Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Fanfiktion udklækker fremtidens forfattere

Nutidens litteratur og fremtidens forfattere vil udspringe af miljøet omkring fanfiktion, vurderer flere eksperter. For Mie Hald blev hendes »Dødsvalsen« billetten til den fysiske verden.

Mie Hald har skrevet, siden hun var ti år. Nu er hun 15 år og har allerede fået ud­givet bogen Dødsvalsen. Foto: Bo Amstrup
Mie Hald har skrevet, siden hun var ti år. Nu er hun 15 år og har allerede fået ud­givet bogen Dødsvalsen. Foto: Bo Amstrup

Mie Hald er i sit helt rette element. Hun sidder i en lænestol på Løve’s BogCafé i midten af Aarhus. Omkring hende er hylderne fyldt med det, hun elsker allermest. Bøger.

Mie Hald forsvinder ind i bøgernes mystiske universer, så ofte hun kan, og når hun ikke læser historierne, skriver hun dem. Når hun sætter sig foran computeren, myldrer ordene ud af hende, og den ene historie efter den anden skriver nærmest sig selv. For to år siden faldt 15-årige Mie Hald ved et tilfælde over Movellas. En onlinehistorieplatform, hvor 120.000 danskere, primært teenagepiger, deler deres fiktive fanhistorier med hinanden. Movellas blev Mie Halds første mulighed for at dele sine historier med hele Danmark, men derudover gjorde platformen også noget andet: Den introducerede hende til fanfiktion. En genre, hvor fans skriver videre på deres yndlingsuniverser eller inddrager deres yndlingsidoler i fiktive fortællinger.

Fanfiktion er den populæreste genre på Movellas, og her bliver der skrevet historier om alt fra karakterne i »Twilight« og »Star Wars« til idolerne fra det britiske boyband One Direction og den danske teenageduo Citybois.

Sideløbende med sine fanfiktionhistorier skriver Mie Hald historier om sine helt egne universer. Og i februar skete der noget ganske særligt for en af hendes historier. Romanen »Dødsvalsen« blev udgivet som bog.

Eksperter mener, at vi i fremtiden vil se flere og flere forfattere, der ligesom Mie Hald vil tage rejsen fra at være online fanfiktion­skribent til at være udgivet forfatter. De online fanfiktionplatforme som eksempelvis Movellas er altså både en legeplads for unge piger, der elsker at læse og skrive, men samtidig også en træningslejr for fremtidens forfattere, mener eksperterne.

»Fremtidens forfattere vil udspringe fra fanfiktionmiljøet, fordi de der har lært at skrive historier. Det er ikke sikkert, at de vil fortsætte med at skrive fanfiktion, men miljøet har udviklet dem og givet dem et kæmpe stort ordforråd og en god historieforståelse,« siger Lars Konzack, som er lektor i informations­videnskab og kulturformidling ved Københavns Universitet og har forsket i nørdkultur og fanfiktion.

Anne Jamieson er professor i engelsk litteratur ved Utah University og har også forsket i fanfiktion. Hun oplever, at et stigende antal af hendes elever gerne vil diskutere genren, og at mange selv har deltaget i miljøet. Hun påpeger, at fanfiktion er blevet så udbredt, at det kan ses i litteraturen.

»I dag er det så normaliseret, at de fleste nye forfattere vil have skrevet fanfiktion på et tidspunkt. Jeg har mødt mange unge forfattere i 20erne, som overhovedet ikke skammer sig over, at de har skrevet fanfiktion, mens det hos de ældre forfattere stadig er forbundet med en vis portion skam,« fortæller Anne Jamieson.

Skammen over at skrive videre på en anden forfatters univers – og derved ikke at opfinde sin helt egen historie – er altså ikke et problem i den unge del af fanfiktionmiljøet. Deltagerne ser det som en udfordring at udvikle nye historier i de eksisterende universer, og det er udelukkende en kærlighedserklæring til yndlingsforfatteren, at man ikke kan slippe universet, men bliver nødt til fortsat at dyrke det.

Der findes mange andre skrivefællesskaber både online og i den virkelige verden, men ingen af de andre tilbud har lige så mange brugere som fanfiktionmiljøet.

Ung skrivestil påvirker litteraturen

Mie Halds første fanfiktionhistorie handlede om Elsa fra Disney-succesen »Frost«, der i fortællingen møder karakteren Jack Frost fra en helt anden animeret eventyrfilm, »Rise of the Guardians«.

»Fanfiktion er et middel, man griber til for at manipulere med sine yndlingsuniverser. For eksempel hvis man har to karakterer fra to forskellige universer, som, man gerne ville have, møder hinanden. I en fanfiktion-historie kan man flette det hele samme. Jeg kan godt lide, at man kan lege en lille gud,« siger Mie Hald.

Ved siden af fanfiktionhistorierne skrev Mie Hald sidste år på sin helt egen historie om en ung pige, Anna, der møder Døden. Døden er kommet for at hente Annas bror, men Anna udfordrer Døden til en duel, for hendes bror er det eneste familiemedlem, hun har tilbage.

Historien om Anna og Døden blev til romanen »Dødsvalsen«, som Mie Hald sendte ind til Forlaget Brændpunkt. Her landede manuskriptet på redaktør og forlagschef Jørgen Gyllings skrivebord. Han blev med det samme ramt af Mie Halds historie.

»Mie skriver ungt og er et friskt pust. Hun skriver i korte og abrupte sætninger. Som forlag møder vi mange forfattere, som har utroligt mange ord og trækker alle deres sætninger ud. Det gør Mie ikke. Hun har også mange ord, men hun er mere direkte, og hun kan kontrollere dem,« siger Jørgen Gylling.

Han oplever, at Mie Halds måde at skrive på har fællestræk med den skrivestil, som man møder på nettet og de sociale medier. Her skal linjerne hurtigt trækkes op, og man vælter derfor ikke om sig med overflødige ord.

Den moderne stil møder man i øjeblikket flere steder i den nyeste lyrik, lyder det fra Torben Jelsbak, der er lektor i litteratur ved Københavns Universitet.

»Nogle af de træk, der kendetegner de nye sociale medier, vinder nu indpas i litteraturen,« siger han og nævner forfattere som Olga Ravn og Victor Boy Lindholm som eksempler på unge skribenter, der har den moderne skrivestil.

Torben Jelsbak peger på, at man hos den nye generation af forfattere tydeligt kan se, at de tager elementer af online fiktion og især fanfiktion ind i deres litteratur. De unge forfattere skriver om populærkultur og digter videre på deres idolers historier, hvilket er klassiske træk fra fanfiktionmiljøet.

»Hvis man stiller sig selv det spørgsmål, om fanfiktion kan påvirke eller generere ny litteratur, så må svaret være: ’ja, det er der meget, der tyder på’«, siger Torben Jelsbak.

Forlagene mangler relevans

Det bør indskydes, at det langtfra er alle i fanfiktionmiljøet, der går rundt med forfatterdrømme i maven, så miljøets popularitet vil formentlig ikke føre til et boom i antallet af nye forfattere.

»Mange i miljøet skriver for formen og ikke for litteraturen,« siger Thessa Jensen, som er lektor i interaktive digitale medier ved Aalborg Universitet og forsker i fanfiktion.

Thessa Jensen påpeger, at det altså er fanmiljøet og fanhistorierne, der trækker i mange, og ikke en særlig interesse for at skrive historier og udvikle litteraturen. Det bærer kvaliteten præg af. Flere eksperter siger, at de fleste fanfiktionhistorier ikke har en høj litterær kvalitet, men på trods af det ses som gode historier i de fanmiljøer, hvor de skrives og læses.

Alligevel peger Thessa Jensen på, at det er utroligt vigtigt, at forlagene holder øje med fanfiktionmiljøet. Genren er så stor og betydningsfuld, at forlagsbranchen bliver nødt til at tage den alvorligt.

Thessa Jensen bakkes op af Lars Konzack, som mener, at forlagene står med en stor udfordring:

»Forlagene har det problem i dag, at de lever i en boble fra det 20. århundrede og ikke er i stand til at forny sig,« siger Lars Konzack.

Han mener, at forlagene i dag har mistet en stor del af deres tidligere berettigelse:

»Forlagene gav mening i en kultur, hvor der var begrænset plads, men hvorfor skal de egentlig udvælge, hvad folket skal læse, når internettet har givet os ubegrænset plads?« spørger Lars Konzack.

På de online fanfiktionplatforme fungerer brugerne også som hinandens redaktører, påpeger han. De læser hinandens tekster, kommenterer og giver konstruktiv feedback. Rollen som redaktør deler forlagene i langt højere grad end tidligere med flere aktører.

Ifølge Lars Konzack betyder den nye virkelighed med internettets fremmarch og muligheder, at forlagene har mistet relevans for de unge læsere.

Han foreslår derfor en model, hvor forlag udgiver bøger ligesom Netflix og HBO, hvor man som abonnement kan købe sig adgang til et helt bibliotek med forlagets titler.

Danske Forlag, der er de danske forlags interesseorganisation, medgiver, at det altid har været en udfordring for forlagene at være vedkommende for de unge.

»Mit indtryk er, at forlagene er opmærksomme på, hvad de unge gør og beskæftiger sig med. Forlagene er eksempelvis med på de sociale medier, og det giver dem også en mulighed for at følge med,« siger direktør hos Danske Forlag Christine Bødtcher-Hansen.

Fra 2011 til 2014 faldt omsætningen af børne- og ungdomsbøger med tre procent, hvilket svarer til godt seks millioner kroner. På trods af faldet påpeger Christine Bødtcher-Hansen, at der stadigvæk er efterspørgsel på ungdomslitteratur hos forlagene. Forlagene bidrager med en kvalitet, som endnu ikke er erstattet af onlineindhold, lyder det:

»Jeg mener, at det vil være utrolig ærgerligt, hvis forlagene i fremtiden kaster alt væk og udelukkende beskæftiger sig med online indhold som fanfiktion, for i øjeblikket kan vi se, at der er en efterspørgsel på begge dele. For forlagene gælder det om at gøre det, de er bedst til, og det er at sikre kvalitet og udvælge de bedste historier,« siger Christine Bødtcher-Hansen.

Vi holder øje, men…

Spørger man de enkelte forlag, om de har fokus på fanfiktion, er svaret en smule tvetydigt: Ja, vi holder øje, men nej, vi har ikke fundet noget eller nogen på fanfiktionplatformene, som er af god nok kvalitet.

»Vi kan godt finde på at gå ind på Movellas og orientere os, men vi har endnu ikke udgivet noget fanfiktion. Vi har ikke lige fundet det rigtige. Måske har det noget at gøre med, at de, der skriver fanfiktion på dansk, er meget unge og først modner senere. Mange af dem er i hvert fald yngre end dem, der traditionelt debutterer som forfattere,« siger Marianne Kiertzner, som er forlagschef hos People’sPress.

Hos Gyldendal er fanfiktion ikke et ukendt fænomen:

»Vi trawler ikke Movellas igennem, men vi samarbejder med siden, når vi for eksempel udgiver en ny ungdomsbog. Det er oplagt for os, når der sidder så mange unge derhjemme og skriver løs. Det er klart, at der er en masse talent derude, og det er vi jo interesseret i,« siger Kaya Hoff, som er redaktør hos Gyldendal.

Spørger man wPolitikens Forlag og Forlaget Carlsen, er meldingen, at begge forlag holder øje med fanfiktionplatformene, men at de endnu ikke har spottet hverken den perfekte historie eller det helt rigtige forfattertalent, så de har derfor ikke planer om at udgive fanfiktion på nuværende tidspunkt.

Hos Forlaget Brændpunkt har Mie Halds baggrund i fanfiktionmiljøet åbnet for en ny verden.

»Vi går nu ind og læser på Movellas for at se, om der er noget, der kunne være interessant, så vi måske kan finde nogle spirende forfattere,« fortæller Jørgen Gylling og uddyber:

»Indtil nu har vi ikke set noget, der er interessant nok. Men vi bliver ved med at kigge.«

For nu er han godt tilfreds med sin første forfatter fra fanfiktionmiljøet. Mie Halds bog »Dødsvalsen« er indtil videre købt af 73 hovedbiblioteker, og det er ganske godt for en debutant, lyder det fra Jørgen Gylling.

Mie Hald håber, at hendes anden roman skal udgives til efteråret, men de præcise planer er endnu ikke på plads.

Når Mie Hald fortæller fremmede, at hun er forfatter, er det første spørgsmål, hun bliver mødt med, om hun har udgivet noget. Tidligere irriterede det hende, at hun ikke kunne give et klart svar. Hun udgav jo sine historier online på Movellas, men det var ikke helt det samme som at udgive en rigtig bog.

»Men i dag kan jeg sige ’ja’,« siger Mie Hald. Hun holder en pause, smiler og kigger lidt rundt på bøgerne på bogcaféen i Aarhus. »Dødsvalsen« står på hylden.

 

 

Uddrag fra historien »Aldrig! ...sige aldrig«

Skrevet af Mie Hald på Movellas

Fanfiktion om den japanske genre »Yaoi«, som typisk er homo-erotiske historier

»Turen hjem var lang og kedelig. Jeg sad ved siden af Esus i flyet. Han sov, var lidt mindre bleg, end da vi tog af sted. Jeg sad og så en gammel film, I Slangens Gab hed den vist. Den var på mandarin uden undertekster, så jeg måtte gætte mig frem efter kropssproget.

Jeg blev overrasket og chokeret, da hovedpersonen, en ung samurai, pludselig griber fat i sin bedste ven og kysser ham. Vennen lagde armene om ham og tog hans kimono af.

Så blev skærmen sort. Jeg sad og så på. Et skrig. Så dukkede nogle ord op på skærmen, mandarin. Jeg satte den på pause. Kunne Esus mandarin? Jeg prikkede til ham.

»Esus?« hviskede jeg. Han åbnede øjnene, han så meget træt ud. »Kan du mandarin?«

Han nikkede kort. Jeg pegede på skærmen.

»Hvad står der?« Han så træt på skærmen.

»Næste morgen blev Yunsin og Chin-Hyo fundet døde i deres værelse. Yunsin havde stukket et katana gennem deres hjerter, så de kunne være sammen for evigt i døden.«

Jeg så på skærmen. Esus gabte.

»Og lad mig så være.« Han lænede sig tilbage og lukkede øjnene. Faldt hurtigt i søvn.

--

»Var det en god tur, Arthur?« spurgte mormor, da jeg kom ind i huset. Jeg så træt på hende og trak på skuldrene.

»Den var okay.«

»Er du sulten?«

»Nej, vi spiste i lufthavnen.«

»Er du sikker?«

»Ja!«

Jeg gik op på mit værelse og smed mig i sengen. Jeg var havnet i slangens gab. Jeg var forelsket i en mand.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.