Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Portræt

Hun maler langt uden for lærredet

Den tyske kunstner Katharina Grosse har skabt forargelse og debat med sit bidrag til udstillingen »The Garden« i Aarhus, hvor hun har malet træer, buske og græs rødt. Selv ser hun sig ikke som aktivist.

Den tyske billedkunstner, Katharina Grosse, både forarget og begejstrer med sine farvestrålende og i bogstaveligste forstand grænseoverskridende malerier. Foto: Andrea Stappert.
Den tyske billedkunstner, Katharina Grosse, både forarget og begejstrer med sine farvestrålende og i bogstaveligste forstand grænseoverskridende malerier. Foto: Andrea Stappert.

Da den tyske billedkunstner Katharina Grosse forleden iførte sig beskyttelsesdragt og sammen med sine hjælpere gik i gang med at sprøjtemale et knap 5.000 kvadratmeter stort areal i Mindeparken i Aarhus med hvid og rød akrylmaling, havde hun måske nok ventet visse reaktioner, men næppe det ramaskrig, der næsten øjeblikkeligt gav genlyd på de sociale medier.

Og heller ikke, at hendes kunstværk skulle blive omdrejningspunkt i en engageret debat om miljø, landbrug og grundvandsforurening.

Katharina Grosse ser nemlig slet ikke sig selv som en aktivistisk kunstner, og hele den debat om miljø og forurening, andre kan vælge at lægge ind i hendes værk, interesserer hende dybest set ikke, vurderer Marie Nipper, der er ekstern kurator på udstillingen »The Garden«, som Katharina Grosses værk er en del af, og den, der inviterede den tyske kunstner til Aarhus.

»For Katharina Grosse handler det om maleriet som genre, og selv om hun de seneste 15 år har arbejdet på en lidt anderledes måde, end man er vant til, og breder sig langt ud over lærredets traditionelle grænser, ser hun sig selv som maler, endda som klassisk maler,« siger hun.

Menneskets møde med naturen

Googler man Katharina Grosses navn på nettet, bliver man mødt med en eksplosion af farver, der breder sig ikke bare langt uden for lærredet, men også ofte langt uden for den institution, hun udstiller hos – som det netop er tilfældet i Aarhus.

»Hun gør sine værker til tredimensionelle maleriinstallationer, man kan gå ind i. Hun har bl.a. malet på jernbaner i Philadelphia, og sidste år lavede hun et meget populært værk for Museum of Modern Art, hvor hun malede et gammelt forladt hus på en strand i de samme rød-hvide farver, som hun også har brugt her i Aarhus,« fortæller Marie Nipper.

»For hende handler det mere om at undersøge maleriets grænser end om at give en kommentar i en miljødebat. Men det er klart, at i et værk som det her i Aarhus lægges der nogle lag til, når maleriet møder græsset, og der skabes et møde af betydninger, og det, tror jeg også, hun synes er lidt spændende. For os har det i hvert fald været vigtigt at få den debat netop i en udstilling om menneskets møde med naturen, som jo langtfra altid er hverken fredeligt eller idylisk,« tilføjer Marie Nipper.

Området omkring Mindeparken ned mod Aarhus bugt er sprøjtemalet med rød farve. Den røde maling, der farver naturen, fungerer som et kunstværk af den tyske kunstner Katharine Grosse, og er en del af Kunstmuseet ARoS triennale THE GARDEN - End of Times, Beginning of Times.
Området omkring Mindeparken ned mod Aarhus bugt er sprøjtemalet med rød farve. Den røde maling, der farver naturen, fungerer som et kunstværk af den tyske kunstner Katharine Grosse, og er en del af Kunstmuseet ARoS triennale THE GARDEN - End of Times, Beginning of Times.

Hun har fulgt Katharina Grosse gennem snart mange år og er fascineret af hendes tilgang til kunsten.

»Hun er en kvindelig maler, men udtrykker sig på, hvad man kunne kalde en aggressiv, mandlig facon. Der er noget potent i den måde, skaber sine værker på. Hun arbejder med et sprog, som med sin impulsive påmaling ligger tæt op ad graffitien. Men selv ser hun sig mere i den klassiske maleritradition, og ligesom man med et traditionelt maleri først grunder sit lærred, grunder hun også det område, der skal males, enten det er ude eller inde, med hvid farve, inden hun pålægger sin farvede maling, og opnår derved den flotte lysende effekt,« siger hun og tilføjer:

»Det, der især har gjort Katharina Grosse kendt, er netop den måde, hun med sin farverigdom indtager et rum og gør sit maleri til noget tredimensionelt. Dermed skriver hun sig ind i en udvikling, hvor værker ikke længere kun er noget, man hænger på væggen.«

Et rum at drømme videre i

I 2009 viste kunstmuseet Arken i Ishøj en stor særudstilling med Katharina Grosse, hvor hun omformede museets 150 meter lange kunstakse til ét stort farvestrålende univers, man som publikum kunne træde ind i.

»Malerier, skulpturer og et stort bjerg af jord blev her bundet sammen af et monumentalt stedsspecifikt maleri, som var udført direkte på museets vægge og gulv,« fortæller kunstfaglig chef Stine Høholt.

»Der var tale om et stor-skala maleri, som med eksplosive neonfarver fangede blikket og omsluttede den besøgendes krop. Hos Grosse bliver maleriet et stort fysisk rum, vi som publikum kan træde ind i og gå på opdagelse i og drømme videre i. Men hun skaber også almindelige malerier, der ligesom hendes inden- og udendørsinstallationer er abstrakte, spraymalede farveeksplosioner, som undersøger maleriets optiske effekter og materialevirkninger,« tilføjer hun.

Et af Katharina Grosses malerier kan lige nu opleves på Arken. Hendes bidrag til Aros-udstillingen »The Garden« i Aarhus afsløres officielt på lørdag den 3. juni og kan ses frem til 30. juli.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.