Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Fuldt blus under ildfuglen

70 orkestermusikere, ni dansere og en skuespiller er på scenen, når Republique, Dansk Danseteater og Copenhagen Phil tirsdag præsenterer Igor Stravinskijs »Ildfuglen« med helt ny koreografi af Tim Rushton samt Jens Jørn Spottag i en prolog som komponisten selv.

Jens Jørn Spottag som komponisten Igor Stravinskij i gang med prøverne på »Ildfuglen« på Republique sammen med dansere fra Dansk Danseteater og 70 orkestermusikere fra Copenhagen Phil.
Jens Jørn Spottag som komponisten Igor Stravinskij i gang med prøverne på »Ildfuglen« på Republique sammen med dansere fra Dansk Danseteater og 70 orkestermusikere fra Copenhagen Phil.

Da Sergej Diaghilev, den magtfulde leder af det populære kompagni Ballets Russes i Paris i begyndelsen af forrige århundrede, skulle finde en komponist til sin nye, store ballet, »Ildfuglen«, var den kun 24-årige Igor Stravinskij på ingen måde hans førstevalg.

Faktisk havde Diaghilev spurgt hele fire af tidens førende komponister først, men de havde alle sagt nej. Stravinskij, derimod, kunne godt bruge pengene og så en chance for at komme væk fra det noget konservative Sankt Petersborg. Og han løste opgaven så elegant, at »Ildfuglen« blev startskuddet til en karriere som én af det 20. århundredes mest originale, avancerede og vidtfavnende komponister.

Det er dette skæbnens lykketræf, der er omdrejningspunktet for den opsætning af »Ildfuglen«, som det københavnske teater Republique, Dansk Danseteater og Copenhagen Phil er gået sammen om. Den største forestilling, Republique nogensinde har lagt hus til; ikke bare en ballet, ikke kun et teaterstykke eller en koncert, men en kombination af alle tre dele med 70 orkestermusikere, ni dansere og skuespilleren Jens Jørn Spottag på scenen – sidstnævnte i rollen som selveste Igor Stravinskij.

»Det var lidt af et sats for Diaghilev, da han gav Stravinskij chancen med »Ildfuglen«, men det blev netop den chance, der åbnede døren for Stravinskij og førte til, at han blev den store komponist og opnåede den store berømmelse, som han gjorde,« siger Martin Tulinius, teaterchef på Republique.

»Det var jo lige før den russiske revolution, hvor alt var kaos og hele landet i opløsning. At Stravinskij netop på det tidspunkt får mulighed for at forlade Rusland og skabe det her værk er helt essentielt for hans fremtid som komponist. Spørgsmålet er, om vi overhovedet havde kendt Stravinskij i dag, hvis han ikke havde fået den chance.«

Vækker Stravinskij til live

Martin Tulinius var da heller ikke i tvivl, da Dansk Danseteaters leder, koreografen Tim Rushton sammen med musikchef for Copenhagen Phil, Uffe Savery, præsenterede ham for idéen om et stort fælles projekt omkring »Ildfuglen«.

De to har tidligere lavet flere mindre produktioner sammen og deler en passion for store, skæbnetunge fortællinger, gerne i et internationalt perspektiv og med et særligt visuelt præg.

»Vi har et kunstnerisk DNA, der passer enormt godt sammen,« siger Martin Tulinius. Han har skabt forestillingens visuelle koncept, der ledsager Tim Rushtons koreografi, og han har også skrevet den prolog til Jens Jørn Spottag, der rammer forestillingen ind og sætter historien i perspektiv.

»Min målsætning har været ikke bare at fortælle om den forestilling, vi skal opleve – vi skal også kende baggrunden, Stravinskijs liv og de tilfældigheder, der gjorde, at han blev en stor komponist,« siger han.

»Derfor har vi valgt så at sige at vække Stravinskij til live på scenen. Vi møder den aldrende komponist, der ser tilbage på sit liv og genkalder sig de steder, han har levet, og de store værker, han komponerede. Alle kender »Le Sacre du Printemps«, der både var en sensation og en katastrofe og det værk, der virkelig gjorde ham verdensberømt. Men vi lader ham gå helt tilbage til den første ballet, »Ildfuglen«, der satte hele hans karriere i gang.«

Frugtbart trekløver

Berlingske møder de tre kunstneriske ledere få dage før premieren, mens musikere, dansere, sceneteknikere og lys- og lydfolk er i fuld gang med prøverne i Republiques store teatersal.

De tre har kendt hinanden i adskillige år – Uffe Savery og Martin Tulinius helt tilbage fra deres fælles skoletid på Sankt Annæ Gymnasium i Valby – og senest har Tim Rushton og Uffe Savery sammen sat »Le Sacre du Printemps« op som familieforestilling på Østre Gasværk i 2013. Men det er første gang, hele trekløveret arbejder sammen om et fælles kunstnerisk projekt.

Tim Rushton stiftede selv første gang bekendtskab med »Ildfuglen«, da han som ganske ung balletelev på Covent Garden i London arbejdede med værket i Ballets Russes’ oprindelige koreografi.

»Det var et meget, meget spændende, men også problematisk stykke,« mindes han.

»Diaghliev ville imponere det franske publikum med hele sin russiske kultur, så han samlede så mange ting i samme stykke, at det gjorde fortællingen meget fortættet og kompliceret. Men musikken var fantastisk, og det blev den, der overlevede, og som gjorde, at Stravinskij straks efter premieren fik en form for stjernestatus.«

Nu har Tim Rushton skabt en helt ny koreografi til Stravinskijs musik med et moderne trinsprog kombineret med videoprojektioner, der placerer handlingen i et på samme tid moderne og eventyrligt univers.

»Det har været en enestående chance for at prøve at skabe en ny version af et fantastisk, gammelt stykke,« siger han. Ikke mindst har han nydt den gensidige inspiration i samarbejdet med de to andre kunstarter.

»I mine år som klassisk danser havde vi jo et nært samarbejde med den levende musik, men som moderne koreograf sidder man meget ensomt i sin egen lille verden,« siger han.

»Jeg har savnet meget at sidde med nogle andre, man kan spille op imod, og som kan sige ja eller nej. Og vi er så heldige, at vores tre institutioner taler rigtigt godt sammen.«

Gentænke symfoniorkestret

For Uffe Savery er det at gå med i et projekt som »Ildfuglen« – ligesom samarbejdet med Dansk Danseteater om »Le Sacre du Printemps« – led i en meget bevidst strategi, der handler om at gentænke symfoniorkestret som kulturinstitution.

»Vi er meget optagede af at udforske nye muligheder for et symfoniorkester. Et symfoniorkester har »mange strenge at spille på«, og som kulturinstitution mener jeg, det er afgørende for vores legitimitet både at favne dybt og bredt i vores aktiviteter. Derfor bevæger vi os på forskellige platforme, nye som traditionelle, fysiske som digitale. Det kan være i scenerummet, som her, men også for eksempel som flash mobs i Metroen og på Københavns Hovedbanegård, som vi har lagt på nettet for på den måde at nå ud til mange tusinde mennesker,« siger han.

»I arbejdet med »Ildfuglen« har det også været utroligt interessant at blive inddraget i den dramaturgiske og visuelle tænkning, der ligger i teaterverdenen – både i dansen og i skuespillet. Som orkester er vi jo mest vant til enten at være gemt væk i en orkestergrav eller sidde i hvidt lys på en koncertscene. Her tænker man orkestret ind som en del af helheden, og det er meget spændende at være med i.«

Martin Tulinius supplerer ivrigt: »Det har været super-interessant at arbejde med, hvordan vi kan forene det musikalske, det fysiske og ordet i samme forestilling. Det har gjort paletten meget større; man kan arbejde med nogle helt andre farver og dybder, når man ikke bare har skuespillet, men også dansen og musikken med. Og som teatermand er det simpelthen en gave at få lov til at have et helt symfoniorkester med som aktør på scenen. Vi kan se musikerne og skyggerne fra deres instrumenter, når de »taler« med Stravinskij, efterhånden som han arbejder sig gennem sit livsværk. Det er lige til at blive helt euforisk over.«

»Ildfuglen« spiller på Republique 12.-23. januar. Efterfølgende tager Dansk Danseteater på turné med Tim Rushtons koreografi frem til 1. april.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.