Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Teater

Fuld guld til Reumert

Julian Juhlin, der i 2015 modtog Reumerts talentpris, står bag scenografien til årets Reumert, der uddeles 10. juni.

Scenograf Julian Juhlin står bag scenografien til årets Reumert-show.
Scenograf Julian Juhlin står bag scenografien til årets Reumert-show.

Et 40 mand stor folkekor med siv i støvlerne og duer på hatten i »Svantes lykkelige dag«. Eller Daimi klædt som chokoladesovs ovenpå en gigantisk henkogt pære i »Frøken Jensens Kogebog«. Der er tilsyneladende ingen grænser for fantasien, når scenograf Julian Toldam Juhlin kaster sig over et nyt projekt.

Under årets CPH STAGE står han bag scenografi til både festivalens publikumscentrum i og udenfor Skuespilshuset og selve Reumertshowet 10. juni.

Scenograf Julian Toldam Juhlin i sit værksted. Han lover masser af guld og glimmer i årets Reumert-show. Foto: Thomas Lekfeldt
Scenograf Julian Toldam Juhlin i sit værksted. Han lover masser af guld og glimmer i årets Reumert-show. Foto: Thomas Lekfeldt

»Jeg kommer til at flytte havnefronten, »beachmiljøet«, ind i skuespilshuset og flytter teateret ud på havnefronten – på forskellige måder. Der kommer til at være en stor rystekugle, en af de der souvenirkugler, der vil stå i foyeren som sådan et lille strandtableau, og vi får en hel masse teatersæder udenfor, så man kan sidde bænket i høj sol og kigge over på Papirøen. Vi får et nyt perspektiv på det, der foregår udenfor, så det forvandler sig til en slags teater. Til selve showet får den fuld guld. Det er et show, så det er kun på sin plads, at der skal kastes guld over Reumert-vinderne.«

Julian Toldam Juhlin har selv prøvet at stå på Reumert-scenen to gange. Første gang da han modtog årets Talentpris i 2015 og sidste år som en del af holdet bag børneforestillingen »Citroner i vand« der modtog prisen for bedste Børneforestilling. Han var også selv nomineret til prisen for Årets scenedesign, der dog gik til Rolf Søborg Hansen.

Julian Juhlin er uddannet scenograf fra Den Danske Scenekunstskole i 2014, og har haft lynende travlt lige siden. »Frøken Jensens kogebog«, »Svantes lykkelige dag«, »Soli Deo Gloria« og »Citroner i vand« er bare nogle af de forestillinger og projekter, der er blevet løftet af hans særlige visuelle finurlighed, der af Reumert-komiteen er blevet kaldt »forfriskende og skæv.«

»Der har været top knald på. Det er en øvelse i multitasking på et helt vildt plan,« siger Julian Toldam Juhlin, der sideløbende med planlægningen af årets CPH STAGE og Reumert er i gang med et virtual reality-projekt på Kulturværftet i Helsingør.

»Det er et projekt jeg laver med Makropol, der hedder TRAVERSE, hvor forskellige kunstnere laver et virtual reality-værk, der kommer til at indgå i en samlet oplevelse, hvor man skal gå fra værk til værk og får forskellige 360-graders virtuelle oplevelser.«

Virtual reality er bare sidste tilføjelse til Julian Toldam Juhlins værktøjskasse. Han betragter sig som lige dele kunstner og scenograf, og elsker både nye medier og teatrets traditionelle virkemidler.

»Jeg er forelsket i snoretræk og ting, der kan komme op og ned ad gulvet. Alt det klassiske. Jeg synes, det er magisk, at man kan sidde i en teatersal, et helt konkret fysisk rum, hvor der foregår magi oppe på scenen. Og jeg kan godt lide, at der er højt til loftet visuelt. At tage noget og hive og strække det og maksimere det, til der kommer magi ud af det. Om det så er max på guld, lysende citroner eller uendeligt mange strømpebeklædte ben fra loftet.«

Julian Toldam Juhlins primære redskab er dog en vis portion stædighed. En insisteren på, at ideerne nok skal komme, hvis man arbejder nok på det.

»Det er noget med at finde noget, man godt kan lide, om det er guldlametta eller højhælede sko eller noget andet, og så bare insistere på, at der er materiale i det. Og lige pludselig bliver den sko, man var inspireret af, ti meter lang eller høj og kan skifte farve og lyse. Det er bare et spørgsmål om at blive ved og ved og ved. Så kommer inspirationen.«

Julian Toldam Juhlin skaber ikke kun universer, når han arbejder. Han gør det hele tiden. Hver dag. Hvis han skal på skovtur, tager han skovturstøj på. Da han som barn havde første skoledag, var det med fuld skoleuniform.

»Man kan gøre alting til en scene. Jeg har altid haft en interesse i at skabe en eller anden slags iscenesættelse eller fiktion omkring de ting, jeg laver. Jeg synes, det højner alting og trækker det et andet sted hen. Der er teateret jo virkelig et magiens rum. En mulighed for at tage noget fra virkelighedens verden og gøre det til noget helt tredje.«

Han fik for første gang opmærksomhed om sin person i 2012 med installationsværket »Drengen der aldrig flytter hjemmefra«. Da han flyttede hjemmefra i 2012 var det til et værelse, hvor alt var samme farve grøn, som bruges af filmbranchen til green screen. På den måde kunne han isolere sig selv og sine handlinger og projicere det over på en væg i sit gamle børneværelse. Tanken var, at projektet skulle fortsætte altid – men det er stødt på en uventet problem.

Scenograf Julian Juhlin står bag scenografien til årets Reumert-show.
Scenograf Julian Juhlin står bag scenografien til årets Reumert-show.

»Det er faktisk en tragisk historie, for min mor er flyttet hjemmefra! Det var en stor overraskelse, for hun har boet det samme sted i 30 år, og jeg havde slået et stort brød op og sagt, at drengen på børneværelset aldrig nogensinde ville flytte. Men så overhalede hun indenom og flyttede til Værløse hos sin kæreste. Så nu er drengen hjemløs. Som en nødløsning bliver han projiceret på en væg i et værksted, hvor jeg har opbevaringsplads. Det er lidt »beyond meaning«. Det mest humane ville måske være aktiv dødshjælp – at slukke for kameraet. Men jeg kan ikke slå ham ihjel, så jeg fortsætter.«

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.