Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kulturnyhederne:

Folkets dom trodser anmelderne: »Bornedal har ramt den lige i røven«

Er »Dræberne fra Nibe« og modtagelsen af den det seneste udtryk for kulturkampen mellem folket og eliten? Det mener biografformand Kim Pedersen.

Bornedal-filmen »Dræberne fra Nibe« - er det folket mod kulturparnasset?
Bornedal-filmen »Dræberne fra Nibe« - er det folket mod kulturparnasset?

Folket mod eliten, udkanten mod hovedstaden, jyderne mod københavnerne. Det er en god, gammel konflikt, som aldrig ser ud til at stilne af - tværtimod faktisk. Og i denne uge  har konflikten fået endnu en omgang gennem ugens mest omtalte film, Ole Bornedals »Dræberne fra NIbe.«

Det mener i hvert fald formanden for Danske Biografer, Kim Pedersen, der i filmbladet Ekko betegner filmen som et billede på den latente konflikt mellem publikum og anmelderne, hvor »der forekommer en trodsighed blandt publikum, som betyder, at når »de der langhårede anmeldere i Køwenhavn« har vendt tommelfingeren nedad til en dansk folkelig film, er det næsten altid garanti for trængsel ved billetlugerne i landets biografer.«

Men hvordan blev filmen så modtaget af de langhårede? Ja, i de største danske dagblade var der godt nok en syngende konsensus om, at latteren blev stikkende i halsen. I både Berlingske, Politiken, JP og Ekstra Bladet måtte »Dræberne fra Nibe« nøjes med to stjerner eller hjerter.

I Berlingske konstateres det, at efter kritikken af »1864« kunne man måske forvente, at Bornedal havde stukket fingeren i jorden og dæmet sig, men »Tværtimod virker hans nye, hysterisk opskruede voldskomedie »Dræberne fra Nibe« som en opadvendt finger til alle, der nogensinde har tilladt sig at kritisere ham for de store armbevægelser.« Desværre fejler komedien totalt: »Den er simpelthen ikke morsom,« konkludererer anmeldelsen.

I Politiken giver man den også fingeren: »Bornedals nye slyngelkomedie er en ufarlig kildefinger i siden« hedder anmeldelsen, der videre skriver: »Men mest af alt er ’Dræberne fra Nibe’ altså uhyggelig, fordi den er hyggelig: en ufarlig, forkrampet gentagelse af dansk sortkomedies mest slidte troper – og så demonstrativt skideligeglad med sine tomme karakterer, at den føles som en zombie, en levende død, som alligevel kan bevæge sig langsomt fremad på markedsbetingelser.«

Men Jyllands-Posten mente, at filmen var et »bedaget, døddrukkent og futilt forsøg på at genoplive den danske folkekomedie«, så var de mest positive toner faktisk fra nogle af de mere - i overført betydning - langhårede anmeldere. Henholdsvis Informations Christian Monggaard og DRs Per Juul Carlsen hvor sidstnævnte gav filmen fire stjerner og skriver, at »i den første halvdel har »Dræberne fra Nibe« en særlig tone, en forunderligt underlig bro mellem ærkekjøwenhawnsk filmelite og nordjysk muld.«

Det bringer os over til modtagelsen blandt nordjyderne, og det har DR også været ude og tjekke. Og jo, den var god: »Bornedal har ramt den lige i røven« lyder overskriften på artiklen, hvor lokale Nibeborgere er ganske begejstrede: »Jeg synes, det er en fantastisk underholdende og sjov kærlighedshistorie. Den er både hårdtslående og langt under bæltestedet på en sofistikeret måde,« siger Thomas Kastrup-Larsen i artiklen, der kan læses her:

Det bringer os tilbage til biografformandens udfald i filmmagasinet Ekko, hvor Kim Pedersen blandt andet konkluderer: »Måske det hele bunder i en arrogance overfor det folkelige, blandt det københavnske kulturparnas, som i virkeligheden har den modsatte virkning end den tilsigtede? Større forståelse mellem det lille café latte-drikkende københavnske kulturparnas og de øvrige borgerne i dette land er tiltrængt. Den samme arrogance var jo årsagen til, at en mand som Trump kom til magten i USA.« Se artiklen her:

Sandt er det i hvert fald, at USAs næste præsident Donald Trump ikke har meget kredit på parnasset. Faktisk har Donald Trump haft så mange problemer med at få ordentlige navne til at spille til sin indsættelse den 20. januar, at han ifølge flere amerikanske medier nu har hyret The B Street Band - et Bruce Springsteen kopiband. Se f.x. historien her:  Og da Springsteen jo er kendt som demokrat og Trump-modstander har det naturligvis kastet en række kommentarere af sig.

For eksempel skriver komikeren Caitlin Moran : »At Trump hyrer et Springsteen hyldestband, ert det lidt som at betale en sex-arbejder for at lade som om, hun er den kvinde, der afviste dig.«

Men herhjemme er der også folk, der har problemer. For eksempel på Det Kongelige Teater, hvor musikerne i Det Kongelige Kapel måtte i gang med en ny sparerunde, efter at det ikke var lykkedes at sende de ældste på efterløn. Så kunne de måske spille lidt mere, foreslog musikerne selv, men det var ganske urealistisk, lød det fra teaterchef  Morten Hesseldahl, der på god chefvis i Politiken fik slået fast, at musikerne både var meget syge og også spillede løs uden for kapellets mure:

»Samtidig kan vi se, at musikerne har et utrolig højt sygefravær, så noget kunne tyde på, at der er et problem med overbelastninger, hvorfor vi også må kigge på, hvor meget bijobberi der er,« lød det fra Morten Hesseldahl.

Det endte dog med, at musikerne blev enige om at undgå fyringer ved kollektivt at gå ti procent ned i løn, så man fortsat kan spille på alle strenge.

Det satser man også på at gøre i Vendsyssel, hvor man i Hjørring lørdag demonstrerer hovedlandets kulturelle muskler med et nyt teater, med 4.200 arkitekttegnede kvadratmeter i stål og glas og fire sale, hvor den største rummer 430 publikummer. Og  med en bevidsthed om, at man skal ramme sit folkelige publikum - og at der skal være penge til det. Som lektor Stig Jarl med et blik på Det Kongelige Teater siger i Jyllands-Posten op til åbningen:

»Det er herligt at have en Rolls-Royce, men kun hvis der også er råd til benzinen.«

Men lad os slutte af med en rigtig gang københavneri - det er Kristian von Hornsleth god for. Den københavnske kunstner står bag et nyt kunstværk i Hedeparken i Ballerup - et område, der har sine sociale problemer, og det har Hornsleth så markeret med en skulptur, der forestiller et voldsomt stort knojern. Det skulle gerne skabe debat - og det har det så også gjort, beretter BT. Selv om man kan se, hvad det forestiller, er det åbenbart ikke ligefrem folkeligt.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.