Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Illusion

Hokus Pokus Fili-Pjerrot

Trylleri og gøgl har i mange år været en vigtig del af Bakkens DNA. I år har gøgl og magi fået ekstra fokus med bl.a. uddeling af to tryllepriser. Berlingske har mødt forlystelsesparkens tryllemand nummer 1, Pjerrot.

Undervejs i sminkeprocessen bliver Kurt Flemming ikke bare af udseende, men også af sind, til Pjerrot.
Undervejs i sminkeprocessen bliver Kurt Flemming ikke bare af udseende, men også af sind, til Pjerrot.

»Nej, se nu, der er jo ingenting malet i den her malebog. Skal alle børn ikke puste deres farver fra deres tøj herop, så der kan komme farver på siderne?«

Spørgsmålet fra den hvidklædte figur med det troskyldige smil bliver besvaret med et ivrigt jo fra børneflokken foran den lille scene, efterfulgt af lige så ivrige runde barnemunde, der puster imaginære nuancer af lilla, grøn, rød, blå, gul op mod den malebog, Pjerrot holder foran sin trinde bug.

Han smiler et tak, lukker malebogen og åbner den igen. Bladrer i bogen, og simsalabim er de hvide sider med sorte streger fyldt ud med strålende farver, brune heste, gule sole, grønne frøer, prinsesser i pink. Børnene strækker sig frem mod scenen i et nærmest kollektivt gisp, de voksne nøjes med at kigge en ekstra gang. Pjerrot smiler skævt.

Det er 216 år siden, figuren Pjerrot kom til Bakken. Dengang i skikkelse af italienske Giuseppe Casorti. Siden har Bakken haft bare 10 Pjerroter på scenen foran det lille grønne hus midt i forlystelsesparken. Den seneste i rækken er Kurt Flemming, som i år kan fejre 20-års jubilæum som Bakkens legendariske figur med trylle-evnerne.

Og netop trylleri er kodeordet for både Kurt Flemming og Bakken. For sidstnævntes vedkommende på den måde, at forlystelsesparken i år har lagt en ny strategi for fremtiden, der hedder mere fokus på gøgl og trylleri.

»Bakken har altid været kendetegnet som et sted med gøgl og underholdning. Det vil vi gerne bibeholde - i de gamle rammer i Dyrehaven, men med ny energi. Det betyder bl.a. cirkusartister, som gør sig indenfor både teater, sang og artisteri. Det er planen at have det på programmet fra næste år,« siger underholdningschef Peter Holst Beck.

»I år har vi lanceret to tryllepriser, som uddeles i løbet af sommeren, bl.a. af Pjerrot, så på den måde har Pjerrot også fået en fornyelse. Men ellers skal Pjerrot ikke ændres - han skal som figur Pjerrot være, som han altid har været, han er en tradition,« siger Peter Holst Beck.

Den tradition kender Kurt Flemming og efterlever den til perfektion. At dømme efter de ivrige barneansigter foran scenen. Som først skråler højlydt med på Pjerrots sang til Månen, derefter kaster sig over de sommerfugle, der flagrer ud af munden på Pjerrot, og - da forestillingen er slut - tøffer op mod scenen for at kramme den store hvide klovn. Og for nogles vedkommende ikke er til at hive væk igen.

Pjerrot har en ny forestilling kort tid efter, og malebog, ild, tryllestav og øvrige rekvisitter skal lægges klar, men Kurt Flemming lader sig ikke mærke med bevidstheden om to-do listen. For det er børnenes glæde, der gør, at han aldrig har en øv-dag.

»Jeg glæder mig hver eneste dag til at gå ud på scenen. Jeg kan godt blive lidt træt mod slutningen af en sæson, når jeg har arbejdet meget, men fordi hver eneste forestilling er forskellig - afhængig af publikum - tænker jeg aldrig, at i dag gider jeg ikke gå på arbejde,« siger Kurt Flemming.

Gøglerkarrieren

For Kurt Flemming er trylleri ikke arbejde. Det er en hobby og en passion, han har haft, siden han som 10-årig så sin fætter Henrik lave en tryllekunst. Et rør med låg på begge ender, en kugle indeni. Og trylle-rylle, så var kuglen væk.

Fætter Henrik nægtede at afsløre hemmeligheden bag tricket, så Kurt Flemming øvede og øvede og øvede, indtil han havde knækket kugle-koden. Og siden den dag stod der tryllekunstner på hans CV.

Også selv om han kun var 12 og fritidsjobbet var hos den lokale bager, hvor han skrabte bageplader hver morgen for de ugentlige 15 kr., som han brugte ned til mindste øre på trylleting hos Den Morsomme Kælder i Svendborg. Skolen ofrede han ikke meget energi, bortset fra den ene gang, han åbnede munden og spurgte sin lærer, om han måtte opføre et trylleshow for hele skolen.

»Jeg var et genert barn, så jeg sagde ingenting under den 50 minutter lange seance, jeg lavede bare mine trylletricks. Det var forfærdeligt, jeg var virkelig dårlig til dem. Og der skulle gå 40 år, før jeg fik lov at trylle for Kirkeby skole igen,« siger Kurt Flemming.

Men fortsatte ufortrødent gøglerkarrieren, svendebrevet som mekaniker røg i kakkelovnen, og Kurt Flemming tog i stedet på turne med Cirkus Krone. Indtil han i 1992 blev ringet op af Aalborg Tivoliland, der ville hyre ham som Pjerrot.

Et af Pjerrots store tryllenumre er når den ild, han spiser, bliver til flagrende sommerfugle.
Et af Pjerrots store tryllenumre er når den ild, han spiser, bliver til flagrende sommerfugle.

»Min første forestilling var en skandale. Jeg vidste ikke, hvem Pjerrot var. Jeg kan huske, at Tivolilands direktør så forestillingen, han stod helt nede bagved, og da jeg var færdig, drejede han om på hælen og gik sin vej, og talte ikke til mig i lang tid derefter. Men jeg øvede, læste og læste på Pjerrot, og da jeg rykkede til Bakken i 1997, følte jeg, at jeg vidste rigtigt meget om Pjerrot,« siger Kurt Flemming.

Og tilføjer, at når han præcis kl. 14.15, 45 minutter inden dagens første forestilling, går i gang med omklædningen, bliver han til Pjerrot. I takt med det faste ritual - fra barberingen over sminken til de hvide bukser, sko og trekantede hat - kommer Pjerrots egenskaber frem.

»Jeg bruger tiden til at leve mig ind i hans univers, sådan at når jeg går ud på scenen til børnene, er jeg den lidt naive mors dreng, som Pjerrot er,« siger Kurt Flemming.

Og medgiver, at det er en fordel at være Pjerrot, når han skal trylle for børn.

»Børn er det absolut sværeste publikum, men det at være Pjerrot giver mig point fra starten. Han er en tradition, som de kender og elsker. Det betyder dog ikke, at jeg kan slappe af. De er benhårde og de er skarpe. Jeg skal øve længe på nye tricks, før de sidder godt nok til, at jeg vil udføre dem foran børn,« siger Kurt Flemming.

Som ikke desto mindre opfinder nye tricks jævnligt. Nogle år to nye, på andre år har han 20 nye kunstner på paletten.

Det skal komme fra hjertet

En coach har han også, omend det ikke er sat i sirligt system, men foregår på den måde, at en pensioneret oberst, som Kurt Flemming engang har mødt, med jævne mellemrum kigger forbi til Pjerrots forestillinger. Efterfølgende efterlader obersten, som også er amatørtryllekunster, en note på bordet i Pjerrots hus. Noten består bare af et enkelt ord, som er et forslag til, hvad Kurt Flemming kan arbejde med.

»Der kan for eksempel stå ordvalg. Eller opbygning - altså hvordan jeg skal bygge en tryllekunst op,« siger Kurt Flemming.

»Jeg er rigtig glad for ham og bruger hans råd ni ud af ti gange. Kun, hvis han foreslår noget, som slet ikke er mig, gør jeg det ikke. Man skal aldrig gøre noget, der ikke er en selv. Hvis det skal virke, skal det komme fra hjertet,« siger Kurt Flemming på den måde, man gør, når man mener det, man siger.

Og svarer med lige så meget overbevisning nej til spørgsmålet, om han kunne finde på at forlade Bakken og trylle i eget regi.

»Overhovedet ikke. Og slet ikke med den nye strategi her på Bakken om at fokusere mere på trylleri. Jeg er rigtig glad for den beslutning. Og det tror jeg også, publikum vil være – jeg tror gerne, folk, og ikke kun børn, vil se trylleri,« siger Kurt Flemming. Selv om han de senere år har oplevet, at antallet af korslagte arme og hænder uden klap i fra hans voksne publikummer er steget.

»Der skal mere til for at begejstre folk i dag. Især danskere. Det er som om svenskere, som der også kommer en del af på Bakken, er mere åbne og har nemmere til at vise glæde end vi danskere,« siger han.

Men håber, at når han i august i år for en kort bemærkning rykker op på Friluftsscenen, vil det blive fulgt med både glæde og begejstring af alle med interesse for trylleri, uanset alder og nationalitet. Anledningen er Pjerrots forsøg på at slå sin egen rekord i såkaldt timetryl. 170 trylletricks på en time skal det blive til.

»Det skal nok lykkes. Når jeg har besluttet mig for noget, bliver det sådan. Jeg er stædig,« siger Kurt Flemming.

»Og sådan har jeg altid været.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.