Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Fond lokker internationale filmoptagelser til København

Copenhagen Film Fund, der blev etableret i 2013 med det formål at lokke internationale talenter til regionen og holde på de danske talenter, er halvvejs gennem første bevillingsperiode og har allerede haft succes med at få flere prestigeprojekter til landet.

Arkivfoto. I 2013 var kommisær Barnaby (Neil Dudgeon) i København, da hovedstaden dannede ramme for afsnit nummer 100 i den populære britiske serie. Her ses han sammen med Gwilyn Lee og danske Ann Eleonora Jørgensen.
Arkivfoto. I 2013 var kommisær Barnaby (Neil Dudgeon) i København, da hovedstaden dannede ramme for afsnit nummer 100 i den populære britiske serie. Her ses han sammen med Gwilyn Lee og danske Ann Eleonora Jørgensen.

For nylig var den britiske skuespiller Kenneth Branagh på optagelse i København. Det skyldtes Copenhagen Film Fund, der som led i deres satsning på internationale produktioner, har fået de sidste to afsnit i serien af »Wallander«-filmatiseringer til København. Copenhagen Film Fund, en sammenslutning af ni københavnske kommuner samt Region Hovedstaden, har eksisteret siden foråret 2013. Fondens formål er at skabe vækst i hovedstadsregionen, lokke internationale filmproduktioner til samt fastholde de danske produktioner, der ellers ville være taget til udlandet, hvor der er billigere optageforhold.

»Fonden skal ikke støtte danske film, der ville være blevet til uanset hvad. Vi skal gå ind i film, der ikke ville være blevet lavet her, hvis fonden ikke havde været her. Det vil sige hovedsageligt internationale produktioner, hvor en dansk producent er co-producent, eller en større dansk produktion, som vi ved, ellers ville være taget til Tyskland, fordi de så kunne få et stort tilskud og lave en film, som de slet ikke ville have haft mulighed for med de støttemuligheder, der er herhjemme,« siger Thomas Gammeltoft, direktør i Copenhagen Film Fund.

»Hvis en stor amerikansk producent gerne vil lave en film med Ole Christian Madsen eller Thomas Vinterberg, så er vi også klar til at stille op og sige: »Hvis du nu optog den i København, så kunne vi give dig nogle millioner,« siger han.

Fleksible og effektive

Danske filmfolk, både foran og bag kameraet, er i øjeblikket så eftertragtede, at det er vigtigt at give dem incitament til at blive i landet og styrke den danske filmbranche, mener Thomas Gammeltoft.

»Filmfolk er nomader, og producenterne skal jo også ud og finde locations til deres egne film, så der vil altid være et vist mål af rejseri. Filmbranchen er en stor ankomsthal, hvor folk går ud og ind, og derfor er det vigtigt, at Danmark bliver et sted, hvor det kan betale sig at tage til,« siger han.

Danmarks største udfordring som produktionsland er høje priser, men Thomas Gammeltoft håber, at dygtige filmfolk og en høj effektivitet sammen med fondsstøtte kan ophæve produktionspriserne. »De hold, der kommer her, bliver overraskede over, hvor meget de når på kort tid. I England er man 150 på et normalt hold, hvor vi herhjemme er max 50. Det giver en fleksibilitet og effektivitet, som, de synes, er fantastisk, og som gør, at de gerne vil komme igen.«

Indtil videre har fonden blandt andet lokket de britiske serier »Barnaby« og »Wallander« til København, støttet den dansk-tysk-belgiske TV-serie »The Team«, der får premiere på DR til januar, samt sørget for en større dansk andel i »Broen III«. Fonden forhandler i øjeblikket om en større britisk-amerikansk filmproduktion, og med halvandet år tilbage af fondens første periode er Thomas Gammeltoft godt tilfreds med status.

»Jeg oplever, at jo flere produktioner vi investerer i, og jo mere folk ser, hvad vi egentlig går og laver, jo mere bliver vi anerkendt som en fond, der også er en spiller. Jeg synes, at vi har brugt vores penge fornuftigt. Nogle har sagt, at vi skulle prøve at få Woody Allen til København, men det var ikke det, jeg ville. Jeg tror, vi har bevæget fonden mere over i at ville støtte dansk talent. Vi vil rigtigt gerne være med der, hvor både de danske filmarbejdere og de danske talenter kommer til at få arbejde. Gerne på engelsksprogede ting. Film genererer vækst og skaber arbejdspladser. Det kan vi nu, efter halvandet år, påvise sort på hvidt. Nu skal vi bare overbevise politikerne om, at det rent faktisk er et indsatsområde. Vi har en tendens herhjemme til at tænke kultur som en del af skattebudgettet, der kommer fra en finanslov, og det er noget nyt at tænke kultur som erhverv,« siger Thomas Gammeltoft, der koger det ned til simpelt købmandsskab: Den investering, man foretager, skal komme tre gange igen.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.