Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Gade som blindgyde

Klassisk. Fransk korleder slap ikke for heldigt fra DRs stort tænkte fejring af Niels W. Gade i koncerthuset.

Niels W. Gade
Niels W. Gade

Ossian! Den skotske skjald fra forne tider! Legenden med eventyrene om kærlighed på fjerne klippeøer!

Folk på Niels W. Gades tid var vilde med Ossians ældgamle bog. Også selv om bogen meget hurtigt blev afsløret som et fupnummer.

Historierne var frit opfundet af skotten James Macpherson engang i 1760erne og fungerede kun med nød og næppe som fingeret middelalder.

Niels W. Gade skabte hele to stykker med inspiration fra Macphersons bøger:

Dels genembrudsværket "Efterklange af Ossian" fra 1840 for stort orkester alene.

Og dels digtdramaet "Comala" om kong Fingal af Morwen og kæresten Comala med de store følelser.

Fingal skal i krig mod Caracul og lover sig tilbage inden længe. Comala hallucinerer så hans død og beder ånderne tage hende selv med samme vej. Men kongen lever i bedste velgående og vender altså hjem sejrrig - men til et frygtelig tomt hus.

Alt sammen vældig farverigt og følelsesfuldt. Den danske komponist har bare fået en ret forglemmelig musik ud af sagaen.

Og da DRs musikere og sangere i torsdags fejrede dobbelthundredåret for hans fødsel, var det med en endnu mere forglemmelig udgave af hans musik.

Ikke fordi koret, orkestret og de fire solister ikke kunne løfte værkerne.

Men fordi dirigenten Laurence Equilbey fra Frankrig gik til opgaven uden den store forståelse.

Hun jagede først de mange musikere gennem ouverturen og fik den i sidste ende vredet halvt af led.

Væk var stemningen af besjælede stendysser og levende tågebanker. Væk var strygernes stille sitren og blæsernes kald.

Og hun tappede derefter digtdramaet halvt for spænding og lod private initiativer og de små oprør fra aftnens medvirkende klare resten selv.

Godt tænkt med begge værker over Ossians digte på festprogrammet. Tilpas godt udført af de store styrker på scenen. Knap så godt dirigeret af den franske korleder.

Man kan ikke vinde hver gang.

 

Hvem: DR SymfoniOrkestret og DR KoncertKoret med dirigenten Laurence Equilbey samt Marie-Adeline Henry, Rachel Kelly, Elenor Wiman og Markus Eiche.
Hvad: Ossian-ouverturen og "Comala" af Niels W. Gade
Hvor: DR Koncerthuset, torsdag

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.