TV-KLUMME

I politikernes hænder er de sociale medier et frygtindgydende våben

Lea Korsgaard, chefredaktør for Zetland, kritiserer de øvrige medier for at fokusere på overflade frem for substans. Foto: Thomas Lekfeldt
Lea Korsgaard, chefredaktør for Zetland, kritiserer de øvrige medier for at fokusere på overflade frem for substans. Foto: Thomas Lekfeldt

Jeg er fan af TV 2 News’ program om medierne, »Presselogen«. Diskussionerne mellem de indbudte chefredaktører er nemlig med til at øge mediernes transparens, hvilket er det bedst tænkelige værn mod beskyldninger mod »løgnepressen«. Enhver, der ervidne til de temmeligt forbit- rede diskussioner i det ugentlige program, må kunne indse, at medierne i Danmark næppe nogensinde ville kunne blive enige om en eller anden konspiration.

Søndagens »Presselogen« var dog relativt fredelig, men interessant i en anden henseende, idet den afslørede, hvor famlende pressen kan stå overfor de sociale mediers understrømme.

Efter en diskussion om dækningen af det hollandske parlamentsvalg, tog deltagerne fat på ugens mest omtalte begivenhed, nemlig udlændinge- og integrationsminister Inger Støjbergs provo-kage, der skulle markere den 50. lovstramning af udlændingeloven. Spørgsmålet, der blev vendt i logen, handlede om, hvorvidt medierne var kommet til at hoppe med på ministerens kagespin, fremfor at dykke under glasuren og skrive om de konkrete stramninger, som kagen var udtryk for.

TV 2s nyhedsredaktør, Mikkel Hertz, Politikens redaktionschef, Michael Jarlner, Ekstra Bladets chefredaktør, Karen Bro, og Zetlands chefredaktør, Lea Korsgaard, var forsåvidt enige om, at man ikke kunne komme uden om at nævne kagen – den var trods alt blevet delt tusindvis af gange på Facebook og havde skaffet ministeren omtale i medier over hele verden.

Men så begyndte Zetland-redaktøren at klandre sine kolleger for ikke at komme dybere i substansen omkring udlændinge-stramningerne.

»Jeg tvivler på, at man kan bringe denne historie i sin rette kontekst blot en halv time efter, at ministeren har lagt kagen på sin Facebook,« sagde Lea Korsgaard, der kom til at lyde lettere patroniserende om sine kollegers tackling af ministerkagen i løbet af ugen.

TV 2s Mikkel Hertz, der i en indledende quiz i indslaget ikke kunne svare korrekt på, hvad stramningerne egentlig gik ud på, understregede noget defensivt, at hvis kagen optog mange danskere, så var det den, der skulle fokuseres på og ikke stramningernes indhold.

Det er svært at være uenig i Lea Kors- gaards betragtning om, at man skal være varsom med at bidrage til politikerspin, men jeg er slet ikke enig med hende i, at Inger Støjbergs kagestunt blot er at ligne med en slags vanvid, som man uden videre kan ignorere.

Som det før har været tilfældet, er Inger Støjbergs stunt nemlig så dygtigt udført, at medierne intet reelt valg har, og derfor gik nyheden om kagen da også verden rundt. At forbigå kagen i tavshed ville nærmest svare til en vildledning af offentligheden. Kagen er simpelthen lavet af det stof, der giver tusinder og atter tusinder af klik i Danmark, i USA og i Mellemøsten.

Dermed opnåede Støjberg præcis det, der var hendes hensigt: at blive hørt helt derude, hvor flygtningene og migranterne befinder sig.

At borgerlighedens mere sarte ånder får svedperler på panden af de fede kagekalorier, er ministeren ligeglad med. Og når året er omme, og Danmark atter står i nederst på listen over asylsøgernes foretrukne destinationer, vil de samme politikere nikke tilfredse sammen med det store flertal af befolkningen.

Machiavelli anbefalede, at man skulle være skånselsløs mod sine fjender, og i Inger Støjbergs hænder er de sociale medier et frygtindgydende våben.

»Presselogen« skaber som sagt transparens om medierne, og det er godt for demokratiet. Denne diskussion viser, at en politiker med et killer SoMe-instinkt kan spille de gamle medier som et fintunet instrument, uden de endnu selv er helt klar over, hvilken melodi det er, der bliver spillet.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.