Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kig op

Hvis du kigger op, kan du se pigen og pelsdyret i Østergade

Mange af hovedstadens bygninger har kunstneriske udsmykninger. I en ny serie ser vi på nogle af dem – denne gang i Østergade.

Over for Magasins Torv ligger – blandt andet – en markant lys bygning på hjørnet af Bremerholm og Østergade (Strøget). Kigger man op mod toppen af huset og lader øjnene følge en lang rørlignende konstruktion, får man øje på to små figurer.

Den ene skikkelse klatrer efter den anden for at fange den, for øverst er det et lille dyr, og kvinden er nøgen, og hun kunne helt sikkert godt tænke sig en pels til at varme sig i det kolde danske klima. Så meget desto mere som hun er tilflytter. Hun hedder Diana og stammer fra antikkens Rom, hvor hun var gudinde for jagt. Og for Månen for den sags skyld. Og man skal altså ikke tro, at hendes nøgenhed er udtryk for en særlig frivolitet eller seksuelt frisind:

Diana er også et symbol på kyskhed.

Figuren, der hedder »Pigen og pelsdyret«, er udført af billedhuggeren Gerhard Henning (1880-1967), som blandt andet havde for vane at fremstille skulpturer forestillende atletiske eller frodige kvindeskikkelser.

Mange af Gerhard Hennings skulpturer byggede idémæssigt på antikkens mytologi og hans optagethed af for eksempel Ovids »Metamorfoserne«, men med tiden blev hans kvindefigurer mere samtidige og tilstræbt realistiske. I 1930erne blev de for eksempel korthårede, og på sin vis er Gerhard Hennings karske og sanselige kvindeskildringer skulpturer til tiden og tiden opfattet som et moderne samfund, der for Danmarks vedkommende blev bedre og bedre, da besættelsen var overstået.

I mange af landets små byparker, hvor unge forældre havde rolige øjeblikke med deres børn, ældre mennesker nød livets solnedgangsaften, og hemmelige elskende mødtes i fortrolighed, finder man hyppigt en kvindeskulptur af Gerhard Henning.

De har nok haft deres tid, for mange af byparkerne er ved at blive omdannet til forskellige aktiviteter og faciliteter for de curlingfamilier, kommunerne ikke tror, kan finde ud af at underholde sig selv. Men tidligere var de oaser i byerne med deres bænke, træer og buske og måske en legeplads og et lille bassin med et springvand.

Gerhard Hennings kvinder er hyppigt nøgne og ligner nogle, der havde brug for adressen på en god buntmager. Sådan én opførte ejendommen Bremerholm 2. Huset blev tegnet i 1932 til pelshandlerdynastiet A.C. Bang af arkitekten Bent Helweg-Møller, der nok er funktionalist, men alligevel fastholder nogle træk af lidt ældre dato, som glæden ved dekorativ kunstnerisk udsmykning og iøjnefaldende detaljering.

Bent Helweg-Møller (1883-1956), der i øvrigt var elev af Anton Rosen, som tegnede Palace Hotel, restaurerede tidligt i sin karriere en række ældre bygninger – blandt dem Amagertorv 29 – og er i det hele taget repræsenteret på bemærkelsesværdigt vis i kvarteret.

Bygningen på hjørnet af Østergade og Ny Østergade med dyrefigurerne i gavlen mod Strøget er tegnet af Bent Helweg-Møller og – i al beskedenhed – er Berlingskes nyere bygning i Pilestræde det også.

Pigen og pelsdyret

Østergade 27, København

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.