Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Filmfond får endnu et år til at trække stjerner og dollars til København

Copenhagen Film Fund har dokumenteret sin evne til at trække penge til landet, men konkurrerer mod udenlandsk statsstøtte til gæstende filmproduktion.

Eddie Redmayne i København i forbindelse med optagelserne af filmen »The Danish Girl« - med støtte fra Copenhagen Film Fund.N
Eddie Redmayne i København i forbindelse med optagelserne af filmen »The Danish Girl« - med støtte fra Copenhagen Film Fund.N

De kalder sig en vækstmotor for den københavnske filmbranche, og undersøgelser har vist, at hver krone, fonden investerer, kommer mellem tre og syv gange igen i samfundsøkonomien. Alligevel har det knebet med at skaffe midler til Copenhagen Film Fund, der skal tiltrække udenlandsk filmproduktion til københavnsområdet.

Men nu er fonden sikret overlevelse i 2018 via en bevilling på otte mio. kr. fra Københavns Kommune, der forventes fulgt op et tilsvarende beløb fra regionens vækstforum og private selskaber. Og fonden er vigtig for København, siger Carl Christian Ebbesen (DF), der er kulturborgmester i København.

»Dels skaber de arbejdspladser og økonomi til københavnerne, og dels er det vigtigt at skabe en efterspørgsel på dygtige skuespillere og filmfolk, hvis vi vil være et filmproducerende land – og det vil vi. Uden fonden ville mange af de produktioner ryge til Hamborg, Tjekkkiet, England eller et andet sted, hvor man har støtteordninger,« siger Carl Christian Ebbesen.

Både Filmfonden og Københavns kommune efterlyser større statsligt engagement for at kunne konkurrere med de øvrige europæiske lande, hvor de fleste har rabatordninger, der tilbagebetaler udenlandske filmselskaber en vis procentdel af deres investeringer i landet. Det vil man også gerne have i Danmark, og man er derfor i kontakt med Erhvervsministeriet og Kulturministeriet om en mulig national ordning, som Carl Christian Ebbesen håber kan være på plads i 2019.

Berlingske har spurgt i begge ministerier, men der er angiveligt ingen konkrete planer om en ny statslig overbygning på de regionale filmfonde.

De sidste fire år har Copenhagen Film Fund været med til at skaffe film som »The Danish Girl«, Wallander-serien med Kenneth Branagh og norske »Kongens Nej« til København. Og man har også investeret i Lars von Triers næste film, »The House that Jack Built«, der er primært udlandsk finansieret. Fonden ønsker gennem sine investeringer kan fastholde kreative kræfter i Danmark, siger fondens direktør, Thomas Gammeltoft.

»For eksempel går vi ind i produktionen af TV-serien »Embassy Down«, som vi skal lave for Viaplay, der er gået sammen med et tysk-amerikansk selskab, Red Arrow, om at lave en international serie. Her kan vi støtte op om de danske talenter og holde dem i Danmark, hvor de ellers ville rejse et sted hen, hvor produktionen kunne få støtte. Så vi både får skabt arbejdspladser og vækst og samtidig støttet danske talenter,« fortæller Thomas Gammeltoft.

Netop talentarbejdet bag filmene har været i centrum i fondens seneste investeringer, som har sikret opgaver til to danske selskaber, der arbejder med visual effects, dels for en amerikansk TV-serie »Krypton« og dels den svenske film »Gräns«.

»De danske producenter af Visual Effects, Ghost og The Gentlemen Broncos er nogle af de bedste i verden ,og de vokser rigtig meget. Det er danske ressourcer og kompetencer, som vi hjælper til at gøre konkurrencedygtige. Hvis vi ikke var gået ind og støttet dem, så var opgaven på »Krypton« sandsynligvis gået til Canada, som har en støtteordning og giver produktionsrabat - ligesom de fleste amerikanske stater,« siger Thomas Gammelgaard, der ikke er i tvivl om, at der vil være en stor gevinst ved en dansk produktionsrabat - både økonomisk og for den danske filmkultur.

»Udlandet efterspørger faktisk de danske talenter, men flytter det så til udlandet, hvor der er produktionsrabatter. Hvis et udenlandsk selskab skal lave en TV-serie med Susanne Bier, og man får rabat i England, men ikke i Danmark, hvor tror man så, den bliver lavet? Alle flytter sig derhen, hvor pengene er,« konstaterer Thomas Gammeltoft.

 

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.