Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Her er 11 af Jørgen Leths vigtigste film

I anledning af Andreas Fugl Thøgersens nye bog »Jeg Har Lyst Til At Vende Tilbage Til Alting« om en række scener fra Jørgen Leths liv peger vi på 11 af den digteriske instruktørs mest bemærkelsesværdige filmværker.

Jørgen Leth indtager et overdådigt måltid i Bombays slumkvarter. Det er blot en af kollegaen Lars Von Triers diabolske udfordringer til Leth i filmen »De Fem Benspænd«
Jørgen Leth indtager et overdådigt måltid i Bombays slumkvarter. Det er blot en af kollegaen Lars Von Triers diabolske udfordringer til Leth i filmen »De Fem Benspænd«

»Stopforbud«, 1963

Leth debuterer med dette eksperimenterende portræt af den amerikanske jazzpianist Bud Powell. I den primitive kortfilm, lavet med vennerne Ole John og Jens Jørgen Thorsen og inspireret af tidens Direct Cinema-stil, arbejdes der bevidst med billede og lyd som to adskilte elementer, hvilket tydeligst fremgår i scenen, hvor Powells hænder bevæger sig på tangenterne, mens lyden afspilles asynkront.

»Det Perfekte Menneske«, 1967

I dette hovedværk træder Leth i karakter som auteur og nøgtern voyeur. Der flirtes med reklameæstetik i den poetiske kortfilm, som foregår i et klinisk hvidt rum, hvor mennesket, personaliseret af en mand (Claus Nissen) og en kvinde (Maiken Algren), studeres på pseudoantropologisk vis som under et mikroskop. Hvordan lever de? Hvordan danser de? Hvordan barberen han sig? Hvorfor er lykken så lunefuld?

Den unge forfatter og filmmand Jørgen Leth.
Den unge forfatter og filmmand Jørgen Leth.

»Motion Picture«, 1970

Tennislegebarnet Torben Ulrich er i centrum i denne surrealistiske og syrede eksperimentalfilm, der undersøger filmmediets natur og begreber som framing og bevægelsesmønstre.

»Livet i Danmark«, 1971

Et utraditionelt nationalportræt, hvor den nære omverden betragtes som var den eksotisk. Filmen viser et stiliseret udsnit af livet i Danmark og dets borgere. Her tages personer og genstande ud af deres normale miljø og isoleres som var de tegn.

»Det Gode Og Det Onde«, 1975

»Livet er interessant. Vi vil undersøge det« siger voice over’en i starten af denne pseudodokumentar, der er beslægtet med »Det Perfekte Menneske«. Kendte skuespillere som Claus Nissen, Ghita Nørby og Jørgen Reenberg er med, når Leth efter et nærmest leksikalsk ordensprincip indrammer bidder af livet og betragter dem.

»En Forårsdag i Helvede«, 1976

Denne klassiker går tæt på feltet og fanger atmosfæren under 74. udgave af forårsklassikeren Paris-Robaix. Kampen om sejren udspiller sig på de frygtede brostens-pavéer, hvor legender som Merckx, De Vlaminck, Moser og Maertens forsøger at overvinde »helvedet i nord« og nå først over målstregen på velodromen i Robaix.

Forfatter og instruktør Jørgen Leth kører racercykel på strandvejen
Forfatter og instruktør Jørgen Leth kører racercykel på strandvejen

»66 Scener Fra Amerika«, 1982

En sanselig serie af filmiske postkort fra en rundrejse i start-1980ernes USA. Indramninger af små stykker americana-virkelighed: Dineren, solnedgangen og bartenderen, der shaker drinks i cocktailbaren. Billederne ledsages af Erik Saties enkle og luftige musik. Især den meget warholske scene, hvor Andy Warhol spiser en burger, er ikonisk.

»Udenrigskorrespondenten«, 1983

»En sammenklappelig fiktion« har Leth kryptisk betegnet denne mærkværdige film om en udenrigskorrespondent (Henning Jensen), som er udstationeret i et uropræget land i Mellemamerika, hvor fiktion og virkelighed flyder sammen. Inspireret af Graham Greenes »Maskespillet« blev dele af den indspillet i Haiti, hvor Leth siden fik sin base.

»Notater Om Kærligheden«, 1989

Leths mørkeste film blev til under en svær depression. Et forsøg på at forstå hvad kærlighed er. Beslægtet med »Det Perfekte Menneske« og »Det Gode Og Det Onde«, men mørkere. En sammenbrudsfilm. Sprængt og fragmentarisk. Claus Nissen-figuren er med igen. Og barberingsmotivet. Som en film-i-filmen rejser filmholdet til Trobriand Islands i hælende på Leths helt, antropologen Bronislaw Malinowski, der udforskede seksualvanerne hos de indfødte.

»Jeg Er Levende«, 1999

Et smukt og stilfærdigt portræt af digterkollegaen Søren Ulrik Thomsen. Stilfulde sort/hvide billeder. Digterens ord danser på papiret. Små rutiner foreviges. Og så får Leth sendt en hilsen til sit franske instruktørforbillede Jean-Luc Godard og dennes film »Jeg Ved 2-3 Ting Om Hende«, da Thomsen skal lave en kop the.

»De Fem Benspænd«, 2003

Lars Von Trier udstikker på sin egensindige og kærligt-sinistre facon de filmiske spilleregler for sin gamle helt Leth, der får til opgave at genskabe sit eget gamle mesterværk »Det Perfekte Menneske« fem gange ud fra Triers drilske obstruktioner. En vidunderlig filmisk dialog mellem to enere, hvor Trier tugter Leth med hurtig klipning, frie opgaver, tegnefilm med mere. Og samtidig et unikt indblik i en igangværende kreativ proces.

Jørgen Leth er aktuel i Andreas Fugl Thøgersens nye bog »Jeg Har Lyst Til At Vende Tilbage Til Alting«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.