Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Folkets musik indtager Kongens Have

Om ganske kort tid åbner en ny festival midt i København. Arran­gø­rer­ne bag Komos prioriterer kvalitet og eksklusivitet – både inden for mad og musik.

Sol og sommer i Kongens Have, hvor folk solbader foran Rosenborg. Foto: Christian Lindgren
Sol og sommer i Kongens Have, hvor folk solbader foran Rosenborg. Foto: Christian Lindgren

Normalt er Kongens Have fyldt med teenagere, der slikker sol på navyblå tæpper, mens de halvt fraværende oploader selfies på Instagram. Men om kort tid ser den gamle park helt anderledes ud.

Den 16. og 17. juni bliver plænerne indtaget af store navne inden for country, folk og visesang som Kris Kristoffersen, Lisa Ekdahl, Leif Vollebeck, Jonah Blacksmith og Folkeklubben, når den nystartede Komos Festival slår dørene op.

»Vi er superspændte over, at vi endelig har fået lov til at lave en festival. Vi har forsøgt i flere år, men nu har Slots- og Ejendomsstyrelsen endelig sagt ja,« siger festivalarrangør Pernille Møller Pedersen, der understreger, at Komos ikke kun er en musikfestival. Også maden har en fremtrædende placering.

Slatne pitabrød er skiftet ud med Kødbyens bedste foodtrucks og på scenerne optræder kendte kokke med inspirerende madsnakke. Endelig kan havens gæster tilkøbe en madoplevelse eller en gourmet picnickurv.

»Vi betragter os selv som eksklusive og high end. Selvfølgelig kan man også glæde sig over en fransk hotdog, men på det punkt tror jeg, at det københavnske publikum er blevet mere forvænte med årerne. Mad er blevet en kulturoplevelse på linje med det at gå til koncert. Før kendte man restauranternes navne. I dag er kokkene de nye rockstars,« siger Pernille Møller Pedersen, der blandt andet kan præsentere madbloggeren Rasmus Palsgård, kokken Bo Jacobsen og konditordronningen Mette Blomsterberg på festivalens madscene.

At festivalens musikprofil peger i retning af folk og country, er der en særlig årsag til. Det er nemlig de genrer, der er i særlig vækst lige nu, mener Pernille Møller Pedersen.

»Folk er gået fra at være en støvet genre til at have vind i sejlene. Tænk på Jacob Dinesen, der spiller for fulde huse, eller Folkeklubben, der topper hitlisterne,« siger koncertarrangøren, der også håber, at festivalens specifikke musikvalg kan være med til at skille Komos ud i en tid med konkurrence om publikum.

»Folkemusikken bliver næsten kun præsenteret af Tønder Festival, og vi har jo en helt anden profil og en anden placering,« siger Pernille Møller Pedersen.

Hun er ikke den eneste, der har bemærket, af folkemusikken rører på sig.

Charlotte Rørdam Larsen, lektor ved Aarhus Universitet bekræfter tendensen.

»I sidste halvdel af 1900-tallet løb rockmusikken med prisen som fornyende, progressiv, overskridende og nyskabende, mens folkemusikken blev opfattet som traditionel,« siger Charlotte Rørdam Larsen, der mener, at dette mønster er blevet ændret med globaliseringen og verdensmusikken.

»Nu betragtes folkemusikken som verdensmusik. Man tænker ikke på det som vadmel og folkedragter, men snarere som noget værdifuldt og som udtryk for rødder og livskraft. Måske også som en opposition til bevidstløs udvikling. Folkemusikken bruger netop meget bevidst de musikalske og historiske rødder,« påpeger Charlotte Rørdam Larsen, der også roser genren for at have forstået at forny sig og inddrage alle mulige instrumenter.

Uanset hvilke instrumenter, der tages frem i Kongens Have, håber arrangørerne på at kunne sælge omkring 5.000 billetter til den første festival.

Og det skal nok gå godt, mener Pernille Møller Pedersen.

»Jeg tror ikke, at der findes lande med ligeså mange festivaler, som vi har i Danmark. Det er jo bare sindssygt populært. Du ved, nu er det sommer, solen skinner, og vi har siddet inden for alt for længe. Nu skal vi ud i naturen.«.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.