Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Fremtidens instruktører skal satse på TV-serier

TV-serier er nu så populære, at det er dem – og ikke spillefilm – der er i fokus på markedsdelen af den aktuelle filmfestival i Berlin. Filmskolen i København erkender, at man godt kunne bruge mere tid på at uddanne kommende instruktører til nye formater.

Susanne Bier er en af de danske filminstruktører, som har prøvet kræfter med TV-serier. Hun fik en Emmy for »Natportieren« med Tom Hiddleston (billedet) i hovedrollen. Foto: DR
Susanne Bier er en af de danske filminstruktører, som har prøvet kræfter med TV-serier. Hun fik en Emmy for »Natportieren« med Tom Hiddleston (billedet) i hovedrollen. Foto: DR

Det kan godt være, at danske filmfolk er kendt for at lave gribende middelklasse-dramaer til det store lærred, men det er noget helt andet, der efterspørges på filmfestivalen, som netop nu finder sted i Berlin.

Som aldrig før er det TV-serier, udlandet er på jagt efter. Og gerne korte serier med få afsnit.

Det fortæller Rikke Ennis, der er administrerende direktør for TrustNordisk, som sælger danske filmrettigheder til udlandet.

»Det interessante lige nu er TV-drama. Du kan jo se, hvad der skete med den norske serie »Skam«, der havde ganske korte afsnit og også blev en stor succes i Danmark. Seerne vil have noget afsluttet i stedet for de uoverskuelige, lange serier, så vi tænker meget i nye formater. Hvorfor ikke lave en serie med ti afsnit på ti minutter?« siger Rikke Ennis, der understreger, at verden har ændret sig.

»De unge kan lige så godt se »Titanic« på deres smartphone, så på den måde må man nok erkende, at det ikke er alle film og alle historier, der skal fortælles på det store lærred.«

Det er efterhånden også gået op for en del af de danske instruktører.

Mest omtalt er måske Susanne Bier, der har haft enorm succes med »Natportieren«, men også Kristoffer Nyholm, Ole Christian Madsen og Charlotte Sieling har fået ros for henholdsvis »Taboo«, »Banshee« og »Homeland«. Som noget nyt skal Christoffer Boe snart instruere mini-serien »Kriger« for TV 2, mens Nicolas Winding Refn har sagt ja til at lave »Too Old to Die Young« for mediegiganten Amazon.

Den store fokus på TV-serier var også emnet lørdag, da den danske instruktør Lone Scherfig besøgte Berlinalen for at tale om at lave film i en foranderlig tid. Efter at have instrueret filmsucceser som »Italiensk for begyndere« og »An Education« er Scherfig i stadig højere grad begyndt at arbejde som executive producer. Og med den kasket på opfordrer hun de fleste filmfolk til at sætte spørgsmålstegn ved, om deres film overhovedet skal i biografen. Hvis svaret er ja, skal filmen også afsøge de muligheder, der er på det store lærred.

»Det gælder om at have en nysgerrighed for de tekniske formater. Selvfølgelig er den gode historie det mest bærende for en film, men den er ikke nok til, at man nødvendigvis skal vise den i biografen,« siger Lone Scherfig.

Udviklingen har også ramt den danske filmskole, hvor rektor Vinca Wiedemann understreger, at man er meget bevidst om, at fremtidens instruktører skal uddannes til at håndtere langt flere formater end hidtil.

»Det er noget, vi taler om hele tiden. Prestigemæssigt har TV-serierne næsten overhalet instruktørerne, fordi de kan fortælle større fortællinger i det format,« siger Vinca Wiedemann, der medgiver, at skolen ikke gør nok ud af at uddanne de kommende instruktører til serielle formater.

»Den store udfordring er, at det tager tid at lave film. Derfor er det begrænset, hvad de unge kan komme igennem på fire år, og det arbejder vi på at løse lige nu,« forklarer Vinca Wiedemann og tilføjer:

»De unge, vi uddanner i dag, debuterer om fire år og peaker om 20 år. Og til den tid skal de helst se tilbage på Filmskolen og glæde sig over, at de gik der. De skal ikke tænke, at det var spild af tid. Vi skal uddanne til i morgen, ikke til i går.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.