Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Hele vejen til Palermo

Sankta Olivia af Palermo foran byens katedral. Foto: Shutterstock Shutterstock Shutterstock
Sankta Olivia af Palermo foran byens katedral. Foto: Shutterstock Shutterstock Shutterstock

På sporet af Italien

★★★★★☆

Forfatter: Tim Parks. Oversætter: Thomas Harder. Sider: 342. Pris: 200 kr. Forlag: C & K

Af Jørgen Johansen kultur@berlingske.dk

For togfreaks med nostalgiske tilbøjeligheder og for italiensrejsende af alle kategorier og på alle klasser er Tim Parks »På sporet af Italien« den rene svir. Men at løse billet til Trenitalia, stige ombord på toget og finde sin kupe i selskab med den engelske forfatter og kritiker, der har boet i støvlelandet siden 1981, er under alle omstændigheder et oplagt ferieprojekt, velegnet både til skyggefulde bænke og solvarme sommerhuse, til togrejser og hvilepauser på hotelværelser i fremmede storbyer.

»På sporet af Italien«, sublimt oversat af Thomas Harder, er en både underholdende og oplysende blanding af jernbaneoplevelser og italiensportræt. Tim Parks er den følsomme og opmærksomme rejsende, som kan se perspektiverne i en billetkø og høre den store historie om den italienske nationalstats dannelse i højtalermeddelelserne på perronerne i Venezia Santa Lucia og Roma Termini. Med udgangspunkt i mange års pendlen mellem Verona og Milano og med den kultiverede englænders selvfølgelighed kan han med sin beretning om de italienske jernbaner udlægge den komplicerede Risorgimento-proces, der samlede italienerne i en nationalstat, og forklare det helt grundlæggende begreb campanilismo, »den evige rivalisering, der får hver eneste by i Italien til at tro fuldt og fast på, at dens naboer har svoret sig sammen mod den.«

Den nære og den fjernere historie forenes i udsigterne fra togvinduet, og Tim Parks redegørelser for linjeføringer, togtyper og billetsystemer føjer sig sammen til overbevisende historieskrivning, hvor for eksempel jernbanearbejdernes stærke fagforeninger, Mussolinis stationsbyggerier og de moderne konflikter mellem nord og syd indgår som elementer i togrejserne mellem Verona og Milano og Milano og Palermo.

Mens højhastighedstogene fra det statsdrevne Trenitalia og det privatejede NTV suser forbi hinanden, kan forfatteren gøre sig sine tanker om en meget karakteristisk splittelse mellem behovet for beskyttelse og drømmen om frihed. Imellem de to modsatrettede drifter folder Tim Parks jernbanehistorier og Italienssignalement sig ud, og mens togene har øget farten, er en flodbølge af forarmede, arbejdsløse og uarbejdsdygtige skyllet ind over jernbanestationerne i de større italienske byer, Napoli, Rom, Firenze, Torino. Tim Parks kalder det »en daglig udfordring for middelklassependlerens tilbøjelighed til fortrængning: Kan vi blive ved med at ignorere det menneskelige overløb, som fra hele kloden kommer sivende ind i vores hyggelige italienske verden? Kan vi virkelig overbevise os selv om, at det ikke kommer os ved, og at disse mænd, kvinder og børn, der sidder svøbt i gamle sække på fortovet, ikke er vores medmennesker?«

På godt og ondt fortæller de italienske jernbaner og jernbanestationer historie og rejser aktuelle og påtrængende spørgsmål. »På sporet af Italien« gør sin læser en hel del klogere både på togdrift og på Italien og måske også på verden, og samtidig skriver Tim Parks så virtuost og vittigt om livet ved billetlugerne, på jernbanecafeerne og i toggange og kupeer, at nostalgien og rejselysten uvægerligt griber læseren. Selv de forskellige versioner af det bureaukratiske eventyr i Italien håndterer han med en så overlegen elegance, at læseren er parat til at længes efter det næste møde med en principrytter af en capotreno eller kontrollør - eller måske den uforskammede tjener på stationens bar. Lad togfløjten lyde.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.