Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Forvandlingskuglen

Glyptotekets nye Gauguin-udstilling tager den besøgende med gennem den franske malers rejser og mange forsøg på at finde vejen til at blive en anerkendt kunstner. Det er en intelligent udstilling om en kunstners strategiske tænkning forløst i fine billeder.

Paul Gauguin brød sig ikke videre om at være i Danmark – men iblandt fandt han dog nogle motiver, han malede. Her er det Frederiksberg Have anno 1884. (Udsnit)
Paul Gauguin brød sig ikke videre om at være i Danmark – men iblandt fandt han dog nogle motiver, han malede. Her er det Frederiksberg Have anno 1884. (Udsnit)

Optakten til Glyptotekets Gauguin-udstilling minder om en vigtig erfaring inden for kunst og andre former for erkendelse:

Kunst bygger på fortiden. Kunstnere står i gæld til deres forgængere. Ikke mindst en så strategisk tænkende personlighed som Paul Gauguin gjorde det, og det er en af pointerne med Glyptotekets udstilling om den omkringfarende maler.

I det første rum står en reol med kunstværker og antikke artefakter. Ikke nødvendigvis netop de genstande og de malerier, Gauguin selv var optaget af eller for den sags skyld samlede på. Men i hvert fald nogle, der fortæller om de inspirationskilder, han havde.

Ud over sin samtids store malere var det om noget det primitive. Forstået i denne sammenhæng som noget oprindeligt og gedigent, som kunstneriske udtryk bygget på gennemprøvede traditioner. Det var blandt andet dét, Paul Gauguin søgte, for derigennem at nå frem til sit eget originale udtryk.

Ud fra mange betragtninger kulminerer det i billederne fra den sidste halve snes år af hans liv, mens han boede på Tahiti og andre øer i Fransk Polynesien. Der samlede han sine indtryk fra europæisk antik og middelalder og kombinerede dem med inspirationen fra japansk kunst og fascinationen af stedets motivverden. I modsætning til mange Gauguin-udstillinger er Tahiti ikke denne gang hovedsagen. Den er snarere rejsen for at nå frem til et nyt maleri.

Helvede i nord

Rejsen er en vigtig del af fortællingen om Paul Gauguin (1848-1903).

Han blev født i Paris, men tilbragte drengeårene i Peru, var i sidste halvdel af 1860erne i handelsflåden og blev efterfølgende børsmægler.

Dårlig økonomi og ægteskabet med Mette Gad førte ham til Danmark, hvor det nu heller ikke gik så godt. Han havde vanskeligt ved at tjene penge, og med få undtagelser forstod det danske kunstliv ham ikke. Og maler ville han være. Det havde han besluttet sig for, og – som udstillingen fortæller – arbejdede han hårdt på at vise, at han kunne male lige så godt som andre af tidens nytænkende malere. Dem knyttede han så venskab med og blev også inviteret til nogle af impressionistudstillingerne i Paris.

Så han måtte forlade Danmark og søge til Paris og til Bretagne og en tid sammen med van Gogh i Arles for til sidst at rejse ud på den anden side af kloden – og det var så der, det lykkedes ham at finde den måde at male på, vi for alvor forbinder med Gauguin.

Kunstneren som strateg

Udstillingen følger Gaugains forskellige forsøg og hans greb for at opnå både kommerciel og kunstnerisk anerkendelse.

Den forklejner ham ikke. Den viser ham derimod som en reflekteret kunstner, der dykkede ned i den kollektive billedbank for at finde måder at forstå kunst på, og de erfaringer, han kunne trække på. Han forsøgte sig frem – og ikke mindst interessant er det at se udstillingens eksempler på kunsthåndværk, som han opfattede som skulptur. Genstandene kunne nok have en brugsværdi – for eksempel som en vase – men der er en udtalt dristighed i forhold til tiden, der er bemærkelsesværdig. Det gælder motiv og især bearbejdning.

»Gauguins verdener«, som udstillingen hedder, tager den besøgende med rundt til de steder, Gauguin rejste til for at realisere sin plan om at blive kunstner. Opholdene undervejs rundt om i verdenen demonstrerer, at det ikke var forgæves.

 

 

 

Hvad: Gauguins verdener

Hvor: Ny Carlsberg Glyptotek

Hvornår: Tirsdag-søndag kl. 11-18, torsdag tillige til 22. Frem til 28. august

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.