Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Gå ikke glip af Det Kongelige Kapel!

Det Kongelige Kapel fortjener at blive hørt - også når de ikke spiller til opera og ballet. Kapellet har i runde tal stået for nogle af de bedste koncerter på dansk jord og udløser ikke sjældent fuld plade hos kritikerne.

Det Kongelige Kapel giver hvert år en række koncerter ved siden af det faste engagement med at spille til opera- og balletforestillingernen på Det Kongelige Teater.
Det Kongelige Kapel giver hvert år en række koncerter ved siden af det faste engagement med at spille til opera- og balletforestillingernen på Det Kongelige Teater.

 

Det Kongelige Kapel. Vistnok det ældste orkester i hele verden. Arbejdsplads for omkring 100 af landets bedste musikere.

Men kender du det? Kapellet sidder til daglig i Operaens orkestergrav og spiller til opera og ballet. Orkestret har traditionelt også givet en lille håndfuld velbesøgte koncerter på egen hånd hvert år.

 

Arrangementerne er bare ikke noget, teatret pynter sig særligt med eller ofrer specielt mange annoncekroner på. De kan måske ligefrem virke uvelkomne. Kapellet er den største enkeltgruppe af medarbejdere på Det Kongelige Teater overhovedet, men musikernes kamp for at deres koncerter blive respekteret som selvstændig kunstart tabes igen og igen.

For eksempel da Michael Boder kommenterede sit varslede stop som chefdirigent forleden. Tyskeren angav selv koncerterne som »meget vigtige« for både orkestret og dets publikum. De forblev ikke desto mindre et stridspunkt fra først til sidst – »og jeg forstår ikke hvorfor«, har han sagt.

Svaret handler formentlig om penge. Koncerterne er lidt af en udgift for teatret. Dels fordi dirigenten og eventuelle solister skal honoreres for et arrangement, der kun afholdes én gang. Og dels fordi musikerne skal holde prøver i ugen op til den store aften og friholdes for andre opgaver i den anden ende.

Et stærkt argument for flere kapelkoncerter ligger hos Det Kongelige Kapel selv. Orkestret bliver slet og ret bedre af dem. For husk: At spille klassisk musik live er at sidde med livet i hænderne. Klarinetten skal ligge fuldstændig parallelt med violinerne, der igen skal stemme perfekt med kontrabasserne, der ikke må overdøves af basunerne – og så videre. Jævnlige udfordringer på scenen bliver hurtigt eneste garant for den helt nødvendige justering og opstramning af rutinerne.

Og nå ja: Hvorfor spare publikum for selve oplevelsen? Det Kongelige Kapel har i runde tal stået for nogle af de bedste koncerter på dansk jord og udløser ikke sjældent fuld plade hos kritikerne. Som da polakken Marek Janowski dirigerede Beethovens sjældent hørte symfoni nummer fire og Schuberts lange niende i februar. Resultatet var synlig og hørlig spilleglæde og professionel præcision hos hver eneste musiker. En uforglemmelig aften.

Næste koncert ligger 14. maj og præsenterer franske Pascal Rogé som solist i Ravels klaverkoncert. Intet tyder heldigvis på, det bliver den sidste. Det Kongelige Kapel har allerede planlagt fire koncerter mere i næste sæson.

Men når det trecifrede millionbeløb fra A.P. Møller Fonden for alvor kommer i spil, får kapellet travlt i graven. Og den travlhed gør ikke koncerter på egen hånd mindre – men mere – nødvendige.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.