Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kommentar

Hårene må rejse sig

Jakob Steen Olsen
Jakob Steen Olsen

En majdag for snart ti år siden. Teaterjournalisterne sad bænket til et stort pressemøde på Christianshavn, hvor det, der dengang hed Københavns Teater, fremlagde sin strategi for, hvordan de store københavnske teatre i sammenslutningen skulle erobre markedsandele.

Kiggede man på publikumstallene, gik kurven opad, så langt øjet rakte: Næsten 100.000 flere skulle besøge de store københavnske teatre.

»Hvor skal de mennesker komme fra?« hviskede vi dernede på rækkerne. Men Københavns Teater havde en plan. En storslået én af slagsen. Teatrene i paraplyorganisationen – Folketeatret, Nørrebros Teater, Betty Nansen Teatret og Østre Gasværk Teater – skulle suppleres af en hel ny scene, det, der senere kom til at hedde Camp X, som skulle eksperimentere med publikumsudviklende arbejde på vegne af de øvrige.

Og den tankegang blev efterfulgt af andre tiltag, der på pænt usolidarisk vis skulle erobre publikum fra det øvrige teaterliv: Publikum skulle i princippet opfatte Det københavnske Teatersamarbejde som et hele, en slags stadsteater fordelt på forskellige scener, med fælles markedsføring, fælles brochure uden alle de andre og efterhånden også et fælles billetsystem, der ekskluderede alle andre aktører på banen.

Til gavn for hvem? Ikke for publikum i hvert fald.

Siden gik det meste galt. Hvor skal man begynde? Camp X kollapsede, Republique kom i stedet –- idéen om ét teater, som idéudviklende for resten var i forvejen dødssyg. Jon Stephensen blev fyret. Han havde ellers sikret et stort publikum til Østre Gasværk, på grund af sin størrelse det store trækdyr, når det gælder tilskuere til teatrene i sammenslutningen. Det nye billesystem, som kostede en formue, måtte opgives efter et styrtdyk i salget af teaterbilletter.

Og i kølvandet på massiv kritik måtte sammenslutningens overordnede bestyrelse og sekretariat heldigvis også opgive sin topstyrende funktion og give magt tilbage til teatrene: Nu er det igen de enkelte teatres bestyrelser, der ansætter cheferne. Nu er de igen ansvarlige for deres egen markedsføring.

Man kan bare konstatere, at Det københavnske Teatersamarbejdes magtfuldkommenhed og arrogance, som undertiden omtrent undergravede den øvrige kulturpolitik herhjemme, ikke har hjulpet på den kedelige udvikling, de store københavnske teatre har været ude i de seneste mange sæsoner. Eller er det ligefrem afvikling?

Medgivet: Teaterdrift går op og ned – succeser og fiaskoer kan være svære at forudse. Men kigger man på statistikkerne over antal besøgende på de store københavnske scener, så har kurven været deprimerende nedadgående. Der er naturligvis forskelle og udsving, men det lader til, at de mellemstore scener generelt har svært ved at finde deres repertoire og deres publikum.

Er teatercheferne dygtige nok? Profilerne roder og forvirrer publikum. Et stærkt og kyndigt drevet kommercielt teaterliv har stået klart i kulissen og har smedet – det udgør nu en reel trussel for den bløde mellemvare, Det københavnske Teatersamarbejde præsenterer. Og blød må den siges at have været mange gange.

Kvaliteten, har den været god nok? Et i forvejen ikke specielt teatervant publikum kan sagtens kan finde på andet at lave. Det viser de ubehagelige tal, som burde få hårene til at rejse sig i nakken på de københavnske teaterchefer.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.