Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Game of Thrones er HBO's Coca Cola

Det er de store serier hos streaming-tjenesterne, der skal hive kunderne i butikken, og skabe loyalitet, mener branding-ekspert. Derfor satses der voldsomt på egenproduktion.

Da HBO annoncerede sæsonstarten på »Games of Thrones« sjette sæson 6, sendte man et billede af en død Jon Snow ud. I løbet af de næste 24 timer skabte det en total global hype om serien, der det døgn satte den globale agenda på alverdens sociale og web-medier.

»Det viser, i hvor høj grad verden er blevet digital, og hvor dygtige streamingtjenesterne er til at udnytte det - fordi de er født både digitale og globale,« siger  branding-eksperten Anthony Aconis, der samtidig er direktør for reklamebureaet Fireball. Han har fulgt streaming-tjenesterne, deres markedsføring og specielt den voldsomme stigning i egenproduktionen af serier, og sammenligner det med supermarkedsbranchen.

»Når du kan få CocaCola og Nescafe alle steder, så bliver kanalen - altså supermarkedet - ligegyldigt, det er produktet, der har loyaliteten. Derfor satser streamingtjenesterne stort på egenproduktion, og det er de enkelte serier, der bliver deres varemærke. Netflix blev i Danmark lanceret på »House of Cards«, ligesom det er »Game of Thrones«, der har bygget HBO op i Danmark.«

»Netflix er nu i 190 lande og er estimeret til at komme op på 100 millioner abonnenter næste år. Det er jo en massiv kanal, men det er ikke fordi, den har enestående høj kvalitet og dækker alle underholdningsbehov. Det er enkelte produkter, som »House of Cards«, der skaber behovet, og derfor er Original programming blevet så vanvittig vigtigt,« konkluderer Anthony Aconis. I 2016 har Netflix annonceret, at man vil bruge fem milliarder dollars på egenproduktion.

Samtidig konstaterer han, at når man i filmbranchen i dag frygter for 90-minutter filmens fremtid, fordi TV-serierne vinder frem over alt, så er det langt fra kun fordi, det er det, forbrugerne foretrækker. Det er også ren business for streaming-tjenesterne.

»Godt nok har de revitaliseret serierne, men den barske virkelighed er jo, at de gerne vil sikre, at folk gerne vil komme tilbage til tjenestens produkter - for eksempel »Game of Thrones«. Det bedste ved et succesrigt koncept er, når det får folk til at holde fast i det,« mener branding-eksperten.

Mens internationale giganter som Netflix, HBO og Amazon kaster milliarder ind i kampen om det globale streaming-marked, forsøger de fleste TV-kanaler at komme med deres egen streamingtjenester. Ofte med mindre succes, men Anthony Aconis mener dog, at der er grund til respekt for DRs indsats.

»Danmarks Radio har været virkeligt dygtige til at frigøre sin programsætning og skabe en streaming-tjeneste, hvor folk kan vælge programmerne, når de har lyst til at se dem. Samtidig med, at de har været på forkant med original egenproduktion og skabt nogle formater som Broen og Forbrydelsen, der også eksisterer på internationale tjenester. Det kan man godt være stolt af,« mener Antony Aconis.

Selv om det er streaming-tjenesterne, der vinder frem, venter der en ny udvikling lige om hjørnet, og den bliver svær at spå om, mener branding-eksperten.

»Det er jo svært at se vores børn om ti år forholde sig til noget, der hedder TV3 eller Kanal 4 eller bare sætter sig ned og ser, hvad der er i TV. Men når det hele så ligger hos streamingtjenesterne, og der er fantastiske originale programmer på alle tjenesterne, hvad så - abonnerer vi så på 5-10 tjenester, eller hvor meget er vi klar til at betale for?«

»Her kan man jo sammenligne med musikverdenen, hvor Spotify er den store spiller, og kunstnerne så selv står bag Tidal, som har meget svært ved at komme op at flyve, selv om folk som Kanye West og Beyoncé kun er her. Specielt med Beyonce er det jo utroligt. Den største kvindelige kunstner udkommer med det mest hypede album i verden - får fantastiske anmeldelser og lægger internetttet ned - men ingen kan høre det.«

»Spotify er bare blevet standard, og man orker ikke at købe Tidal ved siden af. Så når originial programming bliver besværligt, er der åbenbart en grænse for, hvad indholdet betyder - der er grænser for, hvor meget streaming  vi vil betale,« konkluderer Anthony Aconis.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.