Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Godt teater er en fælles opgave

Dansk teater skal satse og prøve nyt, ellers bliver det uinteressant, lød det fra kulturminister Marianne Jelved, der fredag havde inviteret til dialogmøde om scenekunstens fremtid.

180 deltagere fra alle egne af dansk teater var samlet til Kulturministerens dialogmøde i går. Her kulturminister Marianne Jelved (th.) sammen med (fra venstre) Lars Seeberg, formand for udvalget bag teaterrapporten fra 2010, Gritt Uldall-Jessen fra Uafhængige Scenekunstnere og teaterdirektør Kasper Wilton. Foto: Søren Bidstrup
180 deltagere fra alle egne af dansk teater var samlet til Kulturministerens dialogmøde i går. Her kulturminister Marianne Jelved (th.) sammen med (fra venstre) Lars Seeberg, formand for udvalget bag teaterrapporten fra 2010, Gritt Uldall-Jessen fra Uafhængige Scenekunstnere og teaterdirektør Kasper Wilton. Foto: Søren Bidstrup

Mere samarbejde på tværs af institutionerne, også internationalt, bedre publikumsudvikling, friere rammer til kunstnerisk udvikling og større diversitet på scenerne.

Det var nogle af de budskaber, der var bred enighed om, da kulturminister Marianne Jelved (R) fredag – fem år efter Teaterudvalgets omstridte rapport »Scenekunst i Danmark – veje til udvikling« – havde inviteret alle grupperinger fra dansk teater til dialogmøde i Dansehallerne på Carlsberg.

»Hegnspælene skal væk, og vi skal have øget dialog på tværs af scenekunstområdet,« lød det fra Gitta Malling, formand for Teatrenes Interesse Organisation, TIO. Mens Kasper Wilton, formand for Danske Teatres Fællesorganisation, konstaterede, at »vi har alle en fælles opgave i at lave god scenekunst og få så mange som muligt til at se det«.

Kulturministeren selv indledte med, i skyggen af sidste uges terrorangreb på satirebladet Charlie Hebdo i Paris, at konstatere, at ikke alene den demokratiske ytringsfrihed, men også den kunstneriske er truet.

»Og for mig er den kunstneriske ytringsfrihed mindst lige så vigtig som den demokratiske, måske endda på sin egen måde større, fordi det er den nerve, som mennesket skal bruge for at udvikle sig i sin fremtid,« sagde hun.

Som eksempel gav hun den dialog, der udspandt sig, da hun sammen med sin ministerchauffør havde overværet den Reumert-belønnede forestilling »Boys don’t cry« om den transkønnede Brandons liv og kærlighed.

»Vi havde set noget sammen, som vi på forskellig vis blev provokeret af, bevæget og berørt af, og det er netop det, scenekunsten kan. Den kan skabe en dialog, som flytter os og nedbryder fordomme, vi måske slet ikke vidste, vi havde. Mennesket er i kraft af sine handlinger med til at forme sin eksistens og sin sameksistens. Og det er i den dannelsesproces, at kunsten og kulturen spiller en ualmindelig væsentlig rolle,« sagde Marianne Jelved.

Med en femtedel af alle offentlige kulturmidler skal teatrene ikke regne med flere penge, understregede ministeren. Men advarede samtidig om, at selv om teatrene selvfølgelig skal have øje på økonomien, er det vigtigt, at dansk teater også har andre succeskriterier.

»Hvis ikke vi tør satse og prøve noget nyt, gøre noget som ikke bare er en given succes fra starten, kommer dansk teater ind i en blindgyde, og så bliver det uinteressant,« sagde hun.

Men netop den sikre midterbane er godt på vej til at forsvinde fra dansk teater, mener Kasper Wilton, der også er dirketør for Folketeatret.

»De store institutionsteatre anklages ofte for – i bestræbelserne på at leve op til de økonomiske udfordringer og politikernes krav om publikumstal – at satse på det sikre. Men i dag er der ikke længere noget, der er sikkert, selv ikke en god musical med gode navne,« sagde han.

Midterbanen forsvinder

»Jeg tror, vi er på vej derhen, hvor de store teatre vil satse mere, hvor diversiteten vil blive større og forsøgene hyppigere og mere markante. På klassikerfronten ser vi allerede i dag spændende initiativer på de store teatre. Der er ikke tale om defensiv midterbanetænkning. Teater på midterbanen er under forandring – og under afvikling, tror jeg.«

Ifølge Kasper Wilton ser man allerede i dag, at institutionsteatrene og de mindre teatre i højere og højere grad lader sig inspirere af hinanden.

Og Gitta Malling fremhævede bl.a. teaterfestivalen CphStage som et initiativ med potentiale til at få stor betydning som platform for gensidig kunstnerisk udveksling – også internationalt.

»Kunstnerisk udvikling kommer bl.a. ved, at vi mødes, lader os inspirere og danner netværk med hinanden,« sagde hun.

I samme ånd efterlyste Gritt Uldall-Jessen fra Uafhængige Scenekunstnere mere samarbejde med de større aktører.

Hun foreslog bl.a. som »en utopi«, at de etablerede teatre i provinsen og København får en forpligtelse til at købe mindst én fri produktion pr. sæson og give den prøvetid, plads i repertoiret, arbejdsforhold og PR på linje med deres egne produktioner.

Ei blot til lyst

Publikumsudvikling var et af dagens store emner, ikke mindst vigtigheden af, at børn allerede fra skolealderen lærer teatret at kende.

»Folkeskolereformen sikrer ikke i tilstrækkelig grad, at børn møder scenekunst i skolen. Der er ellers et fantastisk fundament – dansk børneteater er kendt i hele verden som garant for kvalitet og nærvær. Det er på tide at scenekunsten får sin naturlige plads som fag ved siden af musik og billedkunst,« sagde Gitta Malling.

Og Kasper Wilton er enig.

»Kendsgerningen er, at teatret til en vis grad kræver forkundskaber – »Ei blot til lyst«, som der står over teaterscenen. Derfor er det at få teatret på skoleskemaet langt vigtigere end bare en god idé. I sidste ende kan det blive det, der gør, at teatret vil overleve på en bred front,« sagde han.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.