Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Helt elektrisk

Farvel til Bycyklen

Hvedebrødsdagene er ovre. Jeg har tidligere udtrykt stor begejstring for den københavnske bycykel, men på det seneste har min eldrevne, tohjulede ven været til mere gene end begejstring. Og nu bliver jeg desværre nødt til at tage konsekvensen og søge om skilsmisse.

Det startede ellers så fint i sensommeren. Min cykel var blevet stjålet, og i et anfald af teknologisk optimisme dristede jeg mig til en tur på de hvide bycykler, der efterhånden kan findes ved 100 ladestationer over hele byen. Den hurtige motor, den store skærm og den komfortable siddestilling solgte cyklen for mig, og snart advokerede jeg vidt og bredt for bycyklens herligheder.

Men. Det startede med at gå ned ad bakke ved første regnvejrsdag, hvor jeg skulle et ærinde. Den store touchskærm, hvor man logger ind og aktiverer cyklen, registrerede ikke umiddelbart berøring, og besværliggjorde starten på turen markant.

Siden da har jeg erfaret, at det generelt er et gamble, når man skal afsted: Opstartstiden, før man kan logge ind, er meget ofte meget lang, og det er snarere reglen end undtagelsen, at man skal prøve på en håndfuld cykler, før man finder en, der vil lade sig vække. Det er selvsagt meget lidt holdbart.

Den mest opslidende del ved bycyklerne oplevede jeg dog en dag i december, da jeg havde taget bycyklen til møde på Ydre Østerbro. Det var morgen, der var trafik, og jeg trampede derudaf med assistance fra elmotoren. Det stoppede dog brat, da cyklens styresystem og dermed elmotoren ganske enkelt slukkede. Det var ikke til at få liv i igen, og jeg var overladt til at drive cyklen fremad uden hjælp fra motoren – ikke noget, jeg normalt er bange for, men på bycyklen er det en anden snak, da den vejer 21 kg og er usmidig som en elefant. Jeg var presset på tid og ankom prustende til mødet efter et ridt, der var Indurain værdigt.

Tanken om at gå tilbage til at eje sin egen cykel blev mere og mere besnærende. Det med at have abonnement på tjenester er ellers langt fra uvant: Jeg leaser bil og har blandt andet Netflix, HBO, telefon og Spotify, som jeg fast betaler til. Det var oplagt, at cyklen skulle være endnu en fast udgift uden bekymring om vedligehold. Men i juleferien modtog jeg en mail fra Bycyklen, der satte det endelige søm i dens kiste. Fordi flere har delt deres abonnement, og dermed ikke betalt én licens per hoved, straffer Bycyklen nu alle brugere ved at komplicere prisstrukturen unødigt. Jeg troede, kollektiv afstraffelse hørte til i børnehaveklassen, men jeg blev klogere.

Tidligere kostede det 70 kr. om måneden for så mange ture på maksimalt 30 minutter, man kunne tænke sig. Det dækkede mit behov fornemt. Men fremover skal man som bycyklist vælge mellem tre abonnementer, der er svært gennemskuelige i forhold til ens eget behov. Det billigste koster 70 kr. om måneden, og inkluderer 140 minutter. Cykelminutter derudover koster 35 øre stykket. De seneste 30 dage har jeg kørt 1.220 minutter inklusive 12 dages hvile i juleferien. You do the math.

Det dyreste abonnement inkluderer 1.200 minutter, men koster så også 500 kr. om måneden. Og så er der lige pludselig ikke langt op til en god, brugt cykel, der er pålidelig nok til en dansk vinter og anonym nok til ikke at blive stjålet.

Det er ærgerligt, at glæden på så kort tid har vendt sig til frustration. Og det har skabt en vis forundring, at det skal gå ud over flertallet, at enkelte deler deres konto med hinanden. Er afstraffelse af alle brugere virkelig den smarteste måde at komme et – gætter jeg – relativt lille problem til livs? Jeg tvivler.

Det var hyggeligt, så længe det varede. Nu vil jeg kigge ind på Den Blå Avis og finde mig en god, gammeldags Raleigh.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.