Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

»Hvis et produkt knalder igennem på Roskilde, skal der nok være et marked for det«

Tidligere var festivalgæsterne tilfredse med en »skiburger« og en grøn Tuborg, men både publikums forventninger og Roskilde Festivals egne ambitioner har ændret sig, og man satser i stor stil på økologi og nytænkning. Men bare rolig, du kan stadig få de gamle foreningsklassikere.

Roskilde Festival er et stort mad-eksperimentarium, hvor nye retter og køkkener kan prøves af på et nysgerrigt publikum. Efter billedet af dømme kommer hest tilbage på menuen. Foto: Ólafur Steinar Gestsson 
Roskilde Festival er et stort mad-eksperimentarium, hvor nye retter og køkkener kan prøves af på et nysgerrigt publikum. Efter billedet af dømme kommer hest tilbage på menuen. Foto: Ólafur Steinar Gestsson 

Selv om du stadig kan mæske dig i en klassisk »skiburger« fra Roskilde Skiklub eller en gang spaghetti med kødsauce på Roskilde Festival, er der i den grad sket noget med maden på festivalen.

Når man står midt i den såkaldte Food Court og overvejer, om man skal have en Confit de Canard-sandwich eller en gang gulerodstartar, kan man næsten blive i tvivl om, hvorvidt det er i Torvehallerne i det indre København eller på en smattet musikfestival, man befinder sig.

Selv om de frivillige foreninger stadig er til stede, er madsalget de seneste år i stigende grad blevet overtaget af kommercielle partnere. I 2009 stod de private virksomheder for 46 pct. af salgsstederne, mens tallet her i 2016 er steget til 71 pct. Den udvikling er en del af en målrettet madstrategi, fortæller Hans Christian Smed, der er chef for salg og partnerskaber på Roskilde Festival.

»Vi har taget flere og flere virksomheder ind på festivalen til at styre madboderne, fordi foreningerne fik sværere ved at løfte opgaven og imødekomme efterspørgslen, og fordi vi ville højne kvaliteten. Sideløbende har vi stadig en masse foreninger, og vi har blandet de to typer aktører, så foreningerne kan lære noget af de kommercielle, og virksomhederne kan arbejde sammen med foreningerne,« siger han.

For tre år siden satte Roskilde Festival en omfattende økologiomlægning i gang, hvilket har medvirket til, at festivalen har fået specifikke aktører ind som for eksempel Hansens Is, fordi virksomheden kunne imødekomme kravene om økologi. I år er 75 pct. af maden på Roskilde økologisk, og det er ambitionen for 2017, at 90 pct. af maden skal være økologisk.

»Vi vil gerne holde fast i de gode foreninger, som har været med os i mange år, men de skal også være klar til at omlægge til økologi,« siger Hans Christian Smed.

Ældre festivalgæster er mere kræsne

En af årsagerne, til at festivalgæsternes forventninger har ændret sig, er, at publikum er blevet ældre, mener livsstilsekspert Anne Glad.

»Før i tiden var festivaler mest for teenagere og unge mennesker, men gennemsnitsalderen for folk, der tager på festival, er steget. Den voksne festivalgænger stiller større krav til kvaliteten og vil gerne betale lidt mere,« siger hun.

Derudover er mad blevet noget, mange finder identitet i, forklarer hun. I takt med at danskerne generelt bliver mindre ferme i køkkenet, er det for nogle blevet en vigtig del af deres selvopfattelse at gå op i mad.

»De mere voksne festivalgængere er en målgruppe, der går op i kultur, kvalitet og gode råvarer,« siger Anne Glad.

Når Roskilde Festival vælger at iværksætte en økologisk omlægning, er det helt rigtig set, mener Anne Glad. Den typiske unge festivalgænger i dag har nemlig et meget anderledes forhold til fødevarer end de, der var unge i 1980erne. De er vokset op med økologi og bæredygtighed, og madspil og kødfri dage fylder i deres bevidsthed.

Mad-eksperimentarium

»Roskilde Festival lever af at være kreativ, forny vores verden og være en platform for nye idéer. Man vil gerne agere, inden forbrugerne gør det, og være med til at vise vejen frem. Festivalen er med 130.000 mennesker samlet på et sted det perfekte eksperimentarium. Man kan virkelig få noget ud af at studere den menneskemængde og teste nye produkter, og hvis det knalder igennem på Roskilde, skal der nok være et marked for det,« siger Anne Glad.

En af de virksomheder, der har brugt Roskilde Festival som »laboratorium« for produktudvikling og test af nye produkter er Carlsberg.

Sidste år lancerede selskabet den ufiltrerede, økologiske Tuborg RÅ. Egentlig var det meningen, at øllen skulle være et særligt Roskildeproduk, men i dag kan Tuborg RÅ købes i hele landet og er en af Tuborgs store satsninger i Danmark.

Hans Christian Smed glæder sig over, at Festivalgæsterne tager så godt imod de økologiske tiltag.

»Publikum forventer ikke kun, at kvaliteten på kunst, musik og aktiviteter er i top, de forventer også mad og drikkevarer af høj kvalitet. Heldigvis har vi hele tiden været på forkant med den udvikling. Vores publikum er en spændende målgruppe, der hele tiden fornyr sig, og så må vi jo også forny os. Vi vil ikke bare give publikum de madtilbud, de forventer, men også udfordre dem med nye tiltag.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.