Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Her er fremtidens danske animations-talenter

Fredag bliver et nyt hold animations-instruktører færdige på Den Danske Filmskole. Forude venter en branche i rivende udvikling.

Amalie Næsbys »Ztriwer« handler om en danseglad zebra, der udstødes af sin flok.
Amalie Næsbys »Ztriwer« handler om en danseglad zebra, der udstødes af sin flok.

En zebra, der mister sine striber og bliver udstødt af flokken. En far og en datter, der skal lære at acceptere, at de begge bliver hidsige. En flygtning, der flytter ind i et kolonihavehus og næsten starter en borgerkrig.

Historierne er vidt forskellige blandt de seks nye animationsinstruktører, der fredag præsenterer deres afgangsfilm på Den Danske Filmskole. Men de har de høje ambitioner til fælles.

»Jeg har ønsket at lave en film, som man kan blive glad af at se. Ambitionen var at lave en film, der skulle give dig lyst til at ringe til din bedste ven,« siger Amalie Næsby om sin film »Ztriwer«, der er en meget veloplagt »crazy« historie om en discodansende zebra, der lever »på en savanne uden for Århus«.

Filmen er lavet i såkaldt 3D-animation og foreligger i to versioner – én på dansk, hvor fortællingen rappes på dansk af Per Vers, og en engelsk, der er forfattet og fremført af Al Agami.

»Vi har prøvet at arbejde med et koncept, hvor filmen kan sælges til udenlandske områder, så hvert land kan bibringe forlægget noget originalt og specifikt fra den pågældende kultur,« siger Amalie Næsby, der har fået hyre hos det store animationsselskab A-film.

Animationsbranchen i Danmark er lige nu i en rivende udvikling, hvor der eksperimenteres med forskellige teknologier som motion capture og virtual reality.

»Jeg vil gerne lave film til børn, og der kan virtual reality komme til at betyde meget, fordi det på en meget direkte måde engagerer publikum. Men i det hele taget har vi på filmskolen lært ikke at begrænse vores historier til bestemte medier, men i stedet fra starten tænke i at sprede dem på flere,« siger Amalie Næsby.

Kan slippe væk fra socialrealismen

Morten Zachariassen har instrueret »Jytte – a Danish hero«, der i en tegnefilmsvoldelig og grovsatirisk stil fortæller om en kolonihaveforening, der sønderrives af aggressive følelser, da en syrisk flygtning flytter ind.

På den ene side står danskere af »venligboer«-typen, der mener, at »bomber jo bare er en måde at udtrykke sig på«, på den anden side DFere, der citerer statistikker, der godtgør, at »tre ud af fire muslimer er eller har været selvmordsbombere«.

»Animation gør det muligt at sige ting, der vil være forfærdelige i en film med almindelige skuespillere, men særligt hvis man bruger humor. Tag »South Park« – de behandler store spørgsmål, men på en sjov måde, der gør det mere vedkommende for publikum,« siger Morten Zachariassen.

»Jytte – a danish hero« er lavet som dukkefilm, hvor ansigterne er støbt ved hjælp af 3D-printning. Det har gjort produktionen væsentligt hurtigere og billigere end tidligere, og det er også kommet Morten Zachariassen til gode.

Ida Andreasen har lavet »I familie«, der er et portræt af en far og hans datter, der begge lider af et for voldsomt temperament. Når deres raseri nærmer sig kogepunktet, bliver deres hoveder røde og falder af – en både uhyggelig og ekspressiv skildring af tabu-belagte følelser.

Instruktøren mener selv, at filmbranchen lige nu er ved at opdage potentialet i animation – og det handler ikke bare om at lave nuttede film til børn.

»Jeg tror, at man kunne bruge animation til at slippe væk fra socialrealismen i dansk film. Altså lave mere magisk realisme, samtidig med at man taler mere direkte til følelserne. Samtidig er der også mange muligheder for at bruge animation i dokumentarfilm,« siger Ida Andreasen, der nævner den nylige film om Kurt Cobain, »Montage of Heck«, som en animationsbåret dokumentarfilm.

Rektor på Den Danske Filmskole, Vinca Wiedemann, håber, at animationsbranchen sammen med computerspilsbranchen vil få held med at få større bevillinger end de nuværende.

»Det er et område i ekstrem vækst og teknologisk udvikling, og det betyder, at nye animationsinstruktører skal være meget entreprenante for at komme i gang, men at der samtidig er al mulig grund til stor optimisme,« siger hun.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.