Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Æter

I fodsporene på aarhusianske Dicte

Stillbilleder af Iben Hjejle som Dicte i tv-serien af samme navn
Stillbilleder af Iben Hjejle som Dicte i tv-serien af samme navn

Jeg ved godt, at den altid diplomatiske dronning Margrethe for nylig udtalte, at København nu efterhånden skal til at vænne sig til, at vi ikke blot har én, men hele to storbyer i Danmark. Rigtigt er det, at også Aarhus hører til en af de byer, der vokser, vist nok dog mest på grund af indvandring udefra og fødsler snarere end en støvsugning af den danske provins.

Men så stor er Aarhus altså heller ikke endnu, skulle jeg hilse og sige. Den er i hvert fald stærkt genkendelig, hver gang jeg vender tilbage til den.

Der står Musikhuset søreme endnu, som var det 1987, der er den lave sol over Tangkrogen, her slingrer man ned ad Vestergade, her er Stakladen, Bogtårnet, Mejlgaje og min gamle lejlighed på hjørnet af Amaliegade og Østergade med kig til Sallings cafeteria. Men så er der også alt det nye – i hvert fald for mig, der forlod min studenterby for faktisk at blive ansat i det, der dengang var Danmarks første kulturby, den i København i 1996. Den blotlagte å (eller hedder det aa nu?), Aros, det nye hovedbibliotek på havnen, Moes­gaard Museum, 1970er-bydelen i Den Gamle By. Jo, Aarhus vokser. I hvert fald i selvfølelsen. Og med rette.

En af årsagerne bag er tilsyneladende også TV2-serien »Dicte«, som i efteråret afsluttede sin tredje og sidste sæson, mens legen var god.

Nu er der ikke noget så urealistisk som en TV-krimi, til trods for, at de fleste af slagsen forsøger at få det hele til at ligne noget, der kunne ske i virkeligheden – uden hold i, nå ja, virkeligheden. Foregår »Dicte« egentlig mere i Aarhus end i fantasien? Men med sine ca. 800-og-et-eller-andet-tusinde danske seere til hvert afsnit af tredje sæson og visninger i det øvrige Skandinavien er »Dicte« lige det, Aarhus har brug for for at brande sig selv. Den var alle pengene værd, mente i hvert fald det lokale mediecenter Filmby Aarhus, der havde fået udarbejdet en jublende rapport om sit eget arbejde. Pengene kom hjem igen – fire til én. 137 mio. kunne det hele omsættes til. Enten i form af filmholdets omsætning i byen i forbindelse med produktionen eller i forventede turismeindtægter:

»Film og tv med få seere giver ikke særligt mange oplevelsesturister. Det gør succeserne derimod – mange seere giver mange oplevelsesturister,« hed det i en presseudlægning af rapporten.

»De vil smage, høre, føle, se, røre, genopleve – og nyde. Epinion har undersøgt svenskernes holdning til Dicte og Aarhus. Den analyse viser, at blandt de svenskere, der er mest glade for Dicte, siger over halvdelen, at de på en 1-2 dages ferie i Aarhus ville bruge over 5000 SEK.«

Hold da op, det ved de lige, tænker man. Spørg Aarhus, de har svar på rede hånd. Og Danmarks næststørste by går i hvert fald lige så stædigt til sagen, som var det Dicte selv, der stod bag forsøget på at udnytte seriens publikumsappel. Visit Aarhus har oprettet et helt univers, hvor man bl.a. kan læse om Elsebeth Egholm, forfatteren bag kriminalromanerne, der er forlæg for seriens første afsnit, ligesom man naturligvis også kan klikke på »Visit Dicte’s Aarhus« – også på engelsk og tysk, hvis man har lyst til det. Her kan man gå i fodsporene på Dicte til Sallings multi-storey car park - the top of Aarhus eller til The Dagbladet editorial office.

Man kan sagtens grine. Og nej, naturligvis vrimler det ikke mere med flere ondsindede gangstere, hustrumishandlere, børnelokkere, narkobaroner og rockerkonger i Aarhus, end der gør i Wallanders fredelige Ystad eller i Camilla Läckbergs idylliske turistpostkort Fjällbacka. Men begge steder har jeg selv været. 5000 svenske kroner brugte jeg ikke. Men det var krimiernes skyld, at jeg var der.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.