Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Gade som hovedvej

Klassisk. Opførelsen af "Elverskud" med Concerto Copenhagen og DR Vokalensemblet blev en historisk time i dansk musik.

Apollo e Dafne med Concerto Copenhagen, sopran Joanne Lunn og bas Callum Thorpe fotograferet i Børssalen på Copenhagen Opera Festival mandag den 1. august 2016. Her ses orkesterleder Lars Ulrik Mortensen.
Apollo e Dafne med Concerto Copenhagen, sopran Joanne Lunn og bas Callum Thorpe fotograferet i Børssalen på Copenhagen Opera Festival mandag den 1. august 2016. Her ses orkesterleder Lars Ulrik Mortensen.

Hr. Oluf skal giftes og rider så alligevel til skovs aften før sit bryllup.

For noget trækker i ham. Det kan være frygten for hymens lænker. Det kan være tanken om de lidt for dejlige elverpiger.

Eller det kan slet og ret være den sprække, der lader en lille smule mørke slippe ind i selv det bedste menneske - og som den største komponist i dansk romantik beskrev så fornemt i sin sagnomspundne »Elverskud« fra 1854.

DRs storstilede fejring af 200-året for Niels W. Gades fødsel fortsatte lørdag eftermiddag med et projekt ud over det sædvanlige:

Huset eget elitekor havde allieret sig med barokgruppen Concerto Copenhagen og dets kunstneriske leder i skikkelse af verdens bedste Lars Ulrik Mortensen.

Men, hov? »Elverskud« er da ikke gammel barokmusik? Det store værk er da indbegrebet af den noget nyere romantik?

Lige præcis. Orkestrets musikere har gjort det, de er bedst til: De har fundet instrumenter frem fra komponisten egen tid og endda sat sig ind spillestilen dengang.

Hvis orkestret sommetider har virket lidt for selvsikre og spillet mange slags musik på samme måde, så gælder det ikke længere.

Brikkerne faldt slet og ret på plads den eftermiddag.

En stopfuld koncertsal har hørt al de gys og gru, folk på Gades egen tid hørte:

Smældene fra de fire horn, naturlydene fra de gamle træblæsere, de himmelsk slanke harmonier fra strygere med romantiske buer.

Og koret plus de tre velcastede og dejligt særprægede solister sang Gud hjælpe os romantikkens danske nationalepos over alle på tysk!

Resultatet er blevet et værk med bud til verdensscenerne.

At høre en vis Ludwig van Beethovens symfoni nummer to som optakt var tankevækkende i sig selv.

For ikke meget musik fra tiden kan måle sig med det værk, heller ikke så mange af Niels W. Gades værker - men lige præcis »Elverskud« kan.

Hvad man kan lære af sådan et arrangement?

Vel især at det bedste i dansk kultur kan måles med international stok.

At det danske med andre ord kun er et spørgsmål om geografi sommetider og hverken skal pukkes på eller tones ned.

Opførelsen af »Elverskud« endte som et af de arrangementer, man kunne mærke lagt ind i sjælen og meget nødig ville have undværet bagefter.

 

Hvem: Concerto Copenhagen og DR VokalEsemblet med dirigenten Lars Ulrik Mortensen samt Sophie Junker, Ivonne Fuchs og Johannes Weisser
Hvad: Beethovens 2. symfoni og "Elverskud" af Niels W. Gade
Hvor: DR Koncerthuset, lørdag

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.