Galningene lurer i det virtuelle mørke

ANMELDELSE: Der er masser af chok, men få egentlige historier i Palads-biografens virtual reality-visninger.

Lad det være sagt med det samme. Hvis man er den ængsteligt anlagte biografgænger, der lever sig for stærkt ind i horrorfilm, hvor galninge lurer i skyggerne med lange knive, skal man styre langt uden om gys i virtual reality-formatet. Følelsen af at være “inde i filmen” er nemlig ret overbevisende ved virtual reality, også kaldet VR. Til gengæld er der også åbenbare svagheder ved formatet.

Fra den 17. til den 26. juni kan man i Paladsbiografen afprøve VR-film indenfor forskellige genrer. Da der ikke endnu er færddiggjort hele spillefilm med teknologien, består smagsprøverne af små filmstumper, der er samlet i 35 minutters klumper i genrerne, horror, dokumentar og fun & action.

Næstefter porno (som der ikke findes noget af i Paladsbiografens VR-tilbud) er horror og gys måske den mest oplagte genre at bruge VR-teknologien til, særligt når man selv, via kameravinklen, er en slags karakter i handlingen.

I den første filmstump vågner du i et mørkt soveværelse og da VR tillader, at du selv bestemmer hvor du vil kigge hen, begynder du at studere de mørkeste skygger i rummet. Er der noget, eller er det noget du bilder dig ind? Nogen handling er der egentlig ikke, men da et mareridtsvæsen krabber sig henover loftet, kan man ikke undertrykke et gib. Man ved godt, hvor det bærer hen, men kan ikke forberede sig på chokket, da væsenet pludselig hopper helt op i fjæset på en.

Derefter følger andre filmstumper, der følger de forventlige choks princip. I en film bliver man indlagt på et sindssygehospital, hvor man hjælpeløs i en kørestol bliver trillet ind i de dystre gange af en sygehjælper. Rallende og klynkende lyde trækker blikket i retningen af nogle ikke særligt charmerende patienter, og da kørestolen pludselig speeder op, ser man sig tilbage, og sygehjælperen er nu erstattet af en maskeret mand, der skubber dig nedad en trappe. Det er ikke særlig rart.

Bedste oplevelse er en vandring ind i tredimensionel genskabelse af et Dali-maleri. I og med at den aldeles stressfri, har man faktisk bedre ro til at nyde den ret overbevisende følelse af at være til stede, også selvom det er et ret surrealistisk sted. Indtil videre er virtual reality-film mere en tivoli-forlystelse end film, og måske vil det vise sig, at formatet ganske enkelt ikke egner sig til fortællinger, der er meget mere komplicerede end at en galning ånder dig i nakken.

Pop-up-biografen kan opleves fra 17.-26. juni og laves i samarbejde med Samhoud Media fra Amsterdam. En billet koster 95 kroner, og hver forestilling tager altså cirka 30-35 minutter.