Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kulturby

»Et meget ambitiøst projekt«

Vi har spurgt fire aarhusianere, hvad Aarhus som Europæisk Kulturhovedstad 2017 kommer til at betyde for dem selv, kunsten, byen og fremtiden.

Borgmester Jacob Bundsgaard (S) Aarhus Kommune.
Borgmester Jacob Bundsgaard (S) Aarhus Kommune.

Borgmesteren:

Jacob Bundsgaard er en ægte aarhusianer. Han er født og opvokset i byen og har – bortset fra udlandsophold i USA, England og Australien i 1990erne – også tilbragt hele sit voksenliv i Smilets By. I 2002 blev han valgt ind i Aarhus Byråd for Socialdemokraterne, og i 2011 blev han borgmester.

»2017 er jo et år, hvor Aarhus slår alle døre og vinduer op på vid gab og inviterer indenfor – både byens egne borgere og resten af verden – til nogle fantastiske oplevelser, som man for en stor dels vedkommende kun kan få her i kulturhovedstadsåret. Men vi har selvfølgelig også nogle nogle strategiske målsætninger, der skal legitimere, at vi bruger en hel masse ressourcer, tid og fokus på at lave et kulturhovedstadsår.

Vi vil gerne tiltrække en masse turister og har bl.a. en målsætning om at øge antallet af overnatninger i Aarhus med ca. 33 procent. Derudover ser vi kulturhovedstadsåret som vores mulighed for at flytte Aarhus ind i en ny tid og gøre den til en mere internationalt orienteret by. Med stadig flere virksomheder, der vokser, arbejder internationalt. Selvom produktudvikling og forskning måske foregår her i Aarhus, kan markedsføring lige så godt foregå fra København og IT-udvikling i Indien, og deres produkter afsættes over hele verden. Så det at kunne tiltrække talent og sikre, at man kan operere internationalt, er helt afgørende for at kunne skabe væskt og arbejdspladser i byen.

Vi tror på, at en af de måder, man kan fremme et internationalt mindset, er ved at pirre nysgerrigheden og inspirere til at gå åbent til verden og de mennesker, man møder. Og der kan kulturen noget, som ikke ret meget andet kan.
Vi har jo en stribe kulturinstitutioner af meget høj kvalitet, både Moesgaard, Den Gamle By og ARoS, som de senere år har oplevet et kraftigt stigende besøgstal, og som med kulturhovedstadsåret får et udstillingsvindue, der vil cementere den udvikling og forhåbentlig give lys og mod på endnu mere.«
Hvad glæder du dig selv især til?

»Der er så mange ting, at det er fuldstændig umuligt at nå det hele. Af de helt store ser jeg især frem til åbningseventen i aften (21. januar, red.) og »Røde Orm« på Moesgaard med Det Kongelige Teater for fuld udblæsning. Balletten »Tree of Codes« med scenografi af Olafur Eliasson glæder jeg mig også til, og så kommer der et rigtig interessant arrangement i Randers, »Watermusic«, som Oh Land lægger musik til. Derudover er der ud over hele regionen en masse små og mellemstore arrangementer, som forhåbentlig vil overraske og pirre min nysgerrighed.

Ambitionen er jo, at 2017 skal sætte sig varige spor. Udover at cementere vores position som turistdestination håber jeg også, at 2017 vil bidrage til et endnu højere ambitionsniveau hos vores kulturinstitutioner og større nysgerrighed og åbenhed i forhold til det internationale hos borgerne i Aarhus.«

(Artiklen fortsætter under billedet)

Erlend Høyersten er direktør for ARoS Aarhus Kunstmuseum. Til BM
Erlend Høyersten er direktør for ARoS Aarhus Kunstmuseum. Til BM

Museumsdirektøren:

Norske Erlend Høyersten har siden 2014 været direktør for kunstmuseet ARoS. I forbindelse med Aarhus 2017 præsenterer ARoS den internationale kunstfestival »The Garden – End of Times, Beginning of Times« - museets hidtil største udstilling - med kunstværker både på selve ARoS og på en fire kilometer strækning fra museet, gennem midtbyen og langs kysten. Temaet er menneskehedens skildringer og ændringer af naturen i fortid, nutid og fremtid, og planen er at gentage festivalen hvert tredje år – en såkaldt triennale.

»Det er et meget ambitiøst projekt både kunstnerisk og økonomisk. Normalt omhandler en biennale eller triennale jo primært samtidskunsten, men vi viser, hvordan mennesket i flere hundrede år i stor skala har redesignet naturen og sit eget forhold til skaberværket. Og det er jo en historie, der bevæger sig gennem renæssancen, barokken, rokokkoen o.s.v. Så i stedet for at påstå, at samtidskunsten lever og eksisterer isoleret, sætter vi den ind i en meget større sammenhæng – også fordi en af de store udfordringer i dag er mangel på historisk bevidsthed eller historisk kundskab.
Vi ville nok have lavet projektet under alle omstændigheder, men ved at udnytte Aarhus 2017 som lanceringsperiode får vi en helt anden platform og international opmærksomhed, som forhåbentlig også vil gælde fremtidige satsninger.

Det har været vigtigt for mig at lave noget, som kan gentage sig, en arv efter 2017, så vi ikke sidder tilbage efter i år med indtrykket af, at vel var det en stor fest, men nu kommer tømmermændene i 2018 og -19. Vi har rigtig mange gode museer og gallerier i Danmark, og der er generelt stor interesse for kunst, men vi behøver noget for at stimulere andre dele af kunstfeltet. Danmark har ingen betydningsfulde internationale kunstbiennaler eller triennaler, derfor var det oplagt at skabe noget, der kan blive en stor, tilbagevendende kulturbegivenhed. Dette handler lige så meget om Danmark, som det handler om Aarhus.

2017 er et vigtigt år for Aarhus, som vi gerne vil bidrage til. Men jeg tror, at kulturhovedstaden især vil få betydning for årene, der kommer efter 2017. Sidste år havde vi 835.000 besøgende på ARoS, og vi er allerede i dag et af de mest besøgte kunstmuseer i Norden. Men jeg tror, 2017 vil gøre, at endnu flere får øjnene op for os og måske også give anledning til nye samarbejder internationalt. Aarhus 2017s motto om Rethink – at gentænke - handler jo netop om, at vi ikke må stivne i vanetænkning, men hele tiden skal være i en proces, hvor vi redefinerer os selv, både som by, som mennesker og som institution.«

Hvad glæder du dig især til at opleve i 2017 – ud over jeres egen megaevent?

»Det, jeg glæder mig mest til, er at byen kommer til at indgå i en form for samtale, hvor man løbende diskuterer og tipser hinanden om, hvad man kan opleve. Så kulturhovedstadsåret også bliver en slags socialt projekt.«

(Artiklen fortsætter under billedet)

Kunstner Julie Stavad er i gang med ophængningen af udstillingen "The Mobile Sleeve" der er hendes første soloudstilling. "The Mobile Sleeve" hænger hos Charlotte Fogh Gallery i mejlgade i Aarhus. Til BM
Kunstner Julie Stavad er i gang med ophængningen af udstillingen "The Mobile Sleeve" der er hendes første soloudstilling. "The Mobile Sleeve" hænger hos Charlotte Fogh Gallery i mejlgade i Aarhus. Til BM

Kunstneren:

Julie Stavad er 29 år og billedkunstner. Hun er uddannet fra Det Jyske Kunstakademi i Aarhus 2015, bor og har værksted i Aarhus og har netop åbnet sin første større soloudstilling i Charlotte Fogh Gallery i Aarhus’ latinerkvarter.
»Udstillingen har ikke noget med Aarhus 2017 at gøre, jeg ville have haft den under alle omstændigheder, men det er da et pudsigt sammentræf, og måske kommer der nogle gæster, som ellers ikke ville have set den.

Aarhus er ikke en stor by, men for mig er det en god by at arbejde ud fra. Jeg udstiller og arbejder også alle mulige andre steder, men Aarhus er mit udgangspunkt. Vi er jo vant til at tale om Aarhus i forhold til København, det dér lillesøster- eller lillebrorsyndrom. Her i kulturåret bliver det måske mere Aarhus i forhold til Europa, og det kan jeg meget bedre lide. Så forhåbentlig kan Aarhus 2017 få den betydning, at Aarhus får sig en anden plads i det store billede, en mere europæisk, international placering.

Jeg har ikke styr på hele programmet, men det, der slår mig, er, at de store institutioners store begivenheder, de fleste med kunstnere udefra, fylder meget. Det er dem, der bliver ført frem. Det kunne have været fedt, hvis man også havde havde set på den kulturby, Aarhus allerede er, de kunstnere og initiativer, der allerede opererer her. Og måske givet dem mulighed for at lave noget lidt vildere i år. Man kunne have benyttet lejligheden til at lave en analyse af, hvilke kræfter, der allerede eksisterer i byen, og gøre noget mere bæredygtigt for branchen. F.eks. give nogen, der har kæmpet i lang tid for at få en karriere, mulighed for at lave et stort skulpturelt værk på torvet.

Det virker også lidt spøjst, at der nærmest ikke har været noget samarbejde med byens akademi – Det Jyske Kunstakademi. Jeg synes, man i højere grad burde have set på, hvad byen har, som vi kunne støtte. Netop fordi Aarhus er en ret lille by, kan det godt være, hvis man skal fastholde nogle af de kræfter, der er i byen, at man skulle nurse dem lidt.«

Er der noget, du selv ser frem til at opleve?

»Billedkunst og dermed kultur er mit arbejde, min hverdag og en rigtig stor del af mit liv. Jeg er storforbruger af det og beskæftiger mig med det hver eneste dag. Så når folk spørger, hvad jeg skal lave i 2017, må jeg jo svare, at jeg bare skal lave det, jeg plejer at lave. Men måske kommer kulturhovedstadsåret til at betyde, at jeg møder og får talt om kunst med nogle mennesker, som ellers ikke var kommet til Aarhus. Og selv om jeg i forvejen ser på billedkunst hver weekend, håber jeg da, at jeg får mulighed for at se noget andet – og federe – end jeg ellers ville have set. Men kulturbyåret handler om kultur i en meget bred forstand, og mine interesser er ret specifikke. Så det bliver nok ikke mig, der ser »Røde Orm« på Moesgaard.«

(Artiklen fortsætter under billedet)

Ole G Jørgensen, konstitueret leder af Den Selvejende Institution Godsbanen i Aarhus. Til BM
Ole G Jørgensen, konstitueret leder af Den Selvejende Institution Godsbanen i Aarhus. Til BM

Kulturhuschefen:

Ole G. Jørgensen er konstitueret direktør for kulturproduktionscentret Godsbanen, der i 2012 blev indviet i den gamle Aarhus Godsbanegaard. Med sine to teatersale, spillested og en række åbne værksteder skal Godsbanen være platform for byens kunst- og kulturscene. I 2017 står Godsbanen bag to større projekter, dels kunstneren Signe Klejs’ lyssætning på Ringgadebroen, dels et udvekslings- og forskningsprojekt mellem danske og europæiske kulturhuse. Endelig lægger Godsbanen året igennem hus til en lang række konferencer og andre arrangementer.
»Fordi vi befinder os i krydsfeltet mellem kultur, erhverv og kreativitet, har rigtig mange, også internationale, aktører valgt at lægge deres konferencer hos os, og det er både godt for os som hus og for de brugere, der har deres daglige gang i huset. De kommer til at opleve mangfoldighed på et helt andet niveau, end vi er vant til.

Men kulturhovedstadsåret er også – især på længere sigt – godt for Aarhus og for hele regionen. Forberedelserne op til kulturåret har igangsat en masse netværk og samarbejder på tværs, som vi forhåbentlig vil nyde godt af i årene, der kommer. Det har skabt en ny åbenhed, at man netop i regi af kulturhovedstadstanken har kunnet nærme sig hinanden. Jeg håber, den tankegang vil fortsætte i 2018. 2017 vil helt sikkert blive fantastisk, og man vil kunne opleve rigtig mange ting i byen. Halvdelen af det arbejde, der ligger bag, ser man ikke nødvendigvis som publikum. Men det er jo netop de nye samarbejder, der helst skal føre til, at 2018, -19 og -20 bliver endnu sjovere og større, fordi man har fået øjnene op for hinanden på tværs af regionen og kan lave partnerskaber, som kan byde ind i en europæisk kulturpolitik.«

Hvad glæder du dig selv mest til?

»Jeg glæder mig til at opleve Aarhus folde sig ud og skinne. Men jeg håber også, der bliver mere mobilitet i regionen, at folk ikke er helt så bange for at tage til Viborg – eller fra Viborg til Aarhus – for at opleve ting. I Tyskland er der intet i vejen for at køre 150 km for at se en teaterforestilling. Det gør vi ikke særlig meget i Danmark.

Ellers glæder jeg mig bare til at få nogle fantastiske kunstnerisk oplevelser. Jeg tror, at »Tree of Codes« bliver en enestående forestilling. Men ellers er jeg mest en græsrodsfyr, jeg kan godt lide alle de små ting, og jeg håber, at hr. og fru Danmark, som netop kommer til Aarhus for at opleve de store ting, også vil tage indtrykket med hjem af nogle af de mange andre mindre ting, her kommer til at foregå. Livet i byen og mangfoldigheden bliver en vigtig del af Aarhus 2017, hvor man måske går efter at opleve én ting, men opdager, at den store oplevelse er noget helt andet, man møder på vejen, som man slet ikke havde regnet med.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.