Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Film med dansk hovedrolle vinder Guldpalmen 2017

CANNES: Årets Guldpalme i Cannes gik til den svenske komedie »The Square«, der har den danske stjerne Claes Bang i en altdominerende rolle. Og danskeren havde imponeret juryen, lød det på pressemødet søndag aften.

Arkivfoto. »The Square« med danske Claes Bang i hovedrollen har vundet den fornemste pris ved filmfestivalen i Cannes. 
Arkivfoto. »The Square« med danske Claes Bang i hovedrollen har vundet den fornemste pris ved filmfestivalen i Cannes. 

Der var guldglans til dansk skuespil, da Guldpalmen ved den 70. filmfestival i Cannes gik til den svenske instruktør Ruben Östlunds »The Square«, med den danske skuespiller Claes Bang i hovedrollen. Filmen var populær på grund af den sorthumoristiske scener, men ikke mange havde den som favorit til den franske pris.

Ruben Östlund takkede for prisen og erklærede, at han delte den med Claes Bang, »som han havde haft så mange kampe med under optagelserne«. Derefter fik instruktøren den indbudte gæster ved prisceremonien til at udstøde et fælles »glædesskrig.«

På  pressemødet med juryen, var det tydeligt, at »The Square« var et overraskende valg, men juryformand Pedro Almodovar forsvarede valget med, at det var en film med et særdeles vigtigt indhold og kaldte Östlund en mesterlig instruktør.

»Den handler om det værste diktatur i vore dage -  den politisk korrektheds diktatur, og det er en film jeg gerne vil se igen, fordi instruktøren har så meget på hjerte. Skuespilleren i hovedrollen er  også fantastisk – vi talte om at give en pris til ham,« sagde Pedro Almodovar og blev bakket op af jurymedlem Agnes Jaoui.

»Filmen er meget velspillet og jeg blev helt forelsket i ham, der spiller hovedrollen,« sagde den franske instruktør og skuespiller om Claes Bang - og tlføjede, at hun fandt filmen både klog og vittig - og adresserende vigtige spørgsmål i nutiden, blandt andet vores forhold til medier.

Og de spørgsmål var de vigtigste ved filmen, sagde Ruben Östlund ved sit pressemøde.

»For mig handler det at lave film om indholdet i filmene. Vigtigere end at lave en god film  er at få opmærksomhed på indholdet, og det sørger Den Gyldne Palme for,« sagde Ruben Östlund. Han sendte samtidig en hilsen tilbage til svenske filminstruktører som Roy Andersson og Bo Wiederberg. Det var en tradition han gerne vil arbejde videre i.

Juryen havde desuden besluttet at uddele en særlig pris i anledningen af festivalens 70 års fødselsdag til NIcole Kidman, der dog havde forladt Cannes efter at have repræsenteret hele fire film under festivalen. I første omgang lod jurymedlem Will Smith som var han en grådkvalt Nicole Kidman, men derefter blev der klippet til en video, hvor Kidman sagde »Merci Beaucoup.«

Bedste mandlige skuespiller gik til Joaquin Phoenix, der spiller en krigsveteran i Lynne Ramseys film »You were never really Here«

Prisen til bedste kvindelige skuespiller gik til den tyske skuespiller Diane Kruger, der har hovedrollen i Fatih Akins »In the Fade«, hvori hun spiller en kvinde der hævner sig på nogle nynazister, der har myrdet hendes familie i et terrorangreb. Hun dedikerede sin pris til »ofre for terrorisme«.

»I er ikke blevet glemt,« sagde DIanne Kruger.

Instruktørprisen gik til Sofia Coppola for hendes arbejde på »The Beguiled«, hvor skuespillerne blandt andre tæller Nicole Kidman og Kirsten Dunst.

Juryen bestod blandt andre af Pedro Almodóvar, Will Smith, Jessica Chastain, Paolo Sorrentino og Maren Ade.

Grand Prix, også kaldet andenpræmien, Robin Campillo, »BPM«. Filmen handler om aids-aktivister i Paris i starten af 90’erne.Robin Campillo har tidligere skrevet manuskript guldpalmevinderen ’Klassen’, og var også denne gang en favorit til Guldpalmen.

Juryens Pris, eller 3. præmien, gik til den russiske instruktørs Andrej Zvyagintsevs “Loveless”, som mange havde spået som vinder af Guldpalmen. Filmen tegner et kritisk billede af nutidens Rusland, idet den skildrer en russisk families opsplitning, da en ung dreng bortkommet. Instruktøren har tidligere deltaget i festivalens hovedkonkurrence med filmen »Leviathan«.

Bedste manuskript blev fordelt mellem to film, Yorgos Lanthimos for »The Killing of a Sacred Deer« og Lynne Ramseys »You were never really here«.

Der var således priser til to af tre kvindelige instruktører i årets hovedkonkurrence, Sofia Coppola og Lynne Ramsay, og det er på tide, at der kommer flere film med roller, hvor kvinder kan spejle sig i. Det er der alt for få af, mente Jessica Chastain efter årets Cannes-film

»Jeg var lidt rystet over det kvindebillede, der er i verden at dømme efter de 20 film jeg har set. Der er behov for at vise flere proaktive kvinder, der ikke bare reagerer på mændenes handlinger,« sagde Jessica Chastain og blev bakket op af den tyske instruktør Maren Ade.

»Og det vil heller ikke gøre noget med et par sorte fyre,« tilføjede Will Smith.

Debutant-prisen Camera d'Or gik til »Jeune Femme« af Leonor Serraille, mens kortfilmsprisen gik til »a gentle night« hvis instruktør gav aftenens korteste tale: »Thank you det er fiucking amazing!«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.