Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Passion

Generationer mødes – og musik opstår

Hver tirsdag siden oktober har mellem 100 og 150 amatørmusikere i alle aldre mødtes i den store prøvesal i kælderen under Operaen på Holmen. Det Kongelige Teaters Publikumsorkester er blevet et uventet tilløbsstykke, og lørdag giver de koncert i Operaens foyer.

To generationer i spidsen for cellogruppen – tv. Virginia Bretti Overgaard, th. Lotte Nielsen.
To generationer i spidsen for cellogruppen – tv. Virginia Bretti Overgaard, th. Lotte Nielsen.

Dybt nede under Operaen på Holmen, fem etager under jordens overflade, finder man den store orkesterprøvesal. Til daglig er den hjemsted for Det Kongelige Kapel, nogle af landets fineste professionelle musikere, men hver tirsdag aften er det en anderledes mangfoldig skare, der gør sit indtog i salen, når Det Kongelige Teaters Publikumsorkester med langt over 100 medlemmer har sin faste ugentlige prøveaften.

Her er alle samfundsgrupper og professioner repræsenteret. Fra skolelever til pensionister, fra overlæger til arbejdsløse, fra gammeldanskere til nyankomne syriske flygtninge. Yngste orkestermedlem er bare 10 år – den ældste 84.

Nogle har levet og åndet for musikken i mere end en menneskealder, andre fik først et instrument i hånden den dag, de begyndte i orkestret. Fælles for dem alle er kærligheden til musik og lysten til at være del af fællesskabet i et stort symfoniorkester. Siden oktober har de øvet sammen to en halv time hver uge, og på lørdag kan man opleve orkestret præsentere det bedste, de har lært.

Ildsjælen bag det hele og kvinden på dirigentpodiet er 58-årige Mette Hanskov, til daglig solobassist i Det Kongelige Kapel.

»Publikumsorkestret er en videreudvikling af et andet projekt herinde, som hedder »Hands on«, hvor vi inviterer skoleklasser ind og helt bogstaveligt lægger deres fingre på instrumenterne, så de opleve, hvordan det er at spille med i et orkester,« fortæller hun.

»Det har været en stor succes, og derfor ville jeg gerne finde en måde at bygge videre på det, så vi kan vise folk, hvor dejligt det er at spille klassisk musik. Også med den bagtanke at styrke den musikalske fødekæde, der godt kan bruge en bedre besætning på flere instrumenter.«

»Der er f.eks. næsten ikke et amatørorkester i København, der ikke mangler strygere. Og så fik jeg den tanke, at vi skulle lave et symfoniorkester – simpelthen føde et helt nyt orkester, et publikumsorkester med amatører på alle pladser.«

150 orkestermedlemmer

Fra tanke til handling var der ikke langt. Så snart Mette Hanskov havde fået grønt lys fra teaterledelsen, indrykkede hun en lille notits på Det Kongelige Teaters hjemmeside – og blev nærmest blæst bagover af reaktionen.

»Vi havde skrevet, at der var plads til 100 musikere i orkestret, men der meldte sig 250.« siger hun.

»Det kom helt bag på os, men vi besluttede at tage dem allesammen ind, for vi ved godt, at der altid falder en del fra.«

I dag er der rundt regnet 150 glade amatører, der møder op mere eller mindre fast til tirsdagsprøverne. Og af dem deltager ca. 110 i lørdagens koncert, som foregår i Operaens smukke foyer.

Én af dem, der glæder sig »helt vildt meget« til koncerten, er 10-årige Laura Sif Dalby Brown. Hun har spillet violin i fire år og var ved at køre en lille smule træt, inden hun kom med i Publikumsorkestret.

»Der var en periode, hvor jeg syntes, det var rigtig svært, og havde lyst til at stoppe. Men nu er det blevet meget sjovere. Jeg har fået mere lyst og gå-på-mod, efter at jeg er kommet med i orkestret,« siger hun.

På musikskolen har hun været med i et lille strygeorkester.

»Men det her er jo noget helt andet. Det er meget større, og jeg synes, det lyder så godt, når vi spiller sammen – en masse forskellige stemmer, der går ind over hinanden, så lyder det bare helt perfekt. Og så synes jeg, det er rigtig fint, at alle kan være med, uanset om man er 10 eller 80 år – også nogle, der slet ikke har spillet før.«

Og det er netop én af Mette Hanskovs vigtige pointer ved Publikumsorkestret, at man ikke behøver mestre et instrument for at være med, bare man har »en god portion musikalitet og en stor nysgerrighed«.

»Jeg tror faktisk, der meldte sig 35-40 stykker, der aldrig havde spillet på et instrument før, og mange af dem spiller stadig med,« fortæller hun.

Vellykket samspil giver et kick

Umiddelbart virker det som lidt af en umulighed at få et orkester til at fungere, hvor nogle af musikerne slet ikke kan spille, mens andre er mere eller mindre øvede.

Men det fungerer faktisk, forsikrer Mette Hanskov, takket være et system, hvor musikerne er delt op i tre stemmer – A, B og C-stemmer. A-stemmerne behersker deres instrument og læser noder uden problemer. B-stemmerne kan også læse noder, men skal have det lidt lettere. Og C-stemmerne dirigeres med helt enkle håndtegn til at spille nogle ganske få toner, der passer ind i musikken.

»Fordelen er, at nybegynderne faktisk bliver rigtig gode til at følge dirigenten, fordi de, i hvert fald til at begynde med, ikke har nogen noder at kigge ned i,« siger Mette Hanskov og understreger, at formålet med Publikumsorkestret ikke er at lære folk at spille, men først og fremmest at give en god oplevelse af at skabe musik i fællesskab.

»Målet er, at det skal være velklingende. Jeg tilrettelægger alle numrene, så de kan klinge godt med det potentiale, vi har. Og så har jeg nogle gode kolleger fra Kapellet, som spiller med og hjælper med at holde takten og tonen.«

For Knud Lambaa, der har dyrket musik på amatørbasis i et halvt århundrede, er det ikke mindst samværet med de professionelle musikere, oven i købet i deres egen prøvesal, der har fået ham til at melde sig til publikumsorkestret.

»Amatørmusik spiller en vigtig rolle, som politikerne burde lægge mere vægt på. Uanset hvad man ellers beskæftiger sig med i det daglige, kan man bruge musikken til at rense sig rent mentalt og få ny energi. Og når sammenspillet virkelig lykkes, får du et kick,« siger han.

»Desværre mangler der ordentlige spillesteder til amatørorkestrene, og når man nedlægger professionelle orkestre, mister vi også de professionelle musikere, der kan hjælpe os amatører. Derfor er det så fantastisk med Publikumsorkestret, at vi faktisk sidder her ved siden af mennesker fra Det Kongelige Kapel. Selv om jeg har spillet i mange år, kan jeg mærke, hvordan jeg bliver bedre af at spille her.«

Publikumsorkestret holder sommerferie fra slutningen af maj, men fortsætter i næste sæson. Læs mere på kglteater.dk/publikumsorkester.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.