddene først og fremmest drejede sig om at instruere ud fra andres manuskripter.

“Jeg fik tilbud, der krævede alvorlige overvejelser om min egen fremtid, men ser mig selv som forfatter og vil helst skrive mine film selv,” sagde Asger Farhadi.

Den flegmatiske instruktør åbenbarede en flig af humor, da den franske skuespiller Bérénice Bejo afslørede instruktørens enorme omhyggelighed i sit arbejde. En scene, der blot krævede at hendes karakter skulle ligge på en seng sammen med sin voksne datter, tog seks timer at optager, fordi instruktøren krævede scenen taget om igen og igen.

“Jeg tror faktisk en af jer faldt i søvn under optagelsen af scenen. Og måske gjorde jeg det også selv,” sagde instruktøren.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.