Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

I 2017 vil sociale medier handle mindre om dig

Vi opfører os som teenagere på de sociale medier: Famler rundt, misforstår sammenhænge og er optagede af os selv. I år vil vi formentlig blive lidt mere modne. Tre mennesker med fingeren på den digitale puls zoomer ind på de væsentligste tendenser i 2017.

Du tjekker de sociale medier og bliver mødt af en malstrøm af informationer og underholdende indslag. Kattevideoer og links til udenlandske artikler, resultater af underlødige quizzer og virale borgeroprør, fotografier af både nære venner og fremmede menneskers vilde fester, formiddage i frotté og nydeligt arrangerede måltider.

Nyd det eller had det mens tid er, for den slags bliver der nok mindre af i en nær fremtid. Livet på de sociale medier er under forandring, og i 2017 peger hovedtendenserne blandt andet i retning af: Et mindre publikum, mindre rod, mindre iscenesættelse og – ikke mindst – mindre dig.

Louise Loecke Foverskov- Seniorstrateg fra den internationale virksomhed Kjaer Global, der arbejder med tendenser og kortlægning af fremtiden:

1

»Vi vil se statusopdateringer, der vil være mere quick and dirty. Vi er ved at være godt trætte af at se endeløse strømme af smukt arrangerede billeder, som illustrerer det tilsyneladende »perfekte liv«. Der kommer mere status i at vise den uredigerede virkelighed – ingen filtre, ingen makeup.«

2

»Der vil blive flere live-opdateringer, hvor vi deler her og nu-oplevelser, men disse vil ofte være rykket til apps og medier, hvor posteringer kun eksisterer kortvarigt. Især de helt unge generationer har taget disse Snapchat-inspirerede platforme til sig. Blandt andet Vine, hvor du kan dele seks sekunder lange videoer, eller Whisper, som lader dig dele tanker og historier anonymt i memeform – det vil sige som billeder med en tekst lagt over.«

3

»De nye anonyme sociale netværk som Whisper og Yik Yak vokser i popularitet. De adskiller sig fra den første generation af sociale netværk som Facebook ved, at de ikke er centreret omkring brugerens virkelige identitet. I stedet definerer brugere sig gennem det indhold, som de deler. Denne tendens kan også ses som et konkret udtryk for et ønske om at værne om privatlivet fra de helt unge.«

4

»360 graders billeder og video, hvor man kan træde ind i rammen og navigere billedets og videoens univers, bliver et centralt tema i 2017. Tendensen peger mod det, som vi hos Kjaer Global kalder »immersive experiences« – altså en følelse af at være indhyllet i det, man oplever. Ultimativt vil den type oplevelser blive tilbudt gennem virtual reality og augmentet reality – to teknologier i rivende udvikling – men for nu er det billeder og video, som er tilgængeligt for den brede befolkning og vil dominere almindelige menneskers liv på de sociale medier i 2017.«

5

»Billedet er den korteste vej til at kommunikere et budskab. Der er ingen sprogbarriere, og det tager ingen tid for modtageren at aflæse et billede. Men billeder kan som bekendt manipuleres; derfor kan det også samtidig gå hen og blive en mere utroværdig form for kommunikation, især for nyhedsformidlende medier, og derfor bliver debatten om falske nyheder og om sociale mediers medansvarlighed i spredningen af misledende og falsk information også mere intens i 2017 – og den begrænser sig naturligvis ikke kun til billeder.«

Catharina Persson - SoMe-senioranalytiker hos Infomedia, som de seneste otte år har arbejdet med de sociale medier for internationale PR-firmaer:

1

»Folk bliver i stigende grad mere specialiserede i tilgangen til deres egen kommunikation gennem sociale medier. Vi er nu aktive på flere medier, og hvert medie tilbyder en fuldstændig forskellig brugeroplevelse. De giver forskellige muligheder for at vælge, hvem ens indhold skal ses af. Og det vil vi se meget mere af: Et tilvalg – eller fravalg, om man vil – af, hvor offentlig éns kommunikation skal være.«

2

»I 2017 vil vi komme til at se mindre offentligt tilgængeligt indhold fra brugerne og mere privat kommunika-tion på kanaler, hvor alle ikke kan lytte med. Vi har allerede set en tendens til det i 2016, men fremadrettet vil brugerne af sociale medier rykke meget mere til mere private kanaler, hvor indhold ikke er tilgængeligt for alle og enhver. Se bare på Facebook Messenger, Snapchat og Whatsapp.

På den type kanaler kan brugerne vælge, om deres indhold skal ud til én eller en nøje udvalgt gruppe, og brugerne kan samtidig være kreative med brug af lyd, video og en helt masse visuelle add-ons som Snapchat- og Instagram-filtre. Vi er mere nøjsomme omkring, hvad der bliver delt og til hvem. I begyndelsen var det især generation Y, der brugte sociale medier til at iscenesætte og portrættere dem selv. Det var alt fra billeder fra fødegangen til eksamens-beviser og politiske frustrationer. Den tid er væk nu, og generation Z, der er vokset op med sociale medier, bruger dem på en helt anden måde. De har været mere selektive fra start,og deler ikke hvad som helst med hvem som helst.«

3

»Den indre nørd kommer mere til live. Bloggere, mediehuse og andre indholdsudgivere vil blive endnu mere detaljerede og gå i dybden med små nicher. Brugerne er i lang tid druknet i indhold, og de vil fremadrettet stille større krav til indhold, der passer helt perfekt til deres interesseområder. Vi vil se en tendens til, at flere opsøger de mindre niche-fællesskaber.«

Julia Lahme - Etnolog og direktør for firmaet Lahme, der beskæftiger sig med kommunikation og trendforskning

1

»I nogle år har det sociale element på de sociale medier mest af alt handlet om at dele sig selv. Og man kan sige, at de sociale medier har handlet mere om afsenderen end om fællesskabet. Det er ved at ændre sig, og vi vil i stigende grad dyrke nøje udvalgte fællesskaber.«

2

»Vi er på ingen måde færdige med de sociale medier, men flere og flere vil ikke længere dele alt med alle. Den tendens er først lige begyndt, og fremover vil vi mørklægge meget mere af vores tilstedeværelse på de sociale medier. Vi ser det blandt andet ved, at et stigende antal privatpersoner vælger at være anonyme på Instagram, og at mange er begyndt at slette Facebook-venner, som de ikke kender i det virkelige liv. På samme tid er flere og flere begyndt at oprette blogs, hvor du skal have et kodeord for at få lov til at læse med. De forskellige Snapchat- filtre handler heller ikke kun om at se sjov ud, så man ligner Bambi eller sætter næse og ører på en selfie. De handler også om, at alle ikke skal kunne genkende én.«

3

»Virksomheders tilstedeværelse på de sociale medier vil adskille sig væsentligt fra privatpersoners tilstedeværelse. For virksomhederne handler det om at opnå synlighed, men for brugere vil det i højere og højere grad handle om at opnå selektiv synlighed og om selektive fællesskaber. Udviklingen er ekstremt afgørende for, hvordan medierne kommer til at fungere de næste ti år. Vi kan i vores bevidsthed sige farvel til massemediet og muligheden for at nå alle med det samme. Det ser vi på forskellige måder. Der opstår podcasts, der når ud til 2.000 mennesker og er en succes – man behøver ikke længere nå 200.000. Udviklingen påvirker hele vores medieforbrug, og vi ser mange meget specialiserede nichemedier. Især i udlandet. For eksempel et medie, der henvender sig til »veganere med børn«.«

4

»Den mørklægning, som vi i stigende grad vil opleve på sociale medier, manifesterer sig også i den fysiske verden. Jeg var for nylig i Berlin, hvor jeg hørte om en klub, der sætter klistermærker på kameraerne på folks telefoner. Det handler om, at hvis man ikke kan være fysisk, så er man ikke inviteret – man har ikke længere lov til at være voyeur.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.