Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Filmperler får egen streamingtjeneste i Danmark

Det er ikke svært at finde Holllywood-film på nettet. Men der mangler en filmtjeneste for alternative kvalitetsfilm, mener folkene bag et nyt dansk filmtilbud.

En ny dansk filmtjeneste vil gerne præsentere seerne for kvalitetsfilm som den tyske »Toni Erdmann« fra sidste år.
En ny dansk filmtjeneste vil gerne præsentere seerne for kvalitetsfilm som den tyske »Toni Erdmann« fra sidste år.

Hvor går man hen, hvis man er til andet end Hollywood-blockbustere og måske ikke har tid til at gå i biografen?

Der er kommet et hav af forskellige filmtjenester herhjemme de seneste år. Men der mangler én for folk, der er til mere alterrnative udenlandske film i den såkaldte arthouse kategori. Det mener folkene bag Filmlounge, en nyfilmtjeneste, der går i luften inden for et par måneder.

»Vi ser blandt andet et potentiale i de kulturelt interesserede, som måske ikke har så meget tid til at gå i biografen, fordi de har små børn og passer et travlt job, men gerne vil følge med i filmudbuddet. Dem håber vi at kunne ramme,« siger den ene af de tre initiativtagere, Pernille Munk Skydsgaard til Mediawatch.

Hun har en årelang karriere i Det Danske Filminstitut bag sig og nu arbejder med indkøb af rettigheder.

Konceptet for Filmlounge bliver, at brugerne betaler pr. film. Det er altså ikke en abonnementsordning som f.eks. Netflix og HBO Nordic. Prisen på filmene varierer, men kommer til at ligge mellem 19 og 49 kr. I modsætning til indholdet på de  filmtjenester som Blockbuster og Itunes bliver de store Hollywood-film ikke en del af Filmlounges tilbud.

»Jeg har en drøm om at gøre de fantastiske filmperler brede. Og det er muligt. Hvis man tager »Toni Erdmann« (tysk film fra 2016, red.), så blev den set af over 100.000 mennesker i danske biografer. Jeg vil gerne tage kvalitetsfilm og brede dem ud,« siger Pernille Munk Skydsgaard og fortæller, til Mediawatch, at ideen er udsprunget af et behov, hun selv har følt.

»Jeg har tit været lidt frustreret over ikke at kunne finde film på forskellige tjenester. Derudover kan det være svært at huske, hvilke film man ikke fik set, da de gik i biografen. Filmene går kortere og kortere tid i biograferne, og så går der typisk tre-fire måneder, før de må sælges eller udlejes digitalt. Og så har man glemt, hvilke film man gerne ville se, men ikke fik set. Det behov håber vi at kunne dække med Filmlounge.«

Folkene bag Filmlounge er endnu ikke klar til at præsentere konkrete titler på film, men regner med, at brugerne kort efter lanceringen skal kunne vælge mellem 300-500 film. På sigt flere.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.